(http://www.bussmicke.se/TEMP/040908_Connex_4969_Vallingby_T.jpg)
Är man trött så vad gör man :)
Ja, det är ju bättre att passa sova när man kan än att somna vid ratten när man kör.
//Simon
Bara chaffören inte glömmer avgångstiden ;D haha
/ Kricke
Kul bild Micke.. Men ett tips till föraren, om det inte finns trafikanter i bussen släng dig i soffan längst bak... ZZZzzzZZZzzzZZZzzzz
Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 14 januari 2008, 19:07:28 PM
Kul bild Micke.. Men ett tips till föraren, om det inte finns trafikanter i bussen släng dig i soffan längst bak... ZZZzzzZZZzzzZZZzzzz
hehe, nej, inte i en Sl buss tack
okej, är det så illa??
Tja, Andreas... liknelsen med att kockar och servitörer inte äter på sin egen restaurang (då de vet hur det ser ut i köket) ligger tyvärr inte så långt bort! ;D ;)
Pappa körde en ganska rolig variant förra året när han hade 20 en tidigt förmiddag en dag i veckan och alltid fick 25 min över i Graneberg. Antingen låg han längst bak i soffan som redan nämnts eller så halvsatt han i förarstolen med fötterna på myntbordet och kepsen nerdragen, en gång var jag med och han såg himla rolig ut när han satt så. Speciellt när timern pep till att det var 10 sekunder kvar tills avgång, vilken fart det blev i farsgubben ;D Rekord i att starta upp en buss
//Simon
91an på helger är någonting åt det hållet. ;D
Föraren har 18 minuter paus (enligt tidtabellen, men brukar komma +5) och då brukar föraren ligga på sista raden i MaxCi (tar extra säte som kudde) och säger till oss att släcka ner vagnen och väck upp honom när det är dags för avgång.
Somliga förare är trötta på nätterna och jag kommer ihåg en gång när jag och Jim åkte natt så somnade föraren flera gånger när han körde, på Lidingöbron och vid olika korsningar m.fl. Vi och passagerare skrek vid flera tillfälle när hastigheten nere i 10km/h så han vaknade. :o :o :o:P
Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2008, 21:48:51 PMSomliga förare är trötta på nätterna och jag kommer ihåg en gång när jag och Jim åkte natt så somnade föraren flera gånger när han körde, på Lidingöbron och vid olika korsningar m.fl. Vi och passagerare skrek vid flera tillfälle när hastigheten nere i 10km/h så han vaknade. :o :o :o:P
Normalt ska en nattförare vara lika utvilad inför sitt arbetspass som en dagförare. Stöter man på sådana förare så är det av vikt att det omedelbart kommer någon ansvarig tillhanda. I det här fallet faktiskt primärt direkt till polisen, då en så trött förare är jämförbar med ett rattfyllo, men även till ansvarig trafikledning (om man nu har kunskap om sådant) och/eller SL kundtjänst. En förare som är så trött att han/hon håller på att krocka eller motsvarande ska omedelbart tas ut trafik.
Citat från: Simon A skrivet 14 januari 2008, 21:20:58 PM
Pappa körde en ganska rolig variant förra året när han hade 20 en tidigt förmiddag en dag i veckan och alltid fick 25 min över i Graneberg. Antingen låg han längst bak i soffan som redan nämnts eller så halvsatt han i förarstolen med fötterna på myntbordet och kepsen nerdragen, en gång var jag med och han såg himla rolig ut när han satt så. Speciellt när timern pep till att det var 10 sekunder kvar tills avgång, vilken fart det blev i farsgubben ;D Rekord i att starta upp en buss
Vinter: Upp med luftstolen, bak med ryggstödet och ner med ratten. Sedan vila.
