Swebus i Ulricehamn och Limmared i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 februari 2011, 11:23:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Swebus 2653 MXT090 har kommit från Borås eller om det bara är Rångedala.


Swebus 2430 GFA632 går som expressbuss Jönköping-Göteborg. På den tiden hade man tid att köra in i Ulricehamn.


Detta skall vara den sista bussen som SJ beställde. Den kom dock direkt till Swebus. DFG163.


Limmareds värdshus drevs 1990 fortfarande av Roy "Schnitzeln" Andersson. Han var en gång Sveriges yngste källarmästare när han 19 år gammal köpte etablissemanget i mitten av 1970-talet. Sitt smeknamn fick han för att hans specialitet var just wienerschnitzel. Han vägrade att laga den på fläskkött utan det var kalvkött precis som det skulle vara. En fd GDG-buss (2978, ODJ403) har stannat till för lunchpaus. Den gick för Continentbus enligt skylten men jag lyckas inte läsa vad det står mer. Ser ut som det stod Saha så var den på väg till Sahara?  :D


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mil

Tycker det står 3AHA på bussen kan det vara någe företags eller evenemangs körning med flera bussar eller en skolklass kanske?

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2011, 11:23:21 AM
Swebus 2653 MXT090 har kommit från Borås eller om det bara är Rångedala.

Det varierade en del på den tiden men jag vill nog minnas att de flesta gick hela vägen Borås-Ulricehamn och bland annat den där busstypen var inte särskilt bekväm på de bitvis ganska trasiga vägarna Rångedala-Hökerum. Det fanns dock en del "skolturer" som bara höll sig inom Ulricehamns kommun. Exakt var dessa vände varierade något, både Hökerum, Nitta och Varnum lär ha förekommit om jag tolkar gamla tidtabeller korrekt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2011, 11:23:21 AM
Swebus 2430 GFA632 går som expressbuss Jönköping-Göteborg. På den tiden hade man tid att köra in i Ulricehamn.

Det var tider det. Det där var ju när linje 830 fortfarande förutom att vara långväga expressbusslinje även hade kvar sitt tågbussuppdrag, alltså till stor del motsvarigheten till det som var linje 100 fram till 11 december förra året. Det var alltså en ganska omfattande hållplatslista för linje 830 på den tiden, bland annat var det tre stopp i Borås.

Jag minns framförallt att jag saknade de lite bekvämare linje 830-bussarna mellan Ulricehamn-Borås när linje 100 startade.

...och som vanligt: Dina bilder uppskattas alltid Staffan!  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 februari 2011, 11:47:57 AM
Det varierade en del på den tiden men jag vill nog minnas att de flesta gick hela vägen Borås-Ulricehamn och bland annat den där busstypen var inte särskilt bekväm på de bitvis ganska trasiga vägarna Rångedala-Hökerum. Det fanns dock en del "skolturer" som bara höll sig inom Ulricehamns kommun. Exakt var dessa vände varierade något, både Hökerum, Nitta och Varnum lär ha förekommit om jag tolkar gamla tidtabeller korrekt.


Jag har inte noterat när jag tog bilden men eftersom jag tydligen var i Falköping på morgonen bör jag inte ha kommit till Ulricehamn förrän tidigast vid 10-tiden så det kan knappast ha rört sig om skolbussar. Jag hann sedan med ett besök hos Kjellgrens i Tranemo samt i Kinna innan det blev mörkt så jag kan inte ha varit i Ulricehamn vid skolornas slut heller. Det mesta tyder nog på att bussen kom från Borås. Frågan är ju också om den är på väg att köra den nyinförda rundan till Hester och Fållan eller om den just har återvänt från denna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 24 februari 2011, 11:47:57 AM

Det var tider det. Det där var ju när linje 830 fortfarande förutom att vara långväga expressbusslinje även hade kvar sitt tågbussuppdrag, alltså till stor del motsvarigheten till det som var linje 100 fram till 11 december förra året. Det var alltså en ganska omfattande hållplatslista för linje 830 på den tiden, bland annat var det tre stopp i Borås.

Jag minns framförallt att jag saknade de lite bekvämare linje 830-bussarna mellan Ulricehamn-Borås när linje 100 startade.

...och som vanligt: Dina bilder uppskattas alltid Staffan!  :)


Och jag saknade samma bussar mellan Borås och Göteborg, dit jag ju pendlade när linje 100 startade...

Instämmer!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 februari 2011, 12:11:46 PM
Och jag saknade samma bussar mellan Borås och Göteborg, dit jag ju pendlade när linje 100 startade...


Det gäller mig också. I synnerhet de sista två åren med Swebus fungerade det alldeles utmärkt med tätt mellan turerna i pendlingslägena. I och med att SJ fick hand om detta helt och hållet och Linjebuss blev underentreprenör 2002 minskade antalet turer och bussarnas standard blev lägre.

Detta med tågbussar började i mitten av 1980-talet och från början var meningen att man skulle köra buss Borås-Göteborg och åter de tider det inte gick några tåg. Från början lyckades man uppnå nära nog 30-minuterstrafk men snart glesades denna ut. Redan från början samordnades trafiken med expressbusstrafiken till Jönköping (och lite senare en säger en daglig tur till Stockholm). När Swebus från mitten av 1990-talet såldes av SJ till Stagecoach kom Swebus alltmer själva ta hand om busstrafiken och SJ:s roll var mest att de betalade för att tågbiljetter skulle gälla ombord på bussarna. Swebus såg till att det fanns förstärkningsbussar och var mycket duktiga på att få ut sådana i rätt mängd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt får jag säga och dessutom har undertecknad åkt 830 via Ulricehamn  minns dock inte vilken vagn det var åkte några gånger ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Uhm... Jag får nå´n märklig längtan efter att köra VanHool när jag ser dessa bilder! :D

//Danne

virtual1

Citat
Limmareds värdshus drevs 1990 fortfarande av Roy "Schnitzeln" Andersson. Han var en gång Sveriges yngste källarmästare när han 19 år gammal köpte etablissemanget i mitten av 1970-talet. Sitt smeknamn fick han för att hans specialitet var just wienerschnitzel. Han vägrade att laga den på fläskkött utan det var kalvkött precis som det skulle vara. En fd GDG-buss (2978, ODJ403) har stannat till för lunchpaus. Den gick för Continentbus enligt skylten men jag lyckas inte läsa vad det står mer. Ser ut som det stod Saha så var den på väg till Sahara?  :D

Tycker det ser ut som !AMF