Huvudmeny

Busstationer

Startat av Stefan P, 24 juli 2008, 17:38:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: blubb skrivet 24 juli 2008, 18:38:39 PM
Hässleholm och Ängelholm har haft det innan.

Tror det var i mitten av -90 talet som Hässleholm byggdes om till färre gater men att bussarna slapp backa samt att stadsbussarna fick ett annat ställe att stanna på än inne på själva stationen

Ersa

#16
Citat från: Stefan P skrivet 24 juli 2008, 18:16:47 PM
Ja där ser man, jag trodde att den sortens busstation var ute och inte byggdes längre pga. riskerna med backning.

Busstationerna för landsbygdstrafik i Umeå och Östersund. På båda är det gångförbud inne på området bakom bussarna, även om detta förbud inte fungerar till 100% i Östersund.

Umeå har haft detta system i många år, medan Östersund byggdes om till gate-utförande någon gång på senare delen av 90-talet.

Peter Andersson

Citat från: Verspieder skrivet 24 juli 2008, 19:53:43 PM
Busstationerna för landsbygdstrafik i Umeå och Östersund. På båda är det gångförbud inne på området bakom bussarna, även om detta förbud inte fungerar till 100% i Östersund.

Umeå har haft detta system i många år, medan Östersund byggdes om till gate-utförande någon gång på senare delen av 90-talet.

Även i Hudiksvall är de gångförbud inne på bussområdet. Men inte heller här fungerar de till 100%

MVH Peter

blubb

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 juli 2008, 19:46:42 PM
Tror det var i mitten av -90 talet som Hässleholm byggdes om till färre gater men att bussarna slapp backa samt att stadsbussarna fick ett annat ställe att stanna på än inne på själva stationen

Det byggdes om en gång på 90-talet till att ha gater med backning, skulle gissa att det var i samma veva som Ängelholm också byggdes om. Sen drygt 10år senare var det dags att bygga om igen för att få bort backandet.

Staffan Sävenfjord

Resecentrum i Trollhättan (vid järnvägsstationen alltså) är också en sådan terminal där bussarna måste backa. Staketet vid sidan av bär tydliga tecken på att detta inte alltid är så lätt.
Även här är det förbjudet att beträda bussplanen, något som överhuvudtaget inte efterlevs. Inte ens efter påpekande. En bussförare som sa till ett par ett de inte fick gå där blev tillsagd att dra åt ett varmare ställe.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

#20
Kampenhof i Uddevalla (Kampenhofgatan)

Inne på NET (Nils Ericsson Term) springer folk kors å tvärs... till och med bilar är där inne å ta ett eller två varv... vissa förare påpekar vissa inte... Ha hört att det varit dödsolyckor på NET... dock det senaste för ett par år sedan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 24 juli 2008, 21:07:16 PM
Kampenhof i Uddevalla (Kampenhofgatan)

Inne på NET (Nils Ericsson Term) springer folk kors å tvärs... till och med bilar är där inne å ta ett eller två varv... vissa förare påpekar vissa inte... Ha hört att det varit dödsolyckor på NET... dock det senaste för ett par år sedan

Åtminstone förr brukade trafikledaren vara snabba i högtalarna att påpeka för den som sprang på bussplanen att det var förbjudet. Det tycks vara någon konstigt akustik på det området för alla inom en kilometers radio hörde utropet. Med ett undantag: den som gick på planen.
Jag har inte hört talas om någon dödsolycka, vilket inte hindrar att det kan ha förekommit. Men incidenter inträffar så gott som varje dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2008, 21:00:21 PM
Resecentrum i Trollhättan (vid järnvägsstationen alltså) är också en sådan terminal där bussarna måste backa. Staketet vid sidan av bär tydliga tecken på att detta inte alltid är så lätt.
Även här är det förbjudet att beträda bussplanen, något som överhuvudtaget inte efterlevs. Inte ens efter påpekande. En bussförare som sa till ett par ett de inte fick gå där blev tillsagd att dra åt ett varmare ställe.


Det är inte lönt att försöka om man inte har polisuniform på sig. Jag sa själv till några slynglar i min egen ålder, när de sprang under bommarna i Tyringe (efter att ha ljudit tyfonen precis när de böjde sig under första bommen), och fick ungefär samma svar. Satt då i lastbilshytten och väntade på att få köra över.

