50 år: Capitoler vid Storsvängen

Startat av Gunnar D, 09 maj 2015, 09:24:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 5392 och 5262 trängs vid Storsvängen på väg mot Klubbacken och Gillegatan en eftermiddag i maj 1965. Om någon vecka blir det tunnelbana till Mälarhöjden och busslinje 135 istället.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 maj 2015, 09:24:17 AM


H21 5392 och 5268 trängs vid Storsvängen på väg mot Klubbacken och Gillegatan en eftermiddag i maj 1965. Om någon vecka blir det tunnelbana till Mälarhöjden och busslinje 135 istället.

Mvh Gunnar

Härlig bild (som vanligt)!
Man riktigt hör brummandet från D647!
Skall vi tro att 5392 stog i Nyboda vid denna tidpunkt? När kom de högsta H21 till Nyboda egentligen? Var det först 1967? Jag tror aldrig att jag sett någon bild på linje 135 i vänstertrafik, faktum är jag undrar om jag ens såg den i vänstertrafik någon gång! Någon som kan skingra denna brist med en bild? Antar att det var H21 som gällde där.
Många frågor blev det!

Mr H

Mr G

Minns jag rätt kunde det gå Metropol på en av linjerna 136/138. Har för mig att det var 138, kanske var det endast på turer som vände vid Mälarhöjden, om det var 136 eller 138 som hade dessa turer minns jag inte längre. Att man inte körde Metropol till Klubbacken kan jag förstå, men till Gillegatan kan det inte gärna ha varit för trångt.

135:an har jag inte heller så många minnen av, men man kan förstås undra hur det blev 1967 när Metropolerna plötsligt tycktes kunna gå överallt, kanske slank det ändå in någon på 135:an det sista året.
吉先生

HJP

****


Mycket snygg bild, Gunnar D. Tror dock att du tagit miste på bussarnas körriktning. Eftersom jag bor i området, så tog jag mig till platsen i dag. Bilden ovan, visar ungefär samma fotovinkel, som du hade på Hägerstensvägen, 1965. Min bild är inte lika intressant, men bekräftar att bussarna är på väg mot Örnsberg.
Spårvägen gick på egen banvall, mot Mälarhöjden, bakom husen till höger. Ändhållplatsen låg (ej synlig) i bildens bakgrund, liksom T-banestationen gör än idag.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 09 maj 2015, 12:28:58 PM
Mycket snygg bild, Gunnar D. Tror dock att du tagit miste på bussarnas körriktning. Eftersom jag bor i området, så tog jag mig till platsen i dag. Bilden ovan, visar ungefär samma fotovinkel, som du hade på Hägerstensvägen, 1965. Min bild är inte lika intressant, men bekräftar att bussarna är på väg mot Örnsberg.
Spårvägen gick på egen banvall, mot Mälarhöjden, bakom husen till höger. Ändhållplatsen låg (ej synlig) i bildens bakgrund, liksom T-banestationen gör än idag.
Tack HJP, du övertygar mig! Min far och bror hade inte gillat att jag tog fel då Storsvängen var deras hållplats under många år. Fast då var det linje 16, förstås! Hade även fel om H21:an på linje 138, det var 5262! Måste skärpa mig :(

Citat från: Mr H skrivet 09 maj 2015, 10:25:39 AM
Skall vi tro att 5392 stog i Nyboda vid denna tidpunkt? När kom de högsta H21 till Nyboda egentligen? Var det först 1967? Jag tror aldrig att jag sett någon bild på linje 135 i vänstertrafik, faktum är jag undrar om jag ens såg den i vänstertrafik någon gång! Någon som kan skingra denna brist med en bild? Antar att det var H21 som gällde där.
Citat från: Mr G skrivet 09 maj 2015, 11:34:08 AM
Minns jag rätt kunde det gå Metropol på en av linjerna 136/138. Har för mig att det var 138, kanske var det endast på turer som vände vid Mälarhöjden, om det var 136 eller 138 som hade dessa turer minns jag inte längre. Att man inte körde Metropol till Klubbacken kan jag förstå, men till Gillegatan kan det inte gärna ha varit för trångt.

