Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 05 mars 2011, 08:39:56 AM

Titel: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 05 mars 2011, 08:39:56 AM
Seriöst, jag vill ha förslag på vad ni tycker att Nobina ska göra för att fira detta jubileum !

När GDG fyllde 50, -82, gav man ut en jubileumsbok, och när SJ-buss fyllde 75, -86, gav man också ut en jubileumsbok och en reklamkassett, vet också att man tryckte dekaler.

Vad kan Nobina göra för att utnyttja detta gyllene tillfälle för att marknadsföra företaget gentemot resenärer/kunder och personal ?

Att inte göra någonting, är väl närmast att betrakta som att Nobina inte vill kännas vid den statliga epoken i företagets historia.

Seriösa förslag emotses.  :)
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 05 mars 2011, 10:29:18 AM
Historia och jubileum är ju något som inte många större bussföretag anser särskilt viktiga.
Det finns ju t.ex inte ens en flik om företagets historia på dagens hemsida:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Om-foretaget/
Veolia har en liten sida om historiken:
http://veolia.se/tmpl/ExtensionPage____26770.aspx?epslanguage=ML
Keolis har en lite längre:
http://keolis.se/default.aspx?id=1683&ptid=0

Antagligen beror mycket pga att den dagliga verksamheten i de stora bolagen inte går ut på att blicka tillbaka, utan mest se framåt. Att lägga ner en hel del pengar på att visa sin historia ger ju ingen större vinst, och därför blir det tillslut främst vi lite mer insatta "nördar" som på idéell tid får berätta företagens historia via t.ex Spårvägssällskapet och SvOF.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: admin skrivet 05 mars 2011, 14:16:03 PM
Har kvastat några inlägg med kritik mot Nobina. Sådan hör definitivt inte hemma i Busshistorisk forum.

/Admin
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: En buss brummar skrivet 05 mars 2011, 15:13:54 PM
jag blir synnerligen förvånad att mitt inlägg blev bortplockat, främst med tanke på ovanstående motivering att kritik framförts mot Nobina.

Jag skrev något i stil med att "låt Nobina själva få avgöra vad dom vill göra för kampanj" men det är klart att ni besitter tolkningsrätten, men inte ens med fantasi kan jag ialla fall tolka det som kritik mot Nobina.

Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 05 mars 2011, 15:52:47 PM
Kan Nobina tänkas vara Sveriges äldsta bussföretag ?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Peter Rost skrivet 05 mars 2011, 16:02:40 PM
Bör nog vara. SJ börjde köra busstrafik år 1911.

/Peter
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: admin skrivet 05 mars 2011, 16:05:18 PM
Citat från: En buss brummar skrivet 05 mars 2011, 15:13:54 PM
jag blir synnerligen förvånad att mitt inlägg blev bortplockat, främst med tanke på ovanstående motivering att kritik framförts mot Nobina.

Jag skrev något i stil med att "låt Nobina själva få avgöra vad dom vill göra för kampanj" men det är klart att ni besitter tolkningsrätten, men inte ens med fantasi kan jag ialla fall tolka det som kritik mot Nobina.

Fullt förståeligt. Dock var det inte ditt inlägg som var den primära orsaken till rensningen, främst ett som publicerades senare. En bedömning gjordes dock att vi behövde rensa bort flera inlägg för att slippa fler framtida "gnälliga" svar och negativa diskussioner.

