Kombinerad diesel- och elbuss

Startat av Svemicke, 23 mars 2009, 16:45:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

De här trådbussarna i Seattle verkar vara kombinerade diesel- och elbussar. Kanske en smart lösning att fundera på även i Sverige? I innerstaden kan de drivas med el medan de kan övergå till dieseldrift utanför staden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 23 mars 2009, 16:45:11 PM
De här trådbussarna i Seattle verkar vara kombinerade diesel- och elbussar. Kanske en smart lösning att fundera på även i Sverige? I innerstaden kan de drivas med el medan de kan övergå till dieseldrift utanför staden.

Försök med sådana duobussar har gjorts i Köpenhamn och jag vill minnas även i norska Bergen. De har dock inte slagits särskilt väl ut. Problemen har bestått i att bussarna blir betydligt dyrare i inköp och underhåll än en ren trådbuss - det har pratats om 40 procent - samt att de blir tyngre.
Trådbussdrift är naturligtvis bra och det finns ju andra alternativa driftssätt, t ex att bussen förses med en mindre personbilsmotor som gör att den på kortare sträcka kan köra med låg hastighet utan tråd eller med batterier som laddas upp som man gör i Landskrona.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Essen hade duo-bussar med el - diesel drift och vissa gick på egna bussbanor.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2009, 17:19:39 PM
Försök med sådana duobussar har gjorts i Köpenhamn och jag vill minnas även i norska Bergen. De har dock inte slagits särskilt väl ut. Problemen har bestått i att bussarna blir betydligt dyrare i inköp och underhåll än en ren trådbuss - det har pratats om 40 procent - samt att de blir tyngre.
Trådbussdrift är naturligtvis bra och det finns ju andra alternativa driftssätt, t ex att bussen förses med en mindre personbilsmotor som gör att den på kortare sträcka kan köra med låg hastighet utan tråd eller med batterier som laddas upp som man gör i Landskrona.

Så det är så pass? Jag tyckte annars at detta var ett smart sätt. I tunneln drivs bussen med el och utanför så startas dieselmotorn upp. Men borde inte staten kunna subventionera sådana här bussinköp? Det ska ju löna sig att köra miljövänligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

markuz85

Citat från: Svemicke skrivet 23 mars 2009, 22:27:41 PM
Men borde inte staten kunna subventionera sådana här bussinköp? Det ska ju löna sig att köra miljövänligt.

Jo för staten bryr sig ju så mycket om miljön, det är därför man vill höja dieselskatten för personbilar ännu mer trots den bevisade lägre miljöpåverkan.  ::)

Svemicke

Citat från: markuz85 skrivet 24 mars 2009, 07:44:42 AM
Jo för staten bryr sig ju så mycket om miljön, det är därför man vill höja dieselskatten för personbilar ännu mer trots den bevisade lägre miljöpåverkan.  ::)
Detta beror enbart på politikers okunnighet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

Citat från: markuz85 skrivet 24 mars 2009, 07:44:42 AM
Jo för staten bryr sig ju så mycket om miljön, det är därför man vill höja dieselskatten för personbilar ännu mer trots den bevisade lägre miljöpåverkan.  ::)

Kanske lite fel forum för en diskussion men det senaste förslaget om det är att höja bränsleskatten på dieseln och istället minska fordonsskatten med motsvarande(för en genomsnittlig billist) belopp. En av anledningen till att fordonsskatten på dieseldrivna personbilar idag är högre än motsvarande bensinbil är ju att de olika skatterna på bränslet är lägre än för bensin. För ägare av äldre dieselbilar torde dock reformen innebära att totalkostnaden stiger då de om jag förstått det hela rätt inte får motsvarande sänkning som ägare till nyare bilar.