Umeås mest kände busschaufför

Startat av bussgrabben, 19 april 2009, 01:39:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Jag förstår mycket väl den problematiken och det är just därför jag tycker att det vore synd om han skulle tvingas sluta spela musik, för jag inser att den risken finns. Skulle någon hårdrockande chaufför börja spela dödsmetall på nattbussturerna tror jag inte stämningen skulle vara lika lugn.

CS

Visst är det kanske lite tråkigt om han blir tillrättavisad av det här med tanke på att han verkar vara omtyckt. Men Swebus har ändå i detta fallet en skyldighet att hålla på de policys och regler dom har satt. Även Swebus hamnar ju då i en liten knivig sits och riskerar att få sura kunder på sig.

Regler och policys finns där av en anledning, och börjar man tänja på det och låta det glida undan i vissa fall, får man stora problem med vad gränsen går och riskerar att en större del av förarkåren börjar göra som dom själva tycker är lämpligt.

Tyvärr, men det visar på en trotsighet och illojalitet mot chef och företag och bristande respekt mot kollegerna som väljer att följa sagda policys och regler.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 20 april 2009, 18:54:18 PM
Angående var musiken spelas brukar han köra musiken rätt högt ur förarbåset på de äldre bussarna och genom högtalarna ute i bussen i B9S. Verspieder får experimentera lite med radion. Eller fråga Omar hur han gör. ;)

Nu när du nämner det, så kanske det är tekniskt möjligt på B9S. Men i så fall "bara" på den modellen. Jag är personligen inget stort fan av förorts/tätortsbussar där 4-kanalsradion bakre kanaler är kopplade till de bakre högtalarna. Det kan vara ett mindre heltidsarbete i flera minuter att hitta faderinställningen på 47 st helt olika radioapparater för att kunna "fejdra" fram ljudet enbart till förarplatsen.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 20 april 2009, 18:54:18 PM
Jag har åkt många nattbussturer med Omar och stämningen är alltid på topp. Jag har aldrig varit med om något bråk på hans turer.

Många förare har sina olika sätt att hålla passagerarna lugna och glada. Detta är en särskild konst särskilt bland nattbussförare, och detta är inget som bussförarutbildningar lär ut. Det gäller att hitta sitt eget sätt, oavsett om det är techno på "grönbussarna" under undertecknads gymnasietid i 90-talets Östersund eller reggae i Umeå ett decennium år senare. Reglementet hade säkerligen vissa åsikter att det förekom 3-4 st pisspauser på linje 111 på "annersia" mellan Brunflo, Marieby och Vallsundsbron var fjärde fredagkväll 2002, men å andra sidan förekom aldrig bråk, nedskräpning eller skadegörelse i gengäld.

bussgrabben

Nej, på nattbussarna kanske man bör kunna vara lite flexibel. Det kan vara avgörande för hur stämningen i bussen blir.

Nu har även VF en artikel om Omar. Med en uppenbart gammal bild. Notera slipsen. ;)
http://www.folkbladet.nu/?p=143030

P.S Jag tror även att hans privata bil hör till stans mest kända.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 20 april 2009, 20:41:47 PM
Nu har även VF en artikel om Omar. Med en uppenbart gammal bild. Notera slipsen. ;)
http://www.folkbladet.nu/?p=143030

Ojdå. Polarbussuniformens randiga skjorta var det ett tag sen man såg nu. :)
"Umedplan" är dock ett nytt ställe... ::)