Angående de mer kritiska inläggen (som "En buss brummar" inte skrev) verkar flera skribenter ha svårare och svårare att hålla inne sina negativa åsikter om flera olika av de 4-5 största bussföretagen i Sverige, men som vi alla vet har SvOF beslutat att deras diskussionsforum inte är rätt forum att framställa dessa åsikter.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: En buss brummar skrivet 05 mars 2011, 16:24:01 PM
Då tackar jag för svaret
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 mars 2011, 19:53:55 PM
Censuren här börjar väga åt det vitryska hållet och så ska vi väl inte ha det. Jag får väl helt hovsamt efter att ha blivit kvastad två gånger i dag be att få tycka att Nobina kanske inte är den bäst lämpade att förvalta arvet efter de insomnade storheterna Statens Järnvägars Biltrafik och GDG Biltrafik AB. Jag får blott hänvisa till hur de förvaltade de historiska fordonen. Men det kanske man inte heller får tycka. Inget får störa de glada nördar som dväljes här och som aldrig satt sin fot i ett bussföretag som anställd.
Mvh Jan G
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 mars 2011, 19:59:01 PM
Mitt förra inlägg gäller naturligtvis också Postens Diligenstrafik.
Mvh Jan G
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 05 mars 2011, 20:10:14 PM
Vem som helst får starta sin eget diskussionsforum eller blogg och där utöva sin fulla yttrandefrihet, samt själv få ansvara för sina ord. Men detta forum bekostas och sköts av Svenska Omnibussföreningen i Stockholm, och de har sin fulla rätt att stifta vissa ordningsregler som administratorerna förväntas sköta. "Yttrandefrihet" går det inte att åberopa i alla lägen. Om jag t.ex skriver en insändare till en lokaltidning där jag kritiserar tidningens hållning till olika saker, så lär den inte komma i tryck. Sker även det pga "Vitrysk censur" även om tidningen är liberal? Skulle man jämförelsevis kunna lägga upp en massa inlägg med enbart klagomål på Veolia i Spårvägssällskapets forum utan att någon jouradministrator till slut säger ifrån? Nej, det är knappast troligt att alla ser genom fingrarna hur länge som helst.

Sen får man ju gärna formulera sin kritik på ett moget ansvarsfullt sätt. Korta arga fraser som låter som slagord hämtade ur ett demonstrationståg leder inte till någon vidare bra debatt, och brukar därför tas bort i de flesta forum.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 05 mars 2011, 20:27:21 PM
Eftersom det här är ett busshistoriskt forum, ska man alltså inte heller få anföra kritik mot gamla firmor och deras ageranden omkring år 1935? För övrigt har jag inte kritiserat SVOF.
Mvh Jan G
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 05 mars 2011, 20:35:35 PM
Jag vill minnas att Carl Bildt fick utstå hård kritik för att kommentarerna i hans blogg innehöll många olagligheter i from av bl.a rasistiska påhopp, och som ansvarig utgivare fick Bildt stå till svars över vad folk hade skrivit. Nu är jag ingen jurist, utan jag frågar bara öppet: Är inte SvOF på samma sätt ansvariga utgivare för detta forum?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 06 mars 2011, 11:00:44 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2011, 20:35:35 PM
Jag vill minnas att Carl Bildt fick utstå hård kritik för att kommentarerna i hans blogg innehöll många olagligheter i from av bl.a rasistiska påhopp, och som ansvarig utgivare fick Bildt stå till svars över vad folk hade skrivit. Nu är jag ingen jurist, utan jag frågar bara öppet: Är inte SvOF på samma sätt ansvariga utgivare för detta forum?


Alldeles riktigt. Det är därför vi har moderatorer. Vi kan inte tillåta att Bussnack blir en allmän klagomur, oavsett det gäller Veolia, Keolis, Nobina eller något annat företag. Det förstör snabbt stämningen och leder till ett otrivsamt och svårskött forum. Vi som är här gillar bussar, och vi ska trivas. Bussnack är inte avsett för fackliga eller politiska diskussioner.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2011, 13:41:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 mars 2011, 10:29:18 AM
Historia och jubileum är ju något som inte många större bussföretag anser särskilt viktiga.
.....

