Norrbottens Busstrafik

Startat av Bussmicke, 28 september 2020, 00:22:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Frågan är om Norrbottens Busstrafik använder inventarienummer...?
Om de gör det har väl bussarna i Piteå bytt inventarienummer? Man jag inte ha 2 stycken buss 10 exv. Finns t e x. en BD Buss 10 och en Piteå Citybuss 10.
Bussarna i Boden Citybuss har nummer 18, 19, 23-35.
BD Buss har nummer som krockar med Bodens Citybuss nummer och det är bl a. 23-26.

Piteå Citybuss, Boden Citybuss, BD Buss och Laponiatrafik är bara bifirmor. Alla bussarna är registrerade på Norrbottens Busstrafik. Så jag undrar om de nummer som sitter på bussarna är unika inom Norrbottens Busstrafik.
Bussarna i Pietå har inte haft några ägarbyten så det verkar som att Pietå Citybuss bytte namn till Norrbottens Busstrafik och sen har man tagit över de andra. Så tolkar jag det.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lulebussen

Det stämmer att Piteå Citybuss har tagit över de andra och bytt namn till Norrbottens Busstrafik. De fyra namnen Piteå Citybuss, Boden Citybuss, BDBuss och Laponiatrafik är bara varumärken.

Inventarienumren är (tyvärr) inte unika inom Norrbottens Busstrafik. Innan de nya Scaniorna kom till Boden fanns det tre 10:or: Piteå Citybuss 10, Boden Citybuss 10 och BDBuss 10. Laponiatrafik kör utan nummer.

Bussmicke

Frågan är hur man ska sortera bilderna man tar :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det är ju upp till var och en hur man väljer att sortera. Vissa går enbart på vilken serie inventarienumren hör till, och vissa går enbart på hur ägandebilden av bolaget/dotterbolaget ser ut.