Ulricehamns Omnibus Ontario-bussar i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 februari 2011, 18:32:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från hösten 1990 lades systemet med tätortslinjer i Ulricehamn om och det infördes att bussarna från Borås efter ankomsten till Ulricehamn gick i en tätortsslinga och den övriga trafiken sköttes med mindre Ontario-bussar som ett slags servicelinjer. Därför köptes två Ontario II, PAU041 och PAU044. De blev inte så långlivade utan 1995 byttes de ut mot DAB Silkeborg. De båda Ontariorna kom sedan till Linjebuss.

Eftersom de var bensindrivna och Ulricehamn är en mycket backig stad var bränsleförbrukningen mycket hög. Det talades om ett snitt på 8 liter per mil. När jag var där var bussarna drygt en månad gamla och de var uppskattade av resenärerna och förarna. Jag är dock inte säker på att de senare gillade dem lika mycket efter första varma sommaren.

Den femte bilden är visad förut.













Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dessa var en styggelse att köra särskilt sommartid det vart mer än bastu ovanpå motorn..  trots det fanns en fläkt som sög värme ur motorrummet.. en gång när jag stod vid Hestra sjukhem med avstängd motor fick jag ändå klagomål om att bussen var på tomgång men det var fläkten som lät så mkt.. Vi hade ju A-C i Borås satt bakom föraren uppe i taket hjälpte inte jättemycket..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

koordinatorn

Har för mig att man satte in liknande bussar i Eskilstuna på nån servicelinje.
Kallades för "Nykteristen" för den var aldrig full.

Tommy H

Citat från: koordinatorn skrivet 25 februari 2011, 15:09:06 PM
Har för mig att man satte in liknande bussar i Eskilstuna på nån servicelinje.
Kallades för "Nykteristen" för den var aldrig full.

Lite kul att den kallades så även i Eskiltuna, Nykteristen hette den i folkmun även i Linköping och Åtvidaberg när den gick där i början av 90-talet!
Dock fanns det fler benämningar; Krokodilen, Saunan osv. Man brukar väl säga "kärt barn har många namn" men kärt vet jag inte om man kan säga i det här fallet...  :)
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tommy P skrivet 25 februari 2011, 15:24:05 PM
Lite kul att den kallades så även i Eskiltuna, Nykteristen hette den i folkmun även i Linköping och Åtvidaberg när den gick där i början av 90-talet!
Dock fanns det fler benämningar; Krokodilen, Saunan osv. Man brukar väl säga "kärt barn har många namn" men kärt vet jag inte om man kan säga i det här fallet...  :)

Benämningen kommer ursprungligen från Borås och följde med servicelinjerna till de flesta orter där sådana startades. Att jag är säker på att det kommer från Borås är för att det var där som den första servicelinjen startades och den fick i sin tur ärva namnet efter sin föregångare Citylinjen.

Över 100 Ontario II-bussar levererades till Sverige, alla via BL Teknik som var dotterföretag till Borås Lokaltrafik. Så de fanns i många städer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)