Antagligen beror mycket pga att den dagliga verksamheten i de stora bolagen inte går ut på att blicka tillbaka, utan mest se framåt. Att lägga ner en hel del pengar på att visa sin historia ger ju ingen större vinst, och därför blir det tillslut främst vi lite mer insatta "nördar" som på idéell tid får berätta företagens historia via t.ex Spårvägssällskapet och SvOF.
Jag tror så här. Förr hade företagen sina egna trafiktillstånd, utvecklades på sina egna meriter inom sitt eget trafikområde och drevs av eldsjälar till personer. Ofta gick företagen i arv. På så sätt fanns en kontinuitet och röd tråd i verksamheten. Då gick det lätt att skriva om företagets historia och använda historien som grund för företagets framväxt och marknadsföring. Idag finns det företag som enbart finns till för att köra anbudsupphandlad trafik. Nobina är ett sådant. När ett förtag har valt denna inriktning har man inte kvar någon egen identitet länge. Man kör i stället på andras tillstånd, i andras färger och på andras villkor. Man har heller ingen stadigvarande hemort, utan trafikområdena växlar ständigt beroende på upphandlingarnas utgång. Dessutom vinner man trafiken på lägsta pris. Då finns det dels inget ekonomiskt utrymme att vårda någon historia, och dels, och kanske det viktigaste, inget intresse att tänka i historiska termer. Därför kommer nog inte Nobina att göra något väsen av att man en gång i hade annat namn, andra ägare och drevs på ett helt annat sätt. Vad skulle man vinna på detta?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2011, 15:13:00 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 mars 2011, 13:41:35 PM
Jag tror så här. Förr hade företagen sina egna trafiktillstånd, utvecklades på sina egna meriter inom sitt eget trafikområde och drevs av eldsjälar till personer. Ofta gick företagen i arv. På så sätt fanns en kontinuitet och röd tråd i verksamheten. Då gick det lätt att skriva om företagets historia och använda historien som grund för företagets framväxt och marknadsföring. Idag finns det företag som enbart finns till för att köra anbudsupphandlad trafik. Nobina är ett sådant. När ett förtag har valt denna inriktning har man inte kvar någon egen identitet länge. Man kör i stället på andras tillstånd, i andras färger och på andras villkor. Man har heller ingen stadigvarande hemort, utan trafikområdena växlar ständigt beroende på upphandlingarnas utgång. Dessutom vinner man trafiken på lägsta pris. Då finns det dels inget ekonomiskt utrymme att vårda någon historia, och dels, och kanske det viktigaste, inget intresse att tänka i historiska termer. Därför kommer nog inte Nobina att göra något väsen av att man en gång i hade annat namn, andra ägare och drevs på ett helt annat sätt. Vad skulle man vinna på detta?

Mycket bra skrivet!  :)

Till detta kan man lägga att det inte finns några obrutna band från SJ:s första busslinjer till dagens Nobina. Det har ändrats en hel del organisatoriskt sedan dess. Nobina är alltså tidigare Swebus, som är en ombildning av GDG där år 1990 SJ Busstrafik ingick och man bytte därmed namn. Namnet Swebus fanns från början hos Surahammars Trafik AB, ett av GDG helägt bolag.

Skall Nobina räkna sin historia bör man alltså räkna från GDG:s start, vilken brukar anges till 1932 då trafiken startade under namnet BJ Omnibus.

Om någon skall fira att det är 100 år sedan SJ körde sina första bussar borde det vara Sveriges Järnvägsmuseum, som förvaltar arvet efter gamla affärsverket Statens järnvägar, som år 2001 blev uppdelat i sex olika bolag där SJ AB kör persontrafik med tåg. Jag har just tillskrivit dem om detta.







Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Stefan K skrivet 06 mars 2011, 16:21:04 PM
Jag tänkte precis samma tanke när jag läste dessa inlägg.
Trafikverket har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum och tog, under Banverket, ansvar för att fira Järnvägen 150 år, eller? Kommer inte riktigt ihåg vem som var ansvarig för firandet!

