Servicebuss i Gubbängen i mars 1991

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 mars 2011, 10:43:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Även i Gubbängen och Hökarängen kördes servicelinjer av Wasatrafik. Bussen härnedan är en av de båda tidigare Hotellbussen, som gick mellan några av hotellen i centrala Stockholm och flygbussterminalen men som inte blev någon större succé. Bilden är en reprisbild som visar systervagnen 420 som var likadan som 421. Omlackering har alltså skett och så har bussen fått en ovanligt ful skyltkruka. Men takboxen har fått vara kvar...


Och så servicebussen NGO624









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Verkar otympliga som servicebussar, var det automatlådor i dessa ? Vad användes takboxarna till ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 10:50:31 AM
Verkar otympliga som servicebussar, var det automatlådor i dessa ? Vad användes takboxarna till ?

Nej, det var manuell låda. De var dessutom tungstyrda. Takboxen användes när bussen gick som Hotellbussen. Det kunde ju då vara många med stora väskor som åkte med. Bagageutrymmet rymde i princip en necessär per resenär.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Verkar inte ha varite den klyftigaste lösningen, fanns det verkligen ingen bättre buss att köpa ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 07 mars 2011, 11:50:22 AM
Verkar inte ha varite den klyftigaste lösningen, fanns det verkligen ingen bättre buss att köpa ?

I den storleken var nog Renault Master det bästa som fanns att få tag i på den tiden. Mercedes Sprinter kom först 1995 och de alternativ som fanns att tillgå var Neoplan Unibus, Neoplan N407/408 och Ontario II. Eftersom det sällan - eller aldrig - var fullt på hotellbussen tror jag inte att takboxen behövde användas så ofta. Väskorna lär ha fått plats inne i bussen. Men det fanns en fast monterad stege i bakpartiet för att underlätta användningen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

När jag väl fick dessa på bild var takboxarna borta..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

Kul bilder!  ;D  Har själv kört dessa servicelinjer en period betydligt senare då Swebus Tyresö trafikerade dem (med helt andra bussar ska tilläggas). Det jag reagerar på när jag ser dessa bussar med takboxarna och läser Staffans berättelse om att de fanns till för att bagage knappt rymdes i bussarna.... så funderar jag på hur mycket som egentligen rymdes i boxarna? Kanske ser små ut på bild bara, vad vet jag, men de ser i varje fall inte ut att rymma några större resväskor precis?  ;D

/MrH