Ingen försäljning!!

Startat av Mattias Andersson, 15 april 2009, 19:32:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Andersson



..Av Göteborgs Spårvägars bussverksamhet.

Buden va helt enkelt inte attraktiva.

Har ingen sida o länka till..Hörde detta nyss på nyheterna.

Många förare kan pusta ut.. :)

Brollan

Citat från: Mattias Andersson skrivet 15 april 2009, 19:32:03 PM

..Av Göteborgs Spårvägars bussverksamhet.

Buden va helt enkelt inte attraktiva.

Har ingen sida o länka till..Hörde detta nyss på nyheterna.

Många förare kan pusta ut.. :)

Västnytt om saken:
http://svt.se/2.34007/1.1520641/ingen_forsaljning_av_bussarna?lid=puff_1520641&lpos=lasMer

Erling.L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2009, 19:43:26 PM
Snarare bör man bli oroliga nu, att bolaget skulle vara osäljbart utan att kommunen pumpade in en massa pengar till "köparen" var ju välbekant, en nedläggning av verksamheten kanske blir billigare och kan man inte hänga med i de kommande upphandlingarna utan stora tillskott av pengar avvecklar man sig självt inom ett par år.

En försäljning hade inneburit att jobben var tryggade.

knappast troligt tryggade då större delen av trafiken e på upphandling o ingen garanti att ventuell köpare skulle vinna

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Mattias Andersson

Citat från: BEL skrivet 15 april 2009, 20:25:55 PM
knappast troligt tryggade då större delen av trafiken e på upphandling o ingen garanti att ventuell köpare skulle vinna




Nä,precis. Även om samma företag vunnit upphandling,så inte säkert att dem vill
ta över all personal,o tänker väl mest på dem förare som kanske bara har nåt/några år
kvar att jobba.

ch

Jag förstår inte riktigt hur folk kan se att allt blir frid och fröjd genom detta.

Man kan vända på steken och tänka så här: Det inkom inte några höga bud, vilket kan vara varningsklocka på att allt inte står rätt till. Vem vill betala dyra pengar för nåt som inte är värt det?

Upphandlingar sker ändå av trafiken, man har en övertalighet som man måste göra sig av med i vilket fall som helst. Och så vidare, så jag förstår inte riktigt hur folk kan se det glädjande i det hela? Men å andra sidan, hade nån köpt det så hade de rationaliserat, effektiviserat och samordnat så att det inte behövdes lika mycket folk.

Jag tror att akilleshällen för GS är overheadkostnaderna.

Knallhatt

Citat från: ch skrivet 16 april 2009, 07:50:10 AM
Man kan vända på steken och tänka så här: Det inkom inte några höga bud, vilket kan vara varningsklocka på att allt inte står rätt till. Vem vill betala dyra pengar för nåt som inte är värt det?

I dagens pappersutgåva av Göteborgposten uttalar sig ekonomidirektören i Göteborgs stad, Peter Lönn.
"Det bud vi fick var inte tillräckligt bra. Det skulle bli dyrare att sälja bolaget än att behålla det."

Jämför med när Veolia avyttrade ("sålde") sin bussverksamhet i Danmark. Då erbjöd Veolia en halv miljard danska kronor till den som ville ta över trafiken.

Det har knappast varit frågan om att en köpare skulle betala Göteborg för att få ta över bussdelen, snarare hur mycket skulle man få av kommunen...........

olasand

Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att få behålla spårvägen som arbetsgivare. Frid och fröjd är det nog aldrig i den här branchen, bara i korta etapper. Att vi slipper försäljningen innebär ju att den "fridsamma etappen" fram till nästa upphandling nu blir betydligt längre...

Nupski

Citat från: olasand skrivet 16 april 2009, 21:12:02 PM
Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att få behålla spårvägen som arbetsgivare. Frid och fröjd är det nog aldrig i den här branchen, bara i korta etapper. Att vi slipper försäljningen innebär ju att den "fridsamma etappen" fram till nästa upphandling nu blir betydligt längre...


Beror väl till stordel vad som händer med Majorna och Mölndal vid nästa upphandling. Om personalen skyfflas runt inom bolaget så gäller det att ha många år på nacken för att få vara kvar. Konstigt att man inte hört vad som händer med Älvängens förare kan ju hända att det blir personalomkastning redan till sommaren.

Brollan

Citat från: Tomas skrivet 17 april 2009, 12:49:07 PM
Konstigt att man inte hört vad som händer med Älvängens förare kan ju hända att det blir personalomkastning redan till sommaren.

De flesta har fått jobb hos Swebus, några blir väl kvar hos GS, fast då på andra depåer.