Buss i Vänersborg i oktober 1990, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2011, 09:57:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fortsätter med bilder från Vänersborg. Några tyvärr tagna i starkt motljus men hoppas de skall tas emot ändå.

LHF550 fd GDG 1396:


OOH479 fd GDG 1976:


KAF010 fd GDG 1878:


DDB582, fd Jämtlandsbuss 89:


MCZ359:


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Tackar Staffan!

Där kom trevliga Alpusbilder!

Nostalgi, sådana enkla men driftssäkra konstruktioner.

Hälsar

Ingemar

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2011, 09:57:55 AM
Fortsätter med bilder från Vänersborg. Några tyvärr tagna i starkt motljus men hoppas de skall tas emot ändå.

LHF550 fd GDG 1396:



Trevliga bussbilder Staffan.
Systern 1395 levererades som ny som första Alpus 260S i Arvika den trafikerade de flesta turerna på linje 104 och fick vara kvar i Arvika genom åren.
Dessutom kördes en tur på linje 601 på söndagar från Vänersborg av förare från Arvika under sommaren något år på -80 talet.
GDG Årjäng körde linje 702 som trafikerades av "Dalslänningen" och i semestertider ersatte förare från Arvika.

1896

Det luriga med Alpus, var att om man inte vred ner strömställaren i botten, så lyste innerlamporna, så som syns på bilderna. Ser ju bättre ut när ytterlamporna lyser....

Peter L

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2011, 21:31:54 PM
Det luriga med Alpus, var att om man inte vred ner strömställaren i botten, så lyste innerlamporna, så som syns på bilderna. Ser ju bättre ut när ytterlamporna lyser....

Men det var väl samma med Säfflebussarna, fast strålkastarna satt lite närmare varandra där? Halvljuset var det yttre strålkastarparet.

1896

Säffle hade väl en enklare strömställare för lyset.

Peter L

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2011, 21:52:50 PM
Säffle hade väl en enklare strömställare för lyset.

Har bara kört Alpus 260SR från 1987-1988 och de hade samma reglage som motsvarande Säfflevagnar, så då har jag nog missat något från tidigare modeller... sorry!  ;)

1896

Annars har jag bara kört Säffle vagnar från -89....

Lars

#8
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2011, 21:31:54 PM
Det luriga med Alpus, var att om man inte vred ner strömställaren i botten, så lyste innerlamporna, så som syns på bilderna. Ser ju bättre ut när ytterlamporna lyser....
Alpus hade 2 vippknappar till ljuset på vänster sida den nämst föraren var framifrån o bak 0-park-halv/hel, den inre knappen
främre läge Yttre strålkastare = ordinarie ljus - bakre läge Inre strålkastare = reservljus men heljuset lyste i alla fyra.
Felet som många gjorde var att de alltid tryckte in båda knapparna för att få ljus.
På de äldre Alpusarna hade även ett tredje läge i mitten på vänstra knappen - 3 halvjus, båda yttre samt högra inre halvljuset detta ljus var endast tillåtet att använda under linjetrafik!
Denna funktion var tillåten på nytillverkade bussar fram till ett visst datum som jag glömt(runt 1983-85), men bussar tillverkade före detta datum får än idag köra med tre halvjus i linjetrafik om det fanns vid registreringsbesiktningen.
Säffle hade motsvarande knappar på bl.a SL H1, H2, H59

Här en bild på GDG 1391 med 3 halvljus tända

Peter L

Citat från: Lars skrivet 20 februari 2011, 23:35:41 PM
Alpus hade 2 vippknappar till ljuset på vänster sida den nämst föraren var framifrån o bak 0-park-halv/hel, den inre knappen
främre läge Yttre strålkastare = ordinarie ljus - bakre läge Inre strålkastare = reservljus men heljuset lyste i alla fyra.
Felet som många gjorde var att de alltid tryckte in båda knapparna för att få ljus.
På de äldre Alpusarna hade även ett tredje läge i mitten på vänstra knappen - 3 halvjus, båda yttre samt högra inre halvljuset detta ljus var endast tillåtet att använda under linjetrafik!
Denna funktion var tillåten på nytillverkade bussar fram till ett visst datum som jag glömt(runt 1983-85), men bussar tillverkade före detta datum får än idag köra med tre halvjus i linjetrafik om det fanns vid registreringsbesiktningen.
Säffle hade motsvarande knappar på bl.a SL H1, H2, H59


Tack för beskrivningen Lars, då förstår jag Nicklas kommentar bättre! Detta med tre halvljus i linjetrafik känner jag igen, det har även diskuterats i detta forum tidigare, men handlade då främst om äldre Scania-bussar i stadstrafik. Dessa hade ett reglage för att ställa ljusbilden för strålkastarna. Har dock aldrig sett det på en regionbuss tidigare.

Göran Nilsson

Klart att dessa bilder tas emot  :). Några fordon som hade försvunnit när jag flyttade till Vänersborg sex år senare men annars en hel del bekantingar, däribland KAF010 som dock var Swebus 0436.
/GNl

1896

Appropå innerlampor, så hade jag gula H4 lampor på innerlamporna på 1896, tänkte att det skulle vara bättre vid dimmiga tillfällen, men det var nog ingen större skillnad.  8)

1896: www.fotobus.msk.ru/photo/8927/