Sommar: Fram med ihopfällbara solstolen och ställ den framför Vegan, ner med den lilla frontluckan som får agera bord. Duka fram medtaget fikabröd och dryckflaska på "bordet". ;)
Citat från: Nico skrivet 14 januari 2008, 22:16:55 PM
Normalt ska en nattförare vara lika utvilad inför sitt arbetspass som en dagförare. Stöter man på sådana förare så är det av vikt att det omedelbart kommer någon ansvarig tillhanda. I det här fallet faktiskt primärt direkt till polisen, då en så trött förare är jämförbar med ett rattfyllo, men även till ansvarig trafikledning (om man nu har kunskap om sådant) och/eller SL kundtjänst. En förare som är så trött att han/hon håller på att krocka eller motsvarande ska omedelbart tas ut trafik.
Du har helt rätt alla ropar på alkolås men trötta förare är minst lika illa ju.
Tyvärr ligger många skift på det viset att man knappt hinner sova innan det är dags att ge sig iväg till jobbet igen.
Jag blev en mästare på "micropauser" och blundade närhelst det inte fanns passagerare i närheten.
För tröttheten är värst och läskigast.
(Speciellt tidiga/delade skift. Jag är nu ingen morgonmänniska)
Vissa dagar gick med öppet sidofönster i minusgrader. :-[
(Inte så många sådana dagar som tur var!)
Självklart är trötthet lika farligt som droger av olika slag.
Ja det är tur att inte passagerarna vet hur trötta vi förare är ibland.....då skulle ingen våga åka med oss ::)
Håller med här till stor del då delade pass och annat otyg ofta lever rövare med ens dygnsrytm och visst är nog många förare ibland aningen för trötta då vissa scheman är lite väl elaka. Brukar själv ta en tupplur ibland om möjligt för att i någon mån kompensera för de dagar man inte kanske lyckats få tillräckligt med lugn och ro hemma. Däremot tycker jag inte riktigt att det fall som Yujin beskriver är normal trötthet utan låter mera som en person som är totalt utmattad. I vissa fall beror sådan trötthet kanske på ett medicinskt problem, t.ex. sömnapné (http://www.trafik.somnapne.se/) eller liknande, men så behöver inte alltid heller vara fallet.
Tyvärr har jag stött på flera fall där tröttheten är orsakad av medvetet handlande. T.ex. vissa förare som sitter och gnetar på taxi eller tradare på natten och sedan ska ut och köra buss under dagen. Är man medveten om att man egentligen är för trött för att köra och sedan ändå gör det så bryter man mot lagen. Detta då trötthet i trafikförordningen (1998:1276) faktiskt jämställs med att köra onykter eller drogpåverkad, i 3:1 (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm) står nämligen "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
CitatVissa dagar gick med öppet sidofönster i minusgrader.
(Inte så många sådana dagar som tur var!)
Det är ett måste när man kör nattbuss på helger! :P
Jag och Jim brukar öppna alla fönstret och takluckor när vi åker natt (ett par gånger per månad) så slipper vi ha sovande resenärer på 94an. Föraren vi bruka åka med är jättepetig om det också - innan matrasten ska vi ha full värme på om det är kallt ute och efter matrasten ska vi öppna allt som går. ;D
det är en förare i uppsala som brukar köra med ena foten uppe på instrumentbrädan, får man köra så??
Citat från: Jajje skrivet 23 mars 2008, 17:49:37 PM
det är en förare i uppsala som brukar köra med ena foten uppe på instrumentbrädan, får man köra så??
Så länge ingen ser ;) Nej men skämt åsido. Det tror jag inte att man får. Det är väl både trafikfarligt och han/hon smutsar ju faktiskt ner på ett ställe som inte bör bli smutsigt. Han/hon kan ju dessutom skada sig riktigt illa om det skulle smälla.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 24 mars 2008, 00:38:32 AM
Så länge ingen ser ;) Nej men skämt åsido. Det tror jag inte att man får. Det är väl både trafikfarligt och han/hon smutsar ju faktiskt ner på ett ställe som inte bör bli smutsigt. Han/hon kan ju dessutom skada sig riktigt illa om det skulle smälla.
//Simon
Det är riktigt många tradarförare som kör så. Dels är det ju väldigt farligt om det skulle smälla, dels skitar man ner. Själv kan jag inte begripa hur det kan vara skönt...