Det borde det finnas en möjlighet att Trafikverket idag också tillsammans med olika intressenter tar och beskriver "Busstrafiken 100 år" eller liknande. Likadant som man om några årtionden får skriva boken "Motorvägen 100 år" :-)

Kanske skulle man egentligen skapa ett "Sveriges trafikmuseum" i Ängelholm och Gävle där historien kring järnvägen kompletteras med buss- och väghistoria? Det skulle kunna ge många fler besökare, tror jag!
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2011, 17:17:48 PM
Citat från: Stefan K skrivet 06 mars 2011, 16:21:04 PM
Jag tänkte precis samma tanke när jag läste dessa inlägg.
Trafikverket har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum och tog, under Banverket, ansvar för att fira Järnvägen 150 år, eller? Kommer inte riktigt ihåg vem som var ansvarig för firandet!

Det borde det finnas en möjlighet att Trafikverket idag också tillsammans med olika intressenter tar och beskriver "Busstrafiken 100 år" eller liknande. Likadant som man om några årtionden får skriva boken "Motorvägen 100 år" :-)

Kanske skulle man egentligen skapa ett "Sveriges trafikmuseum" i Ängelholm och Gävle där historien kring järnvägen kompletteras med buss- och väghistoria? Det skulle kunna ge många fler besökare, tror jag!

Det var Trafikverket genom Sveriges Järnvägsmuseum som ansvarade för 150-årsfirandet av järnvägen 2006. Det stora arrangemanget i Gävle i september det året tillkom efter ett enskilt initiativ från en anställd men naturligtvis fick han SJVM:s accept för allt han gjorde. Jag var för övrigt själv med bland de nästan 500 funktionärerna som fick detta att fungera.

Busstrafiken 100 år firades i Malmköping 1999 genom ett initiativ från framför allt Tommy Silo och arrangerades av Svenska Spårvägssällskapet i samarbete med branschen. SJ-bussens 75-årsjubileum firades i Bohuslän av SJ år 1986, men det var ju på den tiden då "allt var SJ". Banverket hade inte bildats och museet i Gävle var kvar under SJ. Det var SJ:s informationsavdelning i Göteborg som åtog sig det där den inte helt okände Morrgan (med två eller ännu hellre tre r) jobbade där.

Järnvägsmuseum har hela tiden också tagit med SJ:s busstrafik. Bland annat har de ett par gula SJ-bussar. Så jag tror inte att kopplingen till Trafikverket lägger hinder i vägen när inte kopplingen till Banverket gör det. Gamla SJ-bussar var för övrigt ett inslag i jubileumsfirandet i Gävle. Förutom SJVM:s tre egna gula bussar var Kebbe där med sitt släp, som har SJ-förflutet, liksom Magnus Knutsson var där med sina två fd SJ-BF-ar (SKV resp Hägglund) och Jan Sjöberg var där med SJ 1120 (Volvo B58 Hägglund; numera i SvOf:s ägo).



Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 06 mars 2011, 17:29:35 PM
Trafikverket var väl inte bildat 2006 ?

Vet att Nobina har planerat att hålla ett antal seminarier under året, just ang 100 års jubileét, men jag tänkte att det kunde vara kul att höra förslag på saker man kan göra, eventuellt kan det ju leda till något bra.

Det är också 100 år sedan i år som Scania levererade sin första buss, den levererades till Värmland.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2011, 17:39:26 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 06 mars 2011, 17:29:35 PM
Trafikverket var väl inte bildat 2006 ?


Nej, jag menade förstås Banverket. I dag är det dock Trafikverket som har ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle och Ängelholm.

Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 06 mars 2011, 18:25:38 PM
Jag vänder mig mot den befängda uppfattningen att det skulle föreligga en obruten linje från GDG, varför just GDG, till Nobina. Jo, rent formellt kan man säkert visa detta men inte i praktiken. Swebus såldes till Skotten med de röda skorna, redan där var det ett totalbrott i kontinuiteten, därefter har det sålts och ombildats igen. Vi måste se att i praktiken är Nobina nåt helt eget vilket resonemang inte ska utvecklas vidare på detta busshistoriska forum. Lägg ner den krystade formalismen och studera SJ, GDG och Diligenstrafiken som de ordentliga företag de var.

