Lågentré och handikappanpassning

Startat av Büssing, 27 april 2011, 13:42:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Büssing

Är det någon som vet när de första lågentrébussarna började rulla för SJ Buss alt. Swebus? Och när kom de första handikappanpassade bussarna?  ??? 

Max W

Tankarna på handikappanpassning "överlag" kom i samband med nya Plan och Bygglagen (PBL 1962) som i § 42 föreskrev en del saker främst vid byggandet av allmänna lokaler.
Stockholms Spårvägar införde ganska snart därefter förhöjda säten i vardera änden på t-banevagnarna samt i bussarna sätena bakom busschaufförens plats i bussarna.
Först på 1980-talet tog det sedan fart med "taktil infotavla" för synsvaga på Jakobsbergs station med mera. Sen vet Ni ju resten om lågentrébussar och Närtrafiksystem över hela landet.
Enligt vad jag förstått har man trots allt inte kunnat uppfylla målet som sattes en gång i tiden: "Kollektivtrafik tillgänglig för alla senast 2010". Det finns en hel del kvar att göra så att säga.

Büssing

Nej, jag vet faktiskt inte när lågentré bussarna kom. Och är poängen med dem enbart att underlätta för handikappade och föräldrar med barnvagnar?

JDS

Citat från: Büssing skrivet 03 maj 2011, 16:26:42 PM
Nej, jag vet faktiskt inte när lågentré bussarna kom. Och är poängen med dem enbart att underlätta för handikappade och föräldrar med barnvagnar?

Som jag uppfattat det började historien med de två H17N i Stockholm, som anges som inregistrerade 1992-12-29 i SBH. Vad beträffar poängen så var det ungefär så den beskrevs, ja...

(Vid en förfinad sökning i SBH finner jag att AB Linjebuss faktiskt registrerade 4 vagnar (580-583) av samma typ två veckor tidigare, vet inte exakt vad det innebär men de kan kanske ha varit i trafik före SL:s vagnar?)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 03 maj 2011, 16:34:19 PM
Som jag uppfattat det började historien med de två H17N i Stockholm, som anges som inregistrerade 1992-12-29 i SBH. Vad beträffar poängen så var det ungefär så den beskrevs, ja...

(Vid en förfinad sökning i SBH finner jag att AB Linjebuss faktiskt registrerade 4 vagnar (580-583) av samma typ två veckor tidigare, vet inte exakt vad det innebär men de kan kanske ha varit i trafik före SL:s vagnar?)

Den som följer min bildserie från UITP-mässan 1991 har redan sett men kommer framför allt att se att just sommaren 1991 var låggolv eller lågentré något som många tillverkar visade upp.

Om vi höjer blicken utanför SL-området har nämnts att Uppsalabuss var först med låggolvsbussar i Sverige. Helsingborgsbuss var dock före med Mercedes-Benz O405N i januari 1991. Uppsala fick sin första Neoplan låggolv i maj 1991. I maj 1992 köpte Trollhättebuss tre stycken Scania N113 med Wiima-kaross eftersom Scania då inte kunde leverera helbyggda lågentrébussar.

SJ Buss har aldrig haft några lågentré eller låggolv. Vilken som var först hos Swebus är jag osäker på men mycket talar för att det var de ovannämnda Mercedes-bussarna i Helsingborg, eftersom Swebus köpte Helsingborgsbuss i juli 2002.

Linjebuss 580-583 liksom de ovannämnda SL H17N var de första Scania CN113 MaxCi. Linjebussarna hamnade i Skåne.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leyland

Om vi lämnar den exakta definitionen och innebörden av "lågentré" och "låggolv" så måste jag ändå utifrån ett komfortperspektiv för alla passagerare lyfta fram modell Leyland Panther SL litt H34, 200 exemplar 1967 till Stockholm. Lågt insteg och bara ett trappsteg fram, fritt ur minnet 12-15 cm.

JDS

Citat från: Leyland skrivet 11 maj 2011, 09:15:58 AM
Om vi lämnar den exakta definitionen och innebörden av "lågentré" och "låggolv" så måste jag ändå utifrån ett komfortperspektiv för alla passagerare lyfta fram modell Leyland Panther SL litt H34, 200 exemplar 1967 till Stockholm. Lågt insteg och bara ett trappsteg fram, fritt ur minnet 12-15 cm.

Leyland Atlantean hade väl ännu lägre golv (och även lägre tak, för all del  ;D )

Leyland

Visst var det så. Föredömliga vagnar!