Stadsdelar mm. i Stockholms stad och län

Startat av Bussmicke, 07 mars 2021, 00:00:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Ja för platsen i en stadsdel ja men inget svar på frågan..
Ni andra än jag kan ju föreslå för staden att stadsdelen byter namn till Brommaplan..

För geografikunskaperna får Uffe här en läxa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85keslund

Trevlig helg. :)


Den här tråden har knoppats av från den om SL litt. H23 då det var ganska särskiljande ämnen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

CitatJa för platsen i en stadsdel ja men inget svar på frågan..
Ni andra än jag kan ju föreslå för staden att stadsdelen byter namn till Brommaplan..

För geografikunskaperna får Uffe här en läxa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85keslund

Trevlig helg. :)

Fast Micke, du skulle ju t.ex. inte få för dig att skriva Långsjö torg, Hägersten-Älvsjö på en bild på en 144 som står vid Långsjö torg, eller eller hur? =)

Citaro C2

Det finns 13 stadsdelsområden och totalt 132 stadsdelar. Tyvärr är det ganska rörigt vilket som är vilket eftersom både stadsdelområde och stadsdel blandas ihop.

Här finns info för den som är intresserad.

https://start.stockholm/om-stockholms-stad/utredningar-statistik-och-fakta/statistik/omradesfakta/


Ersa

I många andra fall brukar det vara kutym att ange postadressen som ort, men även detta kan se rätt udda ut och leda till missförstånd och begreppsförvirring på ställen där postadressen sträcker sig alldeles för långt bort från samhället/orten och in i helt andra bygder, och ibland in i en grannkommun. Vissa hållplatsnamn är inte heller speciellt exakta jämfört med vad området egentligen heter, utan kan diffa nån kilometer eller två åt fel håll.
Detta är en avvägningsfråga där det inte finns klara rätt eller fel.

Citaro C2

En stadsdel som absolut borde byta namn är HÄGERSTEN, det vill säga det område där Axelsberg ligger.

virtual1

Varför då? Hägerstensåsen ligger ju där, Hägerstens Allé löper genom området?! Hägerstens torg finns ju också....

Bussmicke

Hägersten-Älvsjö är något politiskt påfund och kallas stadsområde.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Citaro C2

#7
Hägersten för min del (och alla jag känner) själva postnumret (126 xx/129 xx) Det vill säga ett väldigt stort område.  Det kan vara Axelsberg, Telefonplan, Västertorp etc. Det blir verkligen rörigt. Se svaret från Ersa tidigare.

Så tycker iaf jag, om nu Hägersten är ett så bra stadsdelsnamn, varför heter inte tunnelbanestationen Hägersten? Nej precis för att det blir väldigt förvirrande.

Sen ligger INTE Hägerstensåsen i stadsdelen HÄGERSTEN. Hägerstensåsen är en EGEN stadsdel. 

Du gör förmodligen som många andra, blandar ihop stadsdel, stadsdelsområde samt postnummerområde!

Här en länk till karta som visar stadsdelen Hägersten.

https://www.google.se/maps/place/H%C3%A4gersten,+H%C3%A4gersten-Liljeholmen,+Stockholm/@59.3038712,17.9625133,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f764f724eb0b9:0xd73250d18bce7456!8m2!3d59.3!4d17.9666671



Peter Rost

Även Fruängen har postadress Hägersten.

//Peter

Citaro C2

Jo, kanske det hade varit bättre med Fruängen som egen postadress för 129 xx serien.

HJP

#10
Citaro C2: "En stadsdel som absolut borde byta namn är HÄGERSTEN, det vill säga det område där Axelsberg ligger".

****
Varför det? Det är den enda stadsdelen som har rätt postadress i postadressområdet. Förutom Hägersten, har stadsdelarna Aspudden, Mälarhöjden, Västertorp, Fruängen, Hägerstensåsen, Midsommarkransen, Västberga och Östberga, postadress Hägersten. Har jag glömt någon?

Citaro C2: "Hägersten för min del (och alla jag känner) själva postnumret (126 xx/129 xx) Det vill säga ett väldigt stort område.  Det kan vara Axelsberg, Telefonplan, Västertorp etc. Det blir verkligen rörigt. Se svaret från Ersa tidigare.

Så tycker iaf jag, om nu Hägersten är ett så bra stadsdelsnamn, varför heter inte tunnelbanestationen Hägersten? Nej precis för att det blir väldigt förvirrande.

Sen ligger INTE Hägerstensåsen i stadsdelen HÄGERSTEN. Hägerstensåsen är en EGEN stadsdel.

Du gör förmodligen som många andra, blandar ihop stadsdel, stadsdelsområde samt postnummerområde!