I censurfrågan kommer jag att vända mig direkt till föreningen om jag tycker jag har tid med detta.
Mvh
Jan G
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2011, 18:44:59 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2011, 18:25:38 PM
Jag vänder mig mot den befängda uppfattningen att det skulle föreligga en obruten linje från GDG, varför just GDG, till Nobina. Jo, rent formellt kan man säkert visa detta men inte i praktiken. Swebus såldes till Skotten med de röda skorna, redan där var det ett totalbrott i kontinuiteten, därefter har det sålts och ombildats igen. Vi måste se att i praktiken är Nobina nåt helt eget vilket resonemang inte ska utvecklas vidare på detta busshistoriska forum. Lägg ner den krystade formalismen och studera SJ, GDG och Diligenstrafiken som de ordentliga företag de var.

Mvh
Jan G

Jag har inte skrivit att det skulle vara en obruten linje från GDG utan bara påpekat att det är större band med GDG än SJ. I tidigare inlägg - dock inte i denna tråd - har jag också påpekat att det är orimligt att räkna Swebus/Nobinas historia längre tillbaka än till dess det blev privatägt i och med att Stagecoach tog över. Det är därför jag anser att 100-årsjubileet av SJ Busstrafik är en sak för Sveriges Järnvägsmuseum och inte Nobina. Jag kunde ha varit tydligare men jag trodde ändå i min enfald att min åsikt i den här frågan framgick klart.




Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 07 mars 2011, 09:07:49 AM

"Busstrafiken 100 år firades i Malmköping 1999 genom ett initiativ från framför allt Tommy Silo och arrangerades av Svenska Spårvägssällskapet i samarbete med branschen. SJ-bussens 75-årsjubileum firades i Bohuslän av SJ år 1986, men det var ju på den tiden då "allt var SJ". Banverket hade inte bildats och museet i Gävle var kvar under SJ. Det var SJ:s informationsavdelning i Göteborg som åtog sig det där den inte helt okände Morrgan (med två eller ännu hellre tre r) jobbade där."


Exakt vad gjorde SJ-buss i Bohuslän vid 75 års jubileét ?  ???
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 09:39:22 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 09:07:49 AM

Exakt vad gjorde SJ-buss i Bohuslän vid 75 års jubileét ?  ???
Denna länk ger kanske svaret:
http://hem.bredband.net/b572399/swebus/sj.htm (http://hem.bredband.net/b572399/swebus/sj.htm)
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 07 mars 2011, 10:44:11 AM
Intressant länk Mats, men jag hittar inget svar på frågan jag ställde.  :)
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 11:11:49 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 10:44:11 AM
Intressant länk Mats, men jag hittar inget svar på frågan jag ställde.  :)
Menar Du vilka eventuella begivenheter man hade i Bohuslän vid jubiléet? Nej, det kommer jag inte ihåg eftesrom jag själv inte var med på plats. Det kanske någon annan minns.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 07 mars 2011, 11:27:24 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 11:11:49 AM
Menar Du vilka eventuella begivenheter man hade i Bohuslän vid jubiléet? Nej, det kommer jag inte ihåg eftesrom jag själv inte var med på plats. Det kanske någon annan minns.


Man hade ju bl a en bussparad i Grebbestad (SJ Buss vagga) av bussar tillhörande SJ Buss med tillhörande presentation.
Bussarna 7, 112, 850, 1283, 2285, 3589, 0001, 2427 o 2435 deltog.
Har lite bilder därifrån, men mest på dia.

/Christian
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 11:30:35 AM
Och icke minst gavs en jubileumsskrift ut.
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 07 mars 2011, 11:54:08 AM
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 mars 2011, 11:27:24 AM

Man hade ju bl a en bussparad i Grebbestad (SJ Buss vagga) av bussar tillhörande SJ Buss med tillhörande presentation.
Bussarna 7, 112, 850, 1283, 2285, 3589, 0001, 2427 o 2435 deltog.
Har lite bilder därifrån, men mest på dia.

