SJ 0435 med ny regskylt

Startat av Gunnar D, 28 februari 2020, 16:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SJ 0435 (ScV/SKV 1966) har fått nya regskyltar här i Uppsala okt 1972. Första buss jag såg med dylika.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga fotografi, systemet med länsvisa registreringsskyltar avskaffades 1 maj 1973 men utav någon anledning så började man införa dom nya skyltarna i Uppsala län redan i slutet av 1972 så f.d. C 934 (www.svenskbusshistoria.se/go?id=41184) var nog ett av dom första begagnade fordonen överhuvudtaget som fick de nya skyltarna. Man hade tid på sig att byta skyltar till den 31 dec. 1973
Mvh zjbus

S Svensson

Så här lite senare(ca 47 år) så vill jag minnas att de länsvisa skyltarna togs bort redan 1972. Dvs fordonen fick skyltar av gammal typ men man stoppade det på länsnivå. Det var alltså under ett år som det var variant innan de nya kom. Flyttades ett fordon så behövdes de inte registreras om. Nya fordon fick någon sorts variant. Jag vill minnas att bussar redan 1972 fick nummerskylt med Gxx yyy på.
Troligen är det fler som kommer ihåg och kanske lite bättre än jag.

Bilden är intressant för det verkar som om bussen 435 på bilden på något sätt varit på verkstad och blivit ommålad. Har den detta ? Taket är grått. Så var det innan den stora mängden bussar fick renovering. Då målades taken i samma färg ,dvs ljusbeige.

zjbus

Här https://sv.wikipedia.org/wiki/Registreringsskyltar_i_Sverige kan man i tredje stycket under rubriken Historik läsa att systemet med länsvisa registreringsskyltar avskaffades 1 maj 1973

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 28 februari 2020, 18:05:26 PM
Tack för ditt trevliga fotografi, systemet med länsvisa registreringsskyltar avskaffades 1 maj 1973 men utav någon anledning så började man införa dom nya skyltarna i Uppsala län redan i slutet av 1972 så f.d. C 934 (www.svenskbusshistoria.se/go?id=41184) var nog ett av dom första begagnade fordonen överhuvudtaget som fick de nya skyltarna. Man hade tid på sig att byta skyltar till den 31 dec. 1973
Mvh zjbus

Många bussar runt om i landet fick nya skyltarna redan under hösten 1972. 

Det är mycket som inte stämmer på bl.a. Wikipedia

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 28 februari 2020, 16:35:58 PM


SJ 0435 (ScV/SKV 1966) har fått nya regskyltar här i Uppsala okt 1972. Första buss jag såg med dylika.

Mvh Gunnar

Tack Gunnar för denna trevliga bild!

Jepp

Fin bild!
Är detta vid Uppsala Östra?
/Jepp

Ulf Berlin

Härlig bild :)
Var det vanligt med ScaniaVabis märket i det vita fältet på fronten?/Ulf

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 29 februari 2020, 09:57:32 AM
Många bussar runt om i landet fick nya skyltarna redan under hösten 1972. 

Det är mycket som inte stämmer på bl.a. Wikipedia
Så du menar att bussar skulle ha behandlats på ett annorlunda sätt än övriga fordon?
Fabriksnya fordon som registrerades in efter 1 jan. 1973 tilldelades nya skyltar och alla som registrerades in dessförinnan fick länsskyltarna, möjligtvis att det var något undantag med Uppsala även med fabriksnya fordon, med begagnade fordon så hade fordonsinnehavaren tid på sej till senast 731231 att ombesörja skyltbyte, tydligen så valde SJ Buss att montera de nya skyltarna väldigt tidigt på 0435, det kan ju ha funnits olika orsaker till det, t.ex. att de nya skyltarna redan hade levererats till den bussen och att de gamla var slitna/förstörda.

Visst är det mycket som inte stämmer i Wikipedia men allt är inte fel där, jag går inte enbart efter vad som är skrivet där om skyltarna, mestadels är det egna upplevelser och minnen.

Jocke Selling

Citat från: Jepp skrivet 29 februari 2020, 10:37:20 AM
Fin bild!
Är detta vid Uppsala Östra?
/Jepp

Nej det är norrsidan på den gamla busstationen vid dagens resecentrum. Ungefär där bussen står går idag passagen ner under spåren.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 29 februari 2020, 12:25:58 PM
Så du menar att bussar skulle ha behandlats på ett annorlunda sätt än övriga fordon?
Fabriksnya fordon som registrerades in efter 1 jan. 1973 tilldelades nya skyltar och alla som registrerades in dessförinnan fick länsskyltarna, möjligtvis att det var något undantag med Uppsala även med fabriksnya fordon, med begagnade fordon så hade fordonsinnehavaren tid på sej till senast 731231 att ombesörja skyltbyte, tydligen så valde SJ Buss att montera de nya skyltarna väldigt tidigt på 0435, det kan ju ha funnits olika orsaker till det, t.ex. att de nya skyltarna redan hade levererats till den bussen och att de gamla var slitna/förstörda.

Visst är det mycket som inte stämmer i Wikipedia men allt är inte fel där, jag går inte enbart efter vad som är skrivet där om skyltarna, mestadels är det egna upplevelser och minnen.

? - Nej,

Läs vad jag skrev - sedan är det Du som tolkar

Citat från: Leyland skrivet 29 februari 2020, 09:57:32 AM
Många bussar runt om i landet fick nya skyltarna redan under hösten 1972. 


zjbus

Citat från: Leyland skrivet 29 februari 2020, 13:32:55 PM
? - Nej,

Läs vad jag skrev - sedan är det Du som tolkar
Du skrev Många bussar runt om i landet fick nya skyltarna redan under hösten 1972. Det kan ju vilseleda en oinvigd person att tro det var särskilda regler för bussar.
Jag har läst och det är uppenbarligen inte bara Wikipedia som kan innehålla sakfel.
På denna sida https://www.mymoney.se/vi-tipsar/allmant-bil/nya-registreringsskyltar som inte har med Wikipedia att göra kan man också läsa under rubriken Teckenserier att de nya registreringsskyltarna infördes 1973, alla fordonsinnehavare fick naturligtvis inte sina nya skyltar samtidigt utan de skickades ut successivt med början sista kvartalet 1972.

S Svensson

Nya regnummerskyltar kom på fordon länsvis. Alltså nya skyltar sändes ut efter att de gamla skyltarna stoppats tidigare. Jag ser på en datumstämpel att det var god tid på sig. Skyltar sändes ut även efter 1 maj 1973. I princip sändes (för bussar och taxibilar) lista ut till fordonsägarena som sedan fick sända in komplettering till länsstyrelsens tillståndsmyndighet om de nya regnr. Jag vill minnas att stopptiden var redan under 1971. Med stopptid menas alltså datum då man slutade omregistrera fordon emellan länen.
Det finns uppgifter i äldre årgångar av Sv Omnibustidning.

zjbus

Tack för dina kompletterande uppgifter. Så var det ja, bodde man tidigare i ett län och hade ett fordon registrerat där så fick man behålla befintligt registreringsnummer även om man flyttade till ett annat län.

Peter Rost

Vilken linjesträckning hade SJ 809?

//Peter