Capitolen också som modell - men för vänstertrafik!

Startat av LYR, 09 maj 2013, 01:58:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 maj 2014, 09:45:29 AM
Märket är 325 x 235 mm i fullskala vilket blir 3,74  x 2,70 mm i H0 om jag räknat rätt.
Tack för den uppgiften, jag har ett capitol-emblem själv som är längd 245 mm och höjd 176 mm
och en följdfråga blir då, finns det två olika storlekar; för front- respektive aktermontage?
/LYR

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 10 maj 2014, 10:43:40 AM
Tack för den uppgiften, jag har ett capitol-emblem själv som är längd 245 mm och höjd 176 mm
och en följdfråga blir då, finns det två olika storlekar; för front- respektive aktermontage?
/LYR

Det finns två olika märken, ja. Det märke du har kommer nog från akterpartiet och  är betydligt mindre.

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 maj 2014, 11:10:08 AM
Det finns två olika märken, ja. Det märke du har kommer nog från akterpartiet och  är betydligt mindre.
Tack det ska rapporteras.
/LYR

LYR



De sista  av  Jecos modellbilder på proven av SS-bussarna visas nu.
Det har framkommit en del bra synpunkter/påpekanden
och det är nödvändigt för att kunna göra eventuella justeringar och som ska meddelas VV-modell i Tjeckien – innan den slutgiltiga upplagan går i produktion.
Tack till alla som bidragit! 

I morgon  kommer SJ/Solna-modellerna att visas.
/LYR
                           






HJP

#154
****



I dag fick jag tillfälle att fotografera två modeller. Inte bästa fotoförhållandet, men bättre än inget.
Här SS-Capitolen H21 5032.




Varför vänta tills imorgon, om bilderna finns?
Här är SJ-Capitolen.


Jag gillar att man tänker på autentisk reklam, och denna från Bergengrens, är betydligt trevligare än cigarettreklamen för John Silver.

HJP

Björn Forslund

#155
Vindrutorna borde nog vara lite mera välvda och lägre mot yrrerkanten med lite mera avrundade övre hörn, men annars en mycket fin modell!Svårt att tro att detta är 1:87.

LYR



Så har vi då SJs Capitol-bussar i Solnatrafiken utförande att studera.





Vad som hänt med reklamen inför folkomröstningens datum, 0:an i oktober....- har jag ingen förklaring till....



Och slutligen den senare/sista orange-lackeringen för Capitolerna i SJ/Solna-trafiken.



Björn Forslund

Ajaj, det får bli ett tag i plånboken för att inköpa ett gäng Capitoler!
Vet du vad de kommer att betinga?

BengaB40

Hej! Vilken perfekt SJ-gul och grön färg! Och som tidigare sagts, nästan otroligt att få fram detaljerna i den här skalan!  Hälsn. BengaB40

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 maj 2014, 14:17:32 PM
Vindrutorna borde nog vara lite mera välvda och lägre mot yrrerkanten med lite mera avrundade övre hörn, men annars en mycket fin modell!Svårt att tro att detta är 1:87.
Vindrutornas läge i kaross-ramen kan bero på "mindre noggrann" montering....
att försöka få en högre grad av precision kan vara önskvärt, men hur förklara det skonsamt pedagogiskt.
En möjlighet är att köpa byggsatsen och själv ta över montering m.m...... 

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 maj 2014, 15:47:24 PM
Ajaj, det får bli ett tag i plånboken för att inköpa ett gäng Capitoler!
Vet du vad de kommer att betinga?
Prisnivån har ännu inte fastställts, men beslutet ligger hos Jeco,
men jag kan åtminstone säkert påstå att den Kina-tillverkade CF:en, som är på gång blir billigare...
/LYR

Mattias

#160
Citat från: HJP skrivet 10 maj 2014, 22:39:49 PM
****



I dag fick jag tillfälle att fotografera två modeller. Inte bästa fotoförhållandet, men bättre än inget.
Här SS-Capitolen H21 5032.





Helt fantastiskt vackert, en så sjukt detaljrik modell!! Ett fantastiskt jobb samtliga inblandade lagt ner för få fram denna historiska bussmodell! En riktigt stor eloge tillägnas samtliga inblandade!! Häpnadsväckande snyggt!! :)

MEN: Av döma av alla de flertal foton, dels i denna specifika tråd, samt även i andra innehållande trådar med bilder på SL:s Capitoler, så har iaf undertecknad alltid endast sett den röda linjen längsmed de utbuktande sidoplåtarna utefter karrossidan vid fram och bakdörr, som att den röda linjen följer JÄMNSMED skiljelinjen mellan vitt/rött under silver/slash/midjelisten/slash/ aluminiumlisten, så som den följer över dörrarna, dvs inte så som modellen här på provexemplaren ser ut, med det röda i överkant med midjelisten, strax under fönsterlinjen. Jag må ha fel, annars är det kanske en ack så viktig men produktionsmässigt enkel(?) detalj som bör beaktas om möjligt.
Jämförelsebilder:



Sedan en liten sak till: Är det månne en synvilla man får från foton, eller är det så att snibben i fronten egentligen var aningen mer utbredd, att den lite mer gick så att säga "nästan runt hörnen" upptill under vindrutan?

Jag vill absolut inte låta kritisk eller nitisk, då jag egentligen inte är lika hemma på Capitol som efterföljande Scanias CR modeller, och detta ska definitivt som påtalat, lovordas som en enastående sällsynt detaljerad, vacker, spännande och framförallt: en högst efterlängtad bussmodell i modellbussammanhang! :)
Hoppas det var ok, HJP, att jag använde din bild för att förtydliga vad jag syftar på:)

//M

*Editerat inlägg 2014-05-12 22-00*
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Björn Forslund

Den blanka midjelisten är symmetrisk, så de båda röda linjerna som i praktiken är fördjupningar i listen som målats i, bör alltså vara lika långt bort från listens kant på över o undersida.
Snibben däremot tycker jag är OK. H30 med smal midjelist hade en i mitt tycke mera utbredd snibb, men Metropol o Capitol C70 såg ut såhär, dvs snibben gick inte över hörnen.

Mattias

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 maj 2014, 11:59:05 AM
Snibben däremot tycker jag är OK. H30 med smal midjelist hade en i mitt tycke mera utbredd snibb, men Metropol o Capitol C70 såg ut såhär, dvs snibben gick inte över hörnen.

Okej, där ser man! :)

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

LYR

Citat från: Mattias skrivet 12 maj 2014, 22:11:15 PM
Okej, där ser man! :)

//M
OK Mattias - jag förstår att du syftar på den cremé-färgade delen av dörröppningarna i karossen. Troligtvis handlar det om ett extra moment i maskeringen före lackering - på den röda SS-modellen  medan däremot SJ/Solna ej behöver maskas.
En kostnadsfråga - men ska framföra dina synpunkter.
/LYR

HJP

Citat från: LYR skrivet 12 maj 2014, 22:48:19 PM
OK Mattias - jag förstår att du syftar på den cremé-färgade delen av dörröppningarna i karossen. Troligtvis handlar det om ett extra moment i maskeringen före lackering - på den röda SS-modellen  medan däremot SJ/Solna ej behöver maskas.
En kostnadsfråga - men ska framföra dina synpunkter.
/LYR
****


På vilket sätt är det en kostnadsfråga? Det gick ju bra på den orange SJ-bussen, och på den här SS-bussens framdörr, men inte vid bakdörren(?!):

HJP