/Christian

7,112, och 850, vad var det för bussar ? finns dessa kvar någonstans ?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 12:20:12 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 11:54:08 AM
7,112, och 850, vad var det för bussar ? finns dessa kvar någonstans ?

850 är en Volvo B513 SKV från 1945. Finns bevarad hos Klubb Gamla 45-an i Borås. Har f n motorhaveri men reparation är på gång och den beräknas kunna rulla igen i sommar. 0007 borde ha varit en "moped", Volvo B715 SKV.

(http://savenfjord.nu/bhs_856_b.JPG)
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 07 mars 2011, 12:30:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 12:20:12 PM
850 är en Volvo B513 SKV från 1945. Finns bevarad hos Klubb Gamla 45-an i Borås. Har f n motorhaveri men reparation är på gång och den beräknas kunna rulla igen i sommar. 0007 borde ha varit en "moped", Volvo B715 SKV.


7:an var en Scania Vabis buss från SJ buss begynnelse.
Gråmålad.
Det var den som deltog.

/Christian
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 07 mars 2011, 12:33:14 PM
Det gjordes även en jubileumsfilm till 75 års.

/Janne
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: 1896 skrivet 07 mars 2011, 12:52:10 PM
En film låter ju som en kul idé !  :D
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 13:34:25 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 11:54:08 AM
7,112, och 850, vad var det för bussar ? finns dessa kvar någonstans ?
Buss 112 finns väl hos Primus Motor:
http://primusmotor.bizland.com/Bilder/112-C/SJ_Buss_112-C_-_990502_Foto._Mattias_Swedenklef_640x480.JPG (http://primusmotor.bizland.com/Bilder/112-C/SJ_Buss_112-C_-_990502_Foto._Mattias_Swedenklef_640x480.JPG)
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 14:38:35 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 13:34:25 PM
Buss 112 finns väl hos Primus Motor:
http://primusmotor.bizland.com/Bilder/112-C/SJ_Buss_112-C_-_990502_Foto._Mattias_Swedenklef_640x480.JPG (http://primusmotor.bizland.com/Bilder/112-C/SJ_Buss_112-C_-_990502_Foto._Mattias_Swedenklef_640x480.JPG)

Den tillhör väl Järnvägsmuseum, men var placerad hos Primus. Var finns buss nummer 7?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 07 mars 2011, 14:53:53 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 14:38:35 PM
Den tillhör väl Järnvägsmuseum, men var placerad hos Primus. Var finns buss nummer 7?
Det är väl den som finns på Scaniamuséet?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 15:03:45 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 mars 2011, 15:01:34 PM
112:an finns inte längre i Ö-vik utan hos Bo Forsberg utanför Tierp som har övertagit depositionen

Ja, han har ett bilmuseum som nog måste besökas. Någon som varit där?
Titel: SV: Nobina 100 år, 1911 - 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2011, 23:00:19 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 mars 2011, 18:25:38 PM
Jag vänder mig mot den befängda uppfattningen att det skulle föreligga en obruten linje från GDG, varför just GDG, till Nobina. Jo, rent formellt kan man säkert visa detta men inte i praktiken. Swebus såldes till Skotten med de röda skorna, redan där var det ett totalbrott i kontinuiteten, därefter har det sålts och ombildats igen. Vi måste se att i praktiken är Nobina nåt helt eget vilket resonemang inte ska utvecklas vidare på detta busshistoriska forum.

Intressant resonemang! Det får mig att fundera på vilket bolag som är äldst, om vi nu räknar bort Nobina och andra bolag som sålts och ombildats genom åren. Men denna debatt tänkte jag att vi kan ta i en separat tråd, nämligen denna:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43278.0