Här en länk till karta som visar stadsdelen Hägersten.

https://www.google.se/maps/place/H%C3%A4gersten,+H%C3%A4gersten-Liljeholmen,+Stockholm/@59.3038712,17.9625133,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f764f724eb0b9:0xd73250d18bce7456!8m2!3d59.3!4d17.9666671 "

****
Axelsberg och Telefonplan, är inga stadsdelar. Axelsberg ligger i stadsdelen Hägersten, och Telefonplan ligger i stadsdelen Midsommarkransen, nära gränsen mot Västberga.
Jag delar din uppfattning, att T-banestationen Axelsberg, borde heta Hägersten. Det är den enda stationen som ligger i Hägersten. Axelsberg är ett obestämt, icke avgränsat område, som har fått ett oförtjänt stor betydelse, som jag ser det.

Din länk talar sitt tydliga språk. Våra politiker rör till begreppen. Antingen bör man ha "sin egen" stadsdel som postadress, eller postadress Stockholm. Alla dessa stadsdela ligger ju i Stockholms stad, och med postnumren skulle det fungera utmärkt.
Kör man bil, och följer vägmärkena, så visar de de olika stadsdelarna. Det blir ganska förvirrande, om en bilist ska till t.ex. Västberga, som har postadress Hägersten, och följer skyltarna som visar vägen till Hägersten. Han/hon hamnar då ganska fel.

Kristofer

Ja, det är lätt att blanda ihop begreppen, eftersom stadsdelar, stadsdels(nämnds)områden, postadresser, mäklarlingo och populärnamn ofta heter samma sak trots att de beskriver olika eller överlappande områden.
Men Stockholms kommun (stad) är uppdelat i drygt 100 officiella stadsdelar, med väl definierade gränser. Enklaste sättet att se var gränserna går är att gå in på Stockholms officiella karta, http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebmap/cust_sth/sbk/sthlm_sse/DPWebMap.html, klicka på menyn allra längst upp till vänster och byta vy till "Stadskartan". Då visas exakta gränser för stadsdelar och stadsdelsområden. Googles karta är inte helt pålitlig så det är bättre att använde den länkade kartan.

Där finns mycket intressant för en kartnörd. Man kan exempelvis se att större delen av plattformarna vid Örnsberg ligger i Hägersten, men att stationsentrén ligger i Aspudden.
Man kan också beakta det faktum att spårvägens slinga vid Mälarhöjden inte låg i Mälarhöjden utan i Hägersten, men att tunnelbanestationens entré ligger i Mälarhöjden (om än väldigt nära gränsen i båda fallen).
Eller att Årsta holmar ligger i stadsdelen Årsta men tillhör stadsdelsområdet Södermalm.

Eller att Brommplansterminalen till allra största del ligger i Åkeslund, medan tunnelbanestationen därstädes ligger i Riksby. (Det var ju Bussmickes korrekta konstaterande av detta som startade diskussionen.)

Att sedan de officiella stadsdelarna inte har någon direkt betydelse för gemene man är en annan diskussion som man också kan ha. Ofta är nog stationsnamn och postadresser väl så informativa, trots att det finns exempel på att postadresser inte ens följer kommungränserna. Men talar man om Stockholms officiella stadsdelar, då finns inget utrymme för tyckande. Då är det hårda fakta.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

HJP

Kristofer: "Man kan också beakta det faktum att spårvägens slinga vid Mälarhöjden inte låg i Mälarhöjden utan i Hägersten, men att tunnelbanestationens entré ligger i Mälarhöjden (om än väldigt nära gränsen i båda fallen).

Att sedan de officiella stadsdelarna inte har någon direkt betydelse för gemene man är en annan diskussion som man också kan ha. Ofta är nog stationsnamn och postadresser väl så informativa...."

****
Tack för länken.
Att Mälarhöjdens spårvagnshållplats låg i Hägersten, men T-banestationen ligger i Mälarhöjden, kände jag till, men får ofta mothugg när jag påpekar det.

Stadsdelarna har en viss betydelse för gemene man. Som jag tidigare påekade, så visar vägskyltarna vägen till varje stadsdel.
Stationsnamn kan vara vilseledande. När jag tidigare, bodde i Hagsätra, hade jag postadress Bandhagen. Steg man av där, så var det tre stationer för tidigt.
Jag vidhåller att postadressystemet i Stockholm, är förkastligt och vilseledande. T.ex. tror många hägerstensbor, att de bor i Mälarhöjden, medan många som bor i Hägerstensåsen, tror att de bor i Hägersten. Det tror f.ö. många andra också, därför att de har postadress Hägersten. Förvirrande.
Bäst vore att alla har sin egen stadsdel som postadress, då blev det klart och tydligt.