Stadsbussar på landsbygdslinjer i Skaraborg [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 maj 2014, 15:29:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Igår den 12 maj åkte jag en liten runda i Skaraborg och besökte bl a Skara och framförallt Skövde. Man kan inte säga att jag hade tur med vädret... Det noterades att flera inflyttade bussar från främst Dalarna var i trafik och att man gjorde några udda utsättningar med stadsbussar på landsbygdslinjer med en gångtid på i ett fall uppåt en timma. Här några bilder på det senare - alla bussar tillhör Nobina.


5766 vid Skara busstation innan avgång till Götene på linje 202.


6750 på Stationsgatan i Skövde som linje 610 till Tidan. Bakom denna kommer...


...den från Nyköping nyinflyttade 0226 på linje 615 till Lerdala.

AdmirT

Nu när Nyköping har fått nya bussar så ser jag att 0223-0231 flyttats till Skaraborg
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bernt Talbrant

Citat från: AdmirT skrivet 13 maj 2014, 16:49:24 PM
Nu när Nyköping har fått nya bussar så ser jag att 0223-0231 flyttats till Skaraborg

Jag kollade i bilregistret tidigare idag och 0226 står fortfarande skriven på Nobina Katrineholm.

Mikael T Nilsson

Tack för detta trevliga bildsvep! Intressant att kortvagnar (stadsbussar) har börjat trafikera landsbygdslinjer kring Skara och Skövde. Det måste vara ganska nytt?

Normalt används ju nästan uteslutande boggievagnar i landsbygdstrafiken i Skaraborg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2014, 17:23:50 PM
Tack för detta trevliga bildsvep! Intressant att kortvagnar (stadsbussar) har börjat trafikera landsbygdslinjer kring Skara och Skövde. Det måste vara ganska nytt?

Normalt används ju nästan uteslutande boggievagnar i landsbygdstrafiken i Skaraborg.

Det torde vara tillfälligt och hänger säkert samman med det pågående utbytet av 59-vagnar mot 64-vagnar och samtidig rekonditionering av andra bussar.

virtual1

Citat från: AdmirT skrivet 13 maj 2014, 16:49:24 PM
Nu när Nyköping har fått nya bussar så ser jag att 0223-0231 flyttats till Skaraborg

Vilka vandringspokaler dessa har blivit, hinner de med ens 1,5 år på varje ställe? =)

Bernt Talbrant

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2014, 17:23:50 PM
Tack för detta trevliga bildsvep! Intressant att kortvagnar (stadsbussar) har börjat trafikera landsbygdslinjer kring Skara och Skövde. Det måste vara ganska nytt?

Normalt används ju nästan uteslutande boggievagnar i landsbygdstrafiken i Skaraborg.

Du skriver kortvagnar - hade det varit "vanliga" sådana avsedda för landsbygdstrafiken hade det ju inte varit så anmärkningsvärt men alla dessa tre är ju rena stadsbussar. Vilken komfort att åka linje 202 på E20 till Götene med 5766...

Brollan

Citat från: AdmirT skrivet 13 maj 2014, 16:49:24 PM
Nu när Nyköping har fått nya bussar så ser jag att 0223-0231 flyttats till Skaraborg

Vad har 0228 för regnummer, den saknas i SBH.


Bernt Talbrant

Citat från: Mats B skrivet 13 maj 2014, 19:00:04 PM
Vad har 0228 för regnummer, den saknas i SBH.

RAF226 enligt min bild tagen i Nyköping den 27 april.

Brollan

Tack!
(Såg f.ö. att den var inlagd i SBH som Nobina 228, då blev den lite svårsökt). ;)

AdmirT

Citat från: virtual1 skrivet 13 maj 2014, 17:40:07 PM
Vilka vandringspokaler dessa har blivit, hinner de med ens 1,5 år på varje ställe? =)

Ja alltså det är helt sjukt att man byter bussar så pass snabbt mellan orterna när det gäller Nobina... Och just precis då jag hade fått alla på bild i Sörmland
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 maj 2014, 17:23:50 PM
Tack för detta trevliga bildsvep! Intressant att kortvagnar (stadsbussar) har börjat trafikera landsbygdslinjer kring Skara och Skövde. Det måste vara ganska nytt?

I SL-land har detta varit standard länge..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 maj 2014, 18:24:02 PM
Du skriver kortvagnar - hade det varit "vanliga" sådana avsedda för landsbygdstrafiken hade det ju inte varit så anmärkningsvärt men alla dessa tre är ju rena stadsbussar. Vilken komfort att åka linje 202 på E20 till Götene med 5766...

Är det så stor skillnad på en 12 meters Säffle lågentré och 15 meters Säffle lågentré i komfortväg? Märkligt att enbart längden ska bestämma om bussen lämpar sig för stad eller landsbygd.

5783

Och lika märkligt finner jag det att SL kör regionalbussar på stads-/tätortslinjer.  :P

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 maj 2014, 17:30:02 PM
Det torde vara tillfälligt och hänger säkert samman med det pågående utbytet av 59-vagnar mot 64-vagnar och samtidig rekonditionering av andra bussar.

Ok, tack för uppgiften. Kul med lite omväxling.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.