Huvudmeny

Arriva Stockholm

Startat av Svenn Erik Nielsen, 28 februari 2019, 17:32:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 01 juni 2019, 17:01:35 PM
Ingen aning. Endel kanske är så pass gamla att de slopas. Vissa av Märstavagnarna kommer bli blå i norrort förövrigt. Kanske alla, jag vet inte.

Antar att det blir 78xx som målas om?!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2019, 15:12:58 PM
Antar att det blir 78xx som målas om?!

Jag undrar om det inte även blir ledvagnarna i 71xx-serien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Jag har ingen aning. Flera sägs vara konverterade, de lär väl vara de som flyttas.

B10M

Citat från: Buzzlover skrivet 31 maj 2019, 07:18:53 AM
Det snackades om att några äldre Omnilink-kortvagnar tas över för att användas i Vallentuna, inte hört något mer om det på ett tag dock

Transdev ska ju bara köra i Vallentuna till 2021. Tror knappast att man köper in nya bussar för att använda i två år?

buskörare

Citat från: B10M skrivet 03 juni 2019, 18:16:47 PM
Transdev ska ju bara köra i Vallentuna till 2021. Tror knappast att man köper in nya bussar för att använda i två år?

Nej, det tror inte jag heller. Nu vet vi ju dock inte huruvida Transdev får fortsätta även efter 2021, det visar sig om ett drygt år. För de kommer troligen lägga bud på norrort vad jag hört.

Filip S

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2019, 15:12:58 PM
Antar att det blir 78xx som målas om?!

Jag har hört att 7030-43 skulle lackas om till blå, men det är ju mycket som sägs och inte lika mycket som händer...

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2019, 15:12:58 PM
Antar att det blir 78xx som målas om?!
Inget är bestämt men det jag känner är troligast är att de som nu är röda och som även har den högsta komforten i Märsta (kan vara den serie som Filip S nämnde) blir blåa, alltså de utrustade med gardiner, säkerhetsbälten och högre stolsryggar, dock är inget bekräftat ännu.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikey

Citat från: Buzzlover skrivet 04 juni 2019, 11:58:32 AM
Inget är bestämt men det jag känner är troligast är att de som nu är röda och som även har den högsta komforten i Märsta (kan vara den serie som Filip S nämnde) blir blåa, alltså de utrustade med gardiner, säkerhetsbälten och högre stolsryggar, dock är inget bekräftat ännu.

Om man ska lackera om f.d Märstabussar till blått så kommer det ju med all sannolikhet vara de som håller samma standard som blåbussarna, och inte de rena stadsbussinredda vagnarna utan AC och bälten etc. Detta är 7033-43 (Ej 7030-32), 7174, 7183-84 och 7227. Även 7228-31 håller samma standard men är 12-meters...

Anders Lundén

7030-7043 är ju fortfarande etanolbussar. Finns väl ingen etanol i Norrortsområdet? Och även om man skulle återöppna någon etanoltank är det väl inte sannolikt att de längsta/tyngsta linjerna, de blå, ska köras med etanol....
Tittar man på Märstas vagnpark så är allt från 2010 och nyare konverterat från etanol till RME/HVO. Men 2009 och äldre är inte konverterade, kan vara en tanke på avveckling där?! Utom de 25 st (7044-7068) som Transdev ska hyra från SL när Arrivas avtal avslutas.

// Anders

Buzzlover

Citat från: Anders Lundén skrivet 04 juni 2019, 19:28:09 PM
7030-7043 är ju fortfarande etanolbussar. Finns väl ingen etanol i Norrortsområdet? Och även om man skulle återöppna någon etanoltank är det väl inte sannolikt att de längsta/tyngsta linjerna, de blå, ska köras med etanol....
Tittar man på Märstas vagnpark så är allt från 2010 och nyare konverterat från etanol till RME/HVO. Men 2009 och äldre är inte konverterade, kan vara en tanke på avveckling där?! Utom de 25 st (7044-7068) som Transdev ska hyra från SL när Arrivas avtal avslutas.

// Anders
Kan bara säga det jag vet nämligen att 706x har gått långa perioder i Täby-garaget under 2017/2018 när de var i Norrort och då borde de väl finnas Etanol att tanka på garaget?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 04 juni 2019, 19:46:20 PM
Kan bara säga det jag vet nämligen att 706x har gått långa perioder i Täby-garaget under 2017/2018 när de var i Norrort och då borde de väl finnas Etanol att tanka på garaget?

Okvista, ja. Inte Täby. Att Okvista haft kvar sin etanoltank är just för att Märstavagnarna skulle gå på etanol. Finns ingen norrortsvagn som går på etanol, alla är konverterade sen flera år.

Buzzlover

Citat från: buskörare skrivet 04 juni 2019, 19:57:58 PM
Okvista, ja. Inte Täby. Att Okvista haft kvar sin etanoltank är just för att Märstavagnarna skulle gå på etanol. Finns ingen norrortsvagn som går på etanol, alla är konverterade sen flera år.
Nej 706x var stationerade i långa perioder i garaget i Åkerby Industriområde "Täbygaraget" men de kanske tomkördes till Okvista när de behövde tankas vad vet jag?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 04 juni 2019, 20:02:35 PM
Nej 706x var stationerade i långa perioder i garaget i Åkerby Industriområde "Täbygaraget" men de kanske tomkördes till Okvista när de behövde tankas vad vet jag?

Ja, det kan dom ha gjort. Eller så har man haft tanken öppen för dom. Jag har inte sett dom på Täbylinjer på länge dock. Utöver nån tillfällig visit när de varit på verkstad i Täby. Och som sagt, du hittar inga norrortsvagnar som går på etanol längre, det är bara dom som kom med från Vallentuna grus som haft det drivmedlet senaste åtminstone 2-3 åren.

david96

Jag såg en ny blåbuss vid Tappströmsgaraget för några veckor sen. Den heter Arriva 6956.
Vet ni den bussen kommer att tas i trafik någon gång?

Buzzlover

Citat från: david96 skrivet 04 juni 2019, 22:20:06 PM
Jag såg en ny blåbuss vid Tappströmsgaraget för några veckor sen. Den heter Arriva 6956.
Vet ni den bussen kommer att tas i trafik någon gång?
Ska komma i trafik vid Midsommar när Arrivas nya avtal på Ekerö hoppar igång har jag hört.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!