GS B34 835 med ny typ av linjenummerskylt

Startat av Gunnar D, 07 november 2020, 12:28:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B34 835 som extrabuss på linje 40 mot Körkarlens Gata inväntar avgångstid på Götaplatsen i okt 1976.

Mvh Gunnar

yngrot

Den typen av skylt var ju lite lyx på den tiden. Man slapp springa runt i bussen och skylta om. Oktober 1976 då gick jag kurs i Stockholm för att få D kort 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Denna ,835, är den första buss med nya GS färgen. Detta märks genom att den har lila tak.
Vad jag minns var det flera typer av skyltar som prövades på ett antal bussar. Några B10M Wiima fick andra skyltar. Någon en variant av rullband.

Gunnar D

Ett jämförande prov av olika skyltsystem med bistabila element resp rullband ägde rum vid GS på 80-talet. Ett system med rullband föredrogs då.

/Gunnar

Railmaster

Citat från: S Svensson skrivet 07 november 2020, 18:31:16 PM
Denna ,835, är den första buss med nya GS färgen. Detta märks genom att den har lila tak.
Vad jag minns var det flera typer av skyltar som prövades på ett antal bussar. Några B10M Wiima fick andra skyltar. Någon en variant av rullband.

Menar du att bussen har lila tak på denhär bilden? Vad för färg är det då bandet mellan de två färgfälten nertill på bussen?
Vad hade de andra bussarna i serien för färg på taken?

S Svensson

De andra bussarna i serien 831-834 hade gamla GS blå färg. Bilden som syns har nog blekts en del. Men 835 hade lila färg på taket. Var ett förslag till färg som inte blev av. Istället valdes den ljusa färgen,vit skulle någon kalla den, även till taket. 835 var den första buss (och enda) med provfärger. Takfärgen var det enda som ändrades i serieutförandet. Vi får se om någon sänder in en bild på färgerna. 318-322 var de som kom med de nya färgerna. Inuti var det röd färg på sidan.

Gunnar D

Färgåtergivning kan förstås variera. Bilden i trådstarten från okt 1976 är tagen med Ektachrome High Speed.

Nedan två reprisbilder på B34 835:


Ullevigatan nov 1976 med Kodachrome 25.


Gårda maj 1978 med Kodacolor II.

Mvh Gunnar

S Svensson

Det är fina bilder Gunnar ! Jag själv tog en några bilder 1987 och skrev en liten artikel om tillkomsten av genomfarten här hemma och hur det såg ut tidigare. Och då märker jag att vissa färger blivit blekta.
På fotot på buss 835 är det troligen en röd nyans som fallit bort. Taken och den blå färgen blev blekta och "blåare". Om jag minns rätt så var det GS normala blå färg längst ned. Nu har denna blivit ljusare.
Sedan är det intressant med färgsättning. Vi har GDG O-lok (SJ Bk)hos GDG och vi har Hg. Min barndoms färg på Hg minns jag. Såg lok som jag,vid min låga ålder, trodde var helt nya. Färg bleker snabbt. Det gör den på färgkort också. För att inte tala om svartvita kort som kan bestå av olika negativinnehåll. Äldre foto har blåkänslig film sedan kom ortokromisk film. Ett ord som säger att den röda färgen inte finns med.
Men färgfoto kan ibland vara problematisk. Man kan inte alltid följa råden att förvara kallt.
Återgå till 835. Sätena inuti bussen var klarblå mot mörkt ,sidopanelerna klarröda och jag vill minnas fanns någon färg ytterligare. Sedan den yttre vita färgen var någon dragning mot en lite röd nyans. För den vita färgen var inte kall, som ofta brukligt är. Tittar vi till takfärgen så valde GS Styrelse enbart helvitt tak. Vet inte om det är problem eller inte. SJ hade på sina högertrafikbussar från början grått tak. På personvagnar var färgen ljusgrått tak för att på 70 talet gå över till mörkgrått,egentligen blågrått.
Lägg märke till att B34 831-835 var utförd med lite förändringar på chassie och drivmotor jämfört med 701-725 och 801-830. Möjligt att det på denna korta serie fanns prov inför 1979 års modell (juli 1978) som bl a ställdes ut på Svenska Mässan såsom B10R.
Tack Gunnar för att vi fått se bilderna.

Gunnar D

Övre delen av sidorna inne i 835 hade en "isblå" färg. De tre färgerna invändigt symboliserade olika företeelser som jag nu glömt. Tyvärr passade färgerna inte ihop. Utvändigt var det som sagt tre olika nyanser av blått förutom den vita färgen. Riktigt att 831-835 var lite förbättrade mot 801-830.

Lite noteringar:
Första regdag:
829 12/11-74, körd 100000 km 27/4-76
831 3/2-76
832 30/1-76, körd 1450 km 21/4-76
835 13/2-76

/Gunnar