Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Vill minnas att ett vagnfel gjorde att man ville få undan spårvägståget så att efterföljande 4:a kunde passera. Sedan backar man här tillbaka för att ta sig till Söderhallen.

Linje 4E vände runt kvarteret Kulsprutan åtminstone t.o.m. 26 maj 1967.

Hur var det med H21 och färgsättning efter revision? Fick alla oxblod grått tak? Fanns det ljusröda med grått tak?

/Gunnar
#2
Bussnack / Nya Iveco Daily till Nobina Su...
Senaste inlägg av Bese001 - Idag kl. 09:47:19 AM
Hej,
Mer nytt till Nobina.
4 st Iveco Daily ställdes i går på hos Nobina Sundsvall:
KJP70P, JOM 06W, JAF24M och SHN 58X.

Jag frågar som jag brukar  :):
Vagnsnr?
Ny verksamhet?
 
#3
Tror inte att det var särskilt många CF:ar till antalet i Bollmora/Tyresö, då depån togs i drift i och med vintertidtabellens införande 1981, om jag minns rätt. - Södertörns CF:ar utgick 1982 - och i Södertälje senast senvintern 1983.

//Peter
#4
Bussnack / SV: Nya Mercedes till Nobina ,...
Senaste inlägg av S Svensson - Idag kl. 07:03:45 AM
Kontakledningarna Göteborg-Stockholm skall i olika etapper förnyas. Detta kommer att ta några år och till olika länshuvudmäns förskräckelse måste tider för lokal trafik ändras.
Vissa personer anser att det borde gå fortare med trådbyteståget,som det finns enbart ett av.

Nobina har väl avtal tidigare om tågersättning. Ofta användes underentreprenör.
Det stora problemet i detta med att använda underentreprenör är kanske inte riktigt det man tänker. Det finns nämligen inte så många företag kvar som har lämpliga bussar. Använda låggolvade linjevagnar går kanske men vanliga högbyggda Volvo 9700&9900 liksom Setra 516&517 är idag det brist på.
#5
Bussnack / SV: Nya Mercedes till Nobina ,...
Senaste inlägg av John P - 14 maj 2024, 22:22:45 PM
Rätt hundra på att det är tågbussar för nytt avtal, även Volvo- bussarna  3861 - 3863( som i dag körs på 1 Express Skövde - Trollhättan ) kommer från sommaren att användas som tågbussar, ( 3863 kommer fortsatt att finnas i Trollhättan).
#6
Instämmer med Micke, mycket fina bilder. När var det egentligen det nya garaget i Bollmora/Tyresö öppnades, hösten 1981? Och vet någon vilka CF som hann gå där och vilka som blev kvar i Handen eller var i Ösmo under det sista trafikåret? Hösten 1982 var de åtmnstone borta från Bollmora/Tyresö, men kan ha funnits kvar till årsskiftet vid de andra Södertörnsgaragen.
#7
Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år / SV: SL H24 5458
Senaste inlägg av christian berg - 14 maj 2024, 20:46:18 PM
Tack för intressant bild. 5458 var en av de tiotal H24 Capitol som återkom till Hornsberg från att ha varit utlokaliserade till diverse förortsgarage sedan 1970. 5458 hade varit i Björknäs som uppenbarligen slet hårt på Capitolerna. De flesta H24 i Björknäs skrotades 1972-73 medan två andra, 5463 och 5489 också kom till Hornsberg men försvann redan 1974. 5458 höll ut ända till juni 1977 och var tillsammans med 5465 och 5499 (nu spårvägsmuséet) de sista capitolerna i trafik i Hornsberg och bland de allra sista H24 i trafik.

Christian B
#8
Bussnack / Nya Mercedes till Nobina ,Sköv...
Senaste inlägg av Bese001 - 14 maj 2024, 18:00:11 PM
Hej,
Ser på SBH att 7 st nya Mercedes E19 UE Intouro registrerats på Nobina Skövde.
Vagnsnr någon?
Ersätter de något?
#9
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PM984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Hej!

Det skall stämma med 984 (ihop med A25 456) i sista tåget enligt en tidigare tråd som här länkas till:

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76625.0

Angående bilden så torde väl växeln ha legat för rakspår när detta tåg på linje 4 skulle tagit höger in på Drottningholmsvägen.
Här synes ambitionen vara att backa tillbaka tåget genom växeln för att göra ett nytt försök att på rätt spår komma vidare mot Vitabergsparken.

Då uppstår frågan om man fortfarande här i maj 1967 körde extratrafik på linje 4E, som då vände tillbaka mot Hakberget i högervarv runt kvarteret till höger i bild?

Dylik trafik kördes i a f efter nedläggningen av linje 1 i maj 1964. Före dess fick förarna på linje 1 och 4 vara uppmärksamma och vid behov
göra bruk av växelspettet, så att de kom på rätt spår vidare mot sina olika destinationer på Södermalm.

Och här kommer ju Gråtaks-capitolen också in, då spårvägslinje 1 konverterades till busslinje 61 med samma linjesträckning mellan Norrmalmstorg och Rosenlund.

mvh K R

#10
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 maj 2024, 18:33:49 PMFanns det rangerkontroller i b änden på B25?
Ser ut som det står en spårvägare där i fönstret.

984 ingick väl f.ö i sista tåget som gick in till Hammarby vid nedläggningen?

Nej, vare sig A25-27 eller B25 hade rangerkontroller, det vi ser på bilden är släpvagnskonduktören som signalgivare.
Reglerna var rigorösa med högtalarmeddelande från föraren och nödsignalknappen från konduktören.