Jonas1968

Resecentrum i Borlänge är ytterligare ett exempel på en bussterminal där bussarna kör in och backar ut.

Fredde

CitatDe förslag till nya Slussen som fanns i senaste tävlingen hade alla den utformningen.

/Ted

Då är det bara att hålla tummarna för att det blir systemet där man går direkt in i bussen, och vid avgång kan man stänga en port/dörr för att undvika att folk springer jämte och bankar på bussdörren. Vore det absolut bästa vid Slussen där det råder kaos i rusningen.


Anders Noren

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 09:59:07 AM
Då är det bara att hålla tummarna för att det blir systemet där man går direkt in i bussen, och vid avgång kan man stänga en port/dörr för att undvika att folk springer jämte och bankar på bussdörren. Vore det absolut bästa vid Slussen där det råder kaos i rusningen.

Liggande förslag för Slussen (Nyréns/Tyréns/ELU) visar en underjordisk bussterminal i två plan, under Katarinavägen. Nedre plan är för ankommande bussar där passagerarna stiger av vid en sidoperrong med plats för 4-5 bussar - ledbussar, antar jag. Övre plan är för avgående bussar med en dockningsterminal med 15 grindar och utöver det plats för uppställning av ytterligare 16-20 bussar. Mellan terminalen och Londonviadukten går bussarna på en egen, planskild, bussgata.

Jag utgår ifrån att möjligheterna till obehörigt spring i den nya Slussenterminalen kommer att vara minimala.

Anders

Fredde

CitatLiggande förslag för Slussen (Nyréns/Tyréns/ELU) visar en underjordisk bussterminal i två plan, under Katarinavägen. Nedre plan är för ankommande bussar där passagerarna stiger av vid en sidoperrong med plats för 4-5 bussar - ledbussar, antar jag. Övre plan är för avgående bussar med en dockningsterminal med 15 grindar och utöver det plats för uppställning av ytterligare 16-20 bussar. Mellan terminalen och Londonviadukten går bussarna på en egen, planskild, bussgata.

Jag utgår ifrån att möjligheterna till obehörigt spring i den nya Slussenterminalen kommer att vara minimala.

Anders

Tack för informationen, det låter som ett utmärkt förslag! Ligger detta någonstans på internet för beskådan fortfarande?


Anders Noren

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 11:04:46 AM
Tack för informationen, det låter som ett utmärkt förslag! Ligger detta någonstans på internet för beskådan fortfarande?

Organisationen Sveriges Arkitekter har ett trevligt arkiv där bidragen till alla officiella arkitekttävlingar finns. Stockholms stadsbyggnadskontor - eller om det var gatukontoret - har haft den del skisser och utredningsmaterial på sin hemsida men jag hittar det inte just nu.

http://www.arkitekt.se/tavlingar/slussen
http://www.arkitekt.se/s10097/f1443/str%F6mmar_a3.pdf

Anders

Fredde

CitatOrganisationen Sveriges Arkitekter har ett trevligt arkiv där bidragen till alla officiella arkitekttävlingar finns. Stockholms stadsbyggnadskontor - eller om det var gatukontoret - har haft den del skisser och utredningsmaterial på sin hemsida men jag hittar det inte just nu.

http://www.arkitekt.se/tavlingar/slussen
http://www.arkitekt.se/s10097/f1443/str%F6mmar_a3.pdf

Anders

Okej, jag får spana in länkarna, tackar!


homer

Citat från: Fredde_J skrivet 01 augusti 2008, 11:04:46 AM
Tack för informationen, det låter som ett utmärkt förslag! Ligger detta någonstans på internet för beskådan fortfarande?




Trevligt? knappast, förslaget om den nyaterminalen har FÄRRE tidsregleringsplatser än vad som finns i den nuvarnade terminalen,
dessutom kan du ju gissa vad som händer när 4 ledbussar har avgångstid samtidigt och ska backa ut brevid varandra och ytterligare 4 bussar står och väntar på att få köra fram när ytterligare 4 bussar ska köra.

antagligen är förslaget utformat efter att de ska gå tunnelbana till Orminge något som ligger mellan 20 till 30 år frammåt i tiden medans en ny terminal ligger ungefär 5 år framåt i tiden...