Ulricehamns Omnibus i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 februari 2011, 10:21:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Älvsborgstrafiken satsade hårt på linje 207 Falköping-Ulricehamn-Tranemo (dagens linje 900) och det skulle vara bussar med hög standard. De båda entreprenörerna, Ulricehamns Omnibus AB och Kjellgrens Busstrafik i Tranemo köpte därför var sin van Hool Alizée, som uppfyllde kraven på toalett, fällbara stolar m m. Däremot inte AC. Visar i dag två bilder på UOAB:s van Hool och om ett par dagar blir det också bilder på Kjellgrens.




Dessutom visar jag en Kutter från 1980, som blivit över från tätortstrafiken kort tid innan när denna började köras med Ontario-bussar. Kuttern såldes sedan till en privatperson och den finns kvar i fordonsregistret fortfarande men är f n avställd sedan november 2010. Enligt mina spridda noteringar har den ställts av under vintrarna under årens lopp. Den är registrerad som lastbil. Kutter byggde mycket stabila karosser som mer sällan drabbades av rost.




Visade bussar i detta inlägg: BKT052, FFO792.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Tack för suveräna bilder Staffan!

Mina minnen av de där bussarna mellan Ulricehamn och Falköping är att det var riktigt sköna säten, men det kunde bli ordentligt svettigt på sommaren. Minns också de smala och krokiga vägsträckorna Kinnarp-Åsarp och Trädet-Blidsberg på den tiden. Skyltad hastighet var 90, men det var inte många som försökte köra buss eller lastbil fortare än runt 70-80 i svängarna.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan P

Hej

Är det någon som vet om det finns någon Kutter i trafik i Sverige idag?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2011, 12:25:09 PM
Hej

Är det någon som vet om det finns någon Kutter i trafik i Sverige idag?

mvh Stefan P

Anderssons Buss på Gotland har BAS993 Mercedees-Benz O303 Kutter.
Kiruna Buss har BEE662 Scania S82 Kutter 9.

Jag vet inte hur de använder dessa men de är i alla fall inte avställda. Därtill kommer att antal Kutter som används som husbussar, utbildning m m men dem har jag inte tagit med. Det var 1988 som Kutter upphörde med tillverkningen så de yngsta Kuttrarna är alltså nu 23 år.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 22 februari 2011, 10:38:10 AM
Tack för suveräna bilder Staffan!

Mina minnen av de där bussarna mellan Ulricehamn och Falköping är att det var riktigt sköna säten, men det kunde bli ordentligt svettigt på sommaren. Minns också de smala och krokiga vägsträckorna Kinnarp-Åsarp och Trädet-Blidsberg på den tiden. Skyltad hastighet var 90, men det var inte många som försökte köra buss eller lastbil fortare än runt 70-80 i svängarna.


Biten mellan Kinnarp och Falköping, där den första bilden är tagen är breddad och rätad och mellan Kinnarp och Åsarp går bitvis en ny väg men Trädet-Blidsberg är lika kurvig fortfarande. Dock breddad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Är vanhoolen byggd efter GDGs specning,ganska lik 2887,2888,2992,93 :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 22 februari 2011, 22:01:31 PM
Är vanhoolen byggd efter GDGs specning,ganska lik 2887,2888,2992,93 :)

Nej, det gjordes en egen specning. Men lösningen med toalett längst bak och dörr 1-0-1 är ju identisk med GDG. Dock var dessa bussar något mer ombonade än dem som GDG körde på linjen Borås-Alingsås-Trollhättan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2011, 22:07:33 PM
Nej, det gjordes en egen specning. Men lösningen med toalett längst bak och dörr 1-0-1 är ju identisk med GDG. Dock var dessa bussar något mer ombonade än dem som GDG körde på linjen Borås-Alingsås-Trollhättan.
Har du bilder på 2992,93?

Staffan Sävenfjord

Citat från: j-a skrivet 22 februari 2011, 22:32:27 PM
Har du bilder på 2992,93?

Jo, då men inga scannade. Jag hinner inte göra något åt detta i dag men skall försöka i morgon. Det är alltså de bussar som sedan blev Swebus 0536 och 0537 och som gick just Borås-Alingsås-Trollhättan. Även dessa Älvsborgslackade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2011, 06:53:08 AM
Jo, då men inga scannade. Jag hinner inte göra något åt detta i dag men skall försöka i morgon. Det är alltså de bussar som sedan blev Swebus 0536 och 0537 och som gick just Borås-Alingsås-Trollhättan. Även dessa Älvsborgslackade.
Ja,det stämmer bra :)

yngrot

Väldigt trevliga bilder du visar Staffan tack för dem..Lite synd på den fula blå M-B på bild 1.. Minns när dessa "Komfortbussar" kom gjordes en del reklam för dem..

RV 46  är en rätt trevlig väg att köra fina vyer på många ställen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina