SL Historia från 1990-talet 87

Startat av Bussmicke, 03 maj 2011, 23:14:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Mumma såna stiliga vagnar och gula rullband .. de syns bättre än de nya skyltarna gör.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Härliga bilder från tiden då Scanias tätortsbussar var de allra bästa på marknaden. När man idag år 2011 lyckas köra en CN113CLL förvånas man över hur tysta, bekväma och lättstyrda de är jämfört med "moderna" bussar som pga all skramlig plast, krånglande datorer och lågentréfjädring mera känns som om utvecklingen snarare gått tillbaka i tiden.

Nu är nog detta en generationsfråga, men en CN113 har jag lite svårt att se om en framtida veteranbuss. Den känns lite för modern och "för bra" helt enkelt. :)

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 04 maj 2011, 10:14:32 AM
Härliga bilder från tiden då Scanias tätortsbussar var de allra bästa på marknaden. När man idag år 2011 lyckas köra en CN113CLL förvånas man över hur tysta, bekväma och lättstyrda de är jämfört med "moderna" bussar som pga all skramlig plast, krånglande datorer och lågentréfjädring mera känns som om utvecklingen snarare gått tillbaka i tiden.

Nu är nog detta en generationsfråga, men en CN113 har jag lite svårt att se om en framtida veteranbuss. Den känns lite för modern och "för bra" helt enkelt. :)

Du får väl nöja dig med CN112:an du rattade nyligen;-)
Det var sista generationen Scania av den inte alltför komplicerade modellen. Sedan gjorde elektroniken intåg på bred front, och hur sådant funkar efter längre stillastående, och i en framtid där reservdelar av det slaget är svåra att hitta, det återstår att se..

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 maj 2011, 10:54:07 AM
Du får väl nöja dig med CN112:an du rattade nyligen;-)
Det var sista generationen Scania av den inte alltför komplicerade modellen. Sedan gjorde elektroniken intåg på bred front, och hur sådant funkar efter längre stillastående, och i en framtid där reservdelar av det slaget är svåra att hitta, det återstår att se..

Nog är det kul att SL-CN112:an och JB-CR112:an finns sparade i körbart skick. :)

Jag kan sträcka mig att säga ja till att rekommendera att SSS eller SvOF bevarar en MaxCi, men därefter är gränsen nådd, och då får det vara stopp. Efterföljaren OmniCity passar på sin höjd stillastående inne på ett museum, om dessa ens ska bevaras i framtiden.