Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 22 mars 2010, 18:01:04 PM

Titel: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 22 mars 2010, 18:01:04 PM
På Västtrafik:s hemsida står att läsa om en upphandling som ska vara "sista anbudsdag 20100409," Härryda, Vårgårda, och Öckerö kommuner samt Grön Express, detta kanske har disskuterats förr på forumet, men jag har ju dåligt minne, så ni får ha överseende.

Vart går "Grön Express" ?

Hur många fordon omfattar denna upphandling totalt ?
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2010, 18:05:10 PM
Citat från: 1896 skrivet 22 mars 2010, 18:01:04 PM
På Västtrafik:s hemsida står att läsa om en upphandling som ska vara "sista anbudsdag 20100409," Härryda, Vårgårda, och Öckerö kommuner samt Grön Express, detta kanske har disskuterats förr på forumet, men jag har ju dåligt minne, så ni får ha överseende.

Vart går "Grön Express" ?

Hur många fordon omfattar denna upphandling totalt ?

Grön Express går Ytterby-Göteborg-Mölnlycke. Skall trafikeras med dubbeldäckare enligt anbudsunderlaget.
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Magnus skrivet 22 mars 2010, 18:07:41 PM
Citat från: 1896 skrivet 22 mars 2010, 18:01:04 PM
Hur många fordon omfattar denna upphandling totalt ?

Grön express: 21st
Härryda: 10st
Vårgårda: 11st
Öckerö: 11-15st
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 22 mars 2010, 18:10:33 PM
Tack och bock.  :)
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Jan skrivet 24 mars 2010, 05:15:39 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2010, 18:05:10 PM
Grön Express går Ytterby-Göteborg-Mölnlycke. Skall trafikeras med dubbeldäckare enligt anbudsunderlaget.


Dubbeldäckare blir mer vanligt i linjetrafiken nu, men kvaliteen på de få bussar marknaden erbjuder är allt än bra.
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2010, 14:55:38 PM
Upphandlingen klar idag 2010-06-11
!
Vårgårda = Buss i Väst
Öckerö = 2 paket - ett tog Nobina och det andra tog Orusttrafiken
Grön Express = Nobina
Härryda = Busslink

http://www.vasttrafik.se/sv/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/Goteborgs-stadstrafik-och-Goteborgs-regiontrafik-inklusive-pendeltag/Tilldelningsbeslut-klara-for-upphandlingen-Trafiktjanster-2011/
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juni 2010, 15:26:02 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 juni 2010, 14:55:38 PM
Upphandlingen klar idag 2010-06-11
!
Vårgårda = Buss i Väst
Öckerö = 2 paket - ett tog Nobina och det andra tog Orusttrafiken
Grön Express = Nobina
Härryda = Busslink

Finns också i den här tråden, som dock förut inte var så lätt att hitta eftersom den var placerad i fel avdelning.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36122.0
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 13 juni 2010, 11:08:24 AM
Mellen vilka orter går linje 24 ?  ???
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Brollan skrivet 13 juni 2010, 12:22:20 PM
Citat från: 1896 skrivet 13 juni 2010, 11:08:24 AM
Mellen vilka orter går linje 24 ?  ???

Centrala Göteborg och nordvästra Göteborg, dvs Nils Ericsonsterminalen och Lilla Varholmen/Hjuvik. ;)
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: HB skrivet 13 juni 2010, 12:23:56 PM
Citat från: 1896 skrivet 13 juni 2010, 11:08:24 AM
Mellen vilka orter går linje 24 ?  ???

Mellan NE-terminalen och Hjuvik. /Henrik/
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 13 juni 2010, 12:45:35 PM
Tack.  :)
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Johan B skrivet 13 juni 2010, 13:42:48 PM
Citat från: Jan skrivet 24 mars 2010, 05:15:39 AM
Dubbeldäckare blir mer vanligt i linjetrafiken nu, men kvaliteen på de få bussar marknaden erbjuder är allt än bra.

Kan det inte snarare vara så att bussarna som finns på marknaden idag i huvudsak är konstruerade som turistbussar och inte för linjetrafik. När det sedan ska till div anpassningar riskerar man problem iom outprövade lösningar (har ju hänt förr). Att kalla t ex Van Hool för lågkvalitetsbuss köper jag inte... Att Felmark (om det nu går att få Helmarkbussar fortfarande) är lite spretiga i kvalitetsavseende går ju inte att prata bort men hur det är med Beulas är kanske lite tidigt att slå fast, de få som levererats har ju inte rullat skarpt särskillt länge ännu.
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Jan skrivet 13 juni 2010, 13:51:12 PM
Citat från: Johan B skrivet 13 juni 2010, 13:42:48 PM
Kan det inte snarare vara så att bussarna som finns på marknaden idag i huvudsak är konstruerade som turistbussar och inte för linjetrafik. När det sedan ska till div anpassningar riskerar man problem iom outprövade lösningar (har ju hänt förr). Att kalla t ex Van Hool för lågkvalitetsbuss köper jag inte... Att Felmark (om det nu går att få Helmarkbussar fortfarande) är lite spretiga i kvalitetsavseende går ju inte att prata bort men hur det är med Beulas är kanske lite tidigt att slå fast, de få som levererats har ju inte rullat skarpt särskillt länge ännu.

Du har helt rätt. Hur Nobina tänker nu vet jag inte, dock så tar man inga Helmark efter sin erfarhet från Västerbotten( att sedan om Helmark kommer kunna beställas är en helt annan sak). Spanska vagnar tror jag inte heller man vill ha. Eftersom Veolia beställt VanHool till Norrland tror jag att serien förlängs och att Van Hool kommer till Götet.
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: 1896 skrivet 13 juni 2010, 15:38:48 PM
GDG 1987 i trafik mot Lilla Varholmen:

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/110.jpg
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Jan skrivet 13 juni 2010, 16:12:09 PM
Citat från: 1896 skrivet 13 juni 2010, 15:38:48 PM
GDG 1987 i trafik mot Lilla Varholmen:

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/110.jpg

Vilken typ av bussar rullar på linjen idag, någon typ av city eller region?
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Knallhatt skrivet 13 juni 2010, 17:18:42 PM
CitatVilken typ av bussar rullar på linjen idag, någon typ av city eller region?

Idag är det en salig blandning som Veolia Transport kör.
I grunden är det låggolvsledbussar av klass I, dvs stadstrafiksutförande, men det förekommer dagligen också boggiebussar.

I anbudet var det krav på låggolv-/lågentréboggiebussar av typ klass I.
Titel: SV: Upphandling Västtrafik
Skrivet av: Johan B skrivet 13 juni 2010, 19:54:28 PM
Från början kördes B7LA och B10BLE-70B med Säfflekarosser. Boggiebussarna hade stolar med höga fasta ryggar medan ledbussarna var stadsmässigt utrustade. B7:orna är idag ersatta med B9S 7500 i stadsutförande. En del av de ursprungliga boggibussarna rullar kvar men man har även flyttat in en del övertaliga 8700LE 6x2 (fd Lila Express) med expresstandard.