135:an har jag inte heller så många minnen av, men man kan förstås undra hur det blev 1967 när Metropolerna plötsligt tycktes kunna gå överallt, kanske slank det ändå in någon på 135:an det sista året.
Har också undrat över halltillhörigheten för 5392 och H19 5191 och 5199 som gick på linje 139 vid samma tid. Kanske runt 20 bussar (inkl reserv) erfordrades väl för dessa linjer 1965.
Det var väl linje 136 som vände vid Mälarhöjden under lågtrafik.
Har själv aldrig sett någon bild på linje 135 med H21 och förmodligen ej heller i verkligheten. Var väl ointresserad. Vadå 135? 161 är ju det riktiga linjenumret! Sånt kan man ångra nu >:(

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 09 maj 2015, 14:21:29 PM
Tack HJP, du övertygar mig! Min far och bror hade inte gillat att jag tog fel då Storsvängen var deras hållplats under många år. Fast då var det linje 16, förstås! Hade även fel om H21:an på linje 138, det var 5262! Måste skärpa mig :(
****
Ojojoj! Du håller väl inte på att tackla av  ;)
Det är Storsvängen som korsar Hägerstensvägen, bakom 138:an. Så du är på rätt plats  :)

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 09 maj 2015, 14:21:29 PM
Tack HJP, du övertygar mig! Min far och bror hade inte gillat att jag tog fel då Storsvängen var deras hållplats under många år. Fast då var det linje 16, förstås! Hade även fel om H21:an på linje 138, det var 5262! Måste skärpa mig :(
Har också undrat över halltillhörigheten för 5392 och H19 5191 och 5199 som gick på linje 139 vid samma tid. Kanske runt 20 bussar (inkl reserv) erfordrades väl för dessa linjer 1965.
Det var väl linje 136 som vände vid Mälarhöjden under lågtrafik.
Har själv aldrig sett någon bild på linje 135 med H21 och förmodligen ej heller i verkligheten. Var väl ointresserad. Vadå 135? 161 är ju det riktiga linjenumret! Sånt kan man ångra nu >:(

/Gunnar

5191 och 5199 bör väl ha stått i Söder. Tillhörde väl de som brukade gå på linje 63 och 64 till april 1964. Sedan så var det väl ett överskott Metropol i Söder som användes av tx Johanneshov bl.a på linje 130 och 144. Det är väl ganska så sannolikt att man använde Söders överskott i trafiken på Mälarhöjden men det kan ju ha varit så att tx Liljeholmen bemannade bussarna. Kanske 5392 också är en Södervagn när bilden tas? Överskottet i Söder kom väl till full nytta först när man började trafikera linje 10 med Metropol i maj 1967?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 maj 2015, 20:29:11 PM
5191 och 5199 bör väl ha stått i Söder. Tillhörde väl de som brukade gå på linje 63 och 64 till april 1964. Sedan så var det väl ett överskott Metropol i Söder som användes av tx Johanneshov bl.a på linje 130 och 144. Det är väl ganska så sannolikt att man använde Söders överskott i trafiken på Mälarhöjden men det kan ju ha varit så att tx Liljeholmen bemannade bussarna. Kanske 5392 också är en Södervagn när bilden tas? Överskottet i Söder kom väl till full nytta först när man började trafikera linje 10 med Metropol i maj 1967?

Mr H

Ja, eller att 5191 och 5199 plus några andra Söder-H19 överfördes till Nyboda något år för att täcka behovet för linje 139. Likaså att 5392 plus några andra Hornsberg-H21/H22 kom Nyboda för linje 136 och 138. Utrymme borde ha funnits i Nyboda och tomkörningen kunde minskas.

Önskan om bild på linje 135 i vänstertrafik kvarstår!

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 10 maj 2015, 09:37:18 AM
Ja, eller att 5191 och 5199 plus några andra Söder-H19 överfördes till Nyboda något år för att täcka behovet för linje 139. Likaså att 5392 plus några andra Hornsberg-H21/H22 kom Nyboda för linje 136 och 138. Utrymme borde ha funnits i Nyboda och tomkörningen kunde minskas.

Önskan om bild på linje 135 i vänstertrafik kvarstår!

/Gunnar

Ja när spårvagnarna hade slängts ut så fanns det ju gott om plats i gamla hallen tills man drog in spår för tunnelvagnar där. Låter väl mycket troligt som du säger! Det lediga utrymmet i gamla Brännkyrkahallen borde väl även kunnat komma till användning för uppställning av h-bussar närmare dagen H alternativt kanske H15-reserven. Var det så? Låter ju egendomligt annars med den bussmängden man hade inför dagen H att inte utnyttja detta utrymme på ett eller annat sätt. Att H15 skulle stått uppställda i gamla hallen har jag för mig någon nämnt någon gång.

Mr H

Gunnar D

Lite kuriosa: 5392 observerades i Hornsberg juni 1968 skyltad 11B! Någon som känner sig skyldig...? ;)

/Gunnar