Linje 165/165E (SL H10 och H32)

Startat av Mikael T Nilsson, 29 april 2011, 21:10:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En bild på linje 165E, som förmodligen trafikerade sträckan Liljeholmen-Högdalen. Hela linjesträckningen var Ekensberg-Liljeholmen-Högdalen. Numera är linjen avkortad mellan Ekensberg och Liljeholmen, samt förlängd från Högdalen till Farsta (C).

Då bilden togs hade Nyboda (Söderort) fortfarande ett stort antal H32 Büssing kvar i trafik. Snart skulle H10:orna (Sc CR112) dominera i Nybodahallen.



En av Nybodas många H10:or. Nyboda, förresten? Vid fototillfället var Nybodas bussar märkta "Brännkyrkabuss" och jag har för mig att depån även kallades "Brännkyrka" ett tag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Trevliga bilder! 165 E-turer gick i högtrafik på mornarna Liljeholmen - Västberga Gårdsväg, och motsatt riktning på eftermiddagen.

/Peter

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 21:10:58 PM

En av Nybodas många H10:or. Nyboda, förresten? Vid fototillfället var Nybodas bussar märkta "Brännkyrkabuss" och jag har för mig att depån även kallades "Brännkyrka" ett tag.

Fina bilder!

Hallen hette Brännkyrkahallen fram till 1964, då tunnelbanan flyttade in och namnet ändrades till Nybodahallen, det gäller än idag, om än ordet depå har ersatt hall i fastighetsförvaltarens papper.

Bussverksamheten har gått under namnen Brännkyrka/Nyboda (administrativt Liljeholmen Yta). När spår och buss skildes åt blev det Nyboda (tidvis underställt Hammarby) och på SL Buss-tiden Brännkyrka Buss en kortare period, när alla garage skulle profilera sig med olika loggor. Snart nog tog den parentesen slut och det blev SL Buss Brännkyrka. I upphandlingen 1993 vann SL Buss de tre anbudsområdena Hammarby, Brännkyrka och Farsta/Skogås. Trafikområde Söderort bildades 1994 och fick sitt säte i Nybodahallen.

/Ted

christian berg

Trevligt! 4264 försvann strax efter bilden togs och ett halvår senare var alla Büssing borta.

Hälsningar

Christian B

Ersa

Fin reklam på H32:an. Ordet "älskad" i versaler vore nåt att ha på sidan en bevarad MaxCi i framtiden. ;D

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 29 april 2011, 21:29:15 PM
Trevliga bilder! 165 E-turer gick i högtrafik på mornarna Liljeholmen - Västberga Gårdsväg, och motsatt riktning på eftermiddagen.

/Peter

Tack! Aha, så 165E var någon slags industrilinje till Västberga?

Citat från: Ted S skrivet 29 april 2011, 22:33:46 PM
Fina bilder!

Hallen hette Brännkyrkahallen fram till 1964, då tunnelbanan flyttade in och namnet ändrades till Nybodahallen, det gäller än idag, om än ordet depå har ersatt hall i fastighetsförvaltarens papper.

Bussverksamheten har gått under namnen Brännkyrka/Nyboda (administrativt Liljeholmen Yta). När spår och buss skildes åt blev det
Nyboda (tidvis underställt Hammarby) och på SL Buss-tiden Brännkyrka Buss en kortare period, när alla garage skulle profilera sig med olika loggor. Snart nog tog den parentesen slut och det blev SL Buss Brännkyrka. I upphandlingen 1993 vann SL Buss de tre anbudsområdena Hammarby, Brännkyrka och Farsta/Skogås. Trafikområde Söderort bildades 1994 och fick sitt säte i Nybodahallen.

/Ted


Tack för klargörandet om depånamn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 30 april 2011, 07:59:35 AM
Trevligt! 4264 försvann strax efter bilden togs och ett halvår senare var alla Büssing borta.

Hälsningar

Christian B

Tack. Ja, Scaniabussarna började dominera i Nyboda kring 1984. Åren innan var det väl Büssing, Scania (CR112) och några Volvo B10M/Säffle som var de vanligaste typerna i Nyboda? Volvobussarna blev väl inte långvariga i Nyboda?



Citat från: Ersa skrivet 30 april 2011, 08:32:54 AM
Fin reklam på H32:an. Ordet "älskad" i versaler vore nåt att ha på sidan en bevarad MaxCi i framtiden. ;D

Ja, det hade verkligen varit passande  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Omnilasse

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 april 2011, 08:56:14 AM
Tack! Aha, så 165E var någon slags industrilinje till Västberga?

Nja, industrilinje kanske är fel (om man därmed avser att bussen skulle gått en särskild sträckning), snarare förstärkning. En av få linjer som faktiskt iaf mot slutet av 1980-talet hade extraturerna inlagda i tidtabellen som därmed gav 5-minuterstrafik i rusningen.

Sedan i slutet av 1980-talet (var väl i samma veva som man la om 147 till att gå till Ekensberg istället, samt förlängdes till Farsta strand) införde man ledbussar och tiominuterstrafik och därmed kunde man klara sig utan förstärkningen till Västberga.  Det är ju förövrigt ett rätt intressant skifte som ägt rum i SL-trafiken - från att ha haft ett stort antal oannonserade tidtabellslagda extrabussturer i trafiken, har ju nästan alla försvunnit och istället hamnat i det vanliga trafikutbudet, och vanligen inte som extraturer. Delvis antagligen en anpassning till entreprenörsdriften, men väl också ett försök att delvis utnyttja resurserna mer effektivt - genom att - där så är möjligt - sätta in större fordon/ delvis göra trafikupplägg tydligare genom att undvika turer som har andra slutstationer än de ordinarie avgångarna. En följd av detta har ju också varit kortare linjesträckningar som i sig bidragit till att man bättre kunnat anpassa utbudet till efterfrågan.

Mikael T Nilsson

Citat från: Omnilasse skrivet 30 april 2011, 11:43:12 AM
Nja, industrilinje kanske är fel (om man därmed avser att bussen skulle gått en särskild sträckning), snarare förstärkning. En av få linjer som faktiskt iaf mot slutet av 1980-talet hade extraturerna inlagda i tidtabellen som därmed gav 5-minuterstrafik i rusningen.

Sedan i slutet av 1980-talet (var väl i samma veva som man la om 147 till att gå till Ekensberg istället, samt förlängdes till Farsta strand) införde man ledbussar och tiominuterstrafik och därmed kunde man klara sig utan förstärkningen till Västberga.  Det är ju förövrigt ett rätt intressant skifte som ägt rum i SL-trafiken - från att ha haft ett stort antal oannonserade tidtabellslagda extrabussturer i trafiken, har ju nästan alla försvunnit och istället hamnat i det vanliga trafikutbudet, och vanligen inte som extraturer. Delvis antagligen en anpassning till entreprenörsdriften, men väl också ett försök att delvis utnyttja resurserna mer effektivt - genom att - där så är möjligt - sätta in större fordon/ delvis göra trafikupplägg tydligare genom att undvika turer som har andra slutstationer än de ordinarie avgångarna. En följd av detta har ju också varit kortare linjesträckningar som i sig bidragit till att man bättre kunnat anpassa utbudet till efterfrågan.

Tack för informationen. Jag tänkte närmast på Västberga industriområde dit många pendlade (pendlar) på vardagarna. Ja, ledvagnar blev en bra lösning på 165:an med start under 90-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.