55:an på Regeringsgatan i Stockholm

Startat av LYR, 29 april 2015, 15:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR


Den här bilden kommer från stockholmskällan  och visar förutom en H16 (möjligen H16A) även en av de ljusblå bilar som levererade is till bl.a.fiskaffärer.
Jag blev mest överraskad av att äntligen hitta is-bilen ....H16-bussar har jag sett tidigare..
Om någon har fler bilder på is-bilar från äldre dagar, så vore det intressant att få ta del av...
/LYR

Harald Nordius

Notera att isbilen står på busshållplatsen så att resenärerna måste stiga av och på ute i gatan. Det finns många sådana bilder i Spårvägsmuseets samlingar och även bilder som visar hur bussen har svårt att komma fram för felparkerade bilar. Det verkar som om SS hade en fotograf med uppdrag att dokumentera sådant. Kanske skulle dokumentationen användas för att visa på behovet av bättre parkeringsövervakning. Innan parkeringsvakterna infördes 1957, var det ju bara polisen som skötte sådant och den hade förstås liksom nu en massa annat att göra.

pegee

Citat från: LYR skrivet 29 april 2015, 15:03:31 PM
Om någon har fler bilder på is-bilar från äldre dagar, så vore det intressant att få ta del av...
/LYR

Jag förutsätter att det är svenska bilder du söker. Men jag kunde inte låta bli att
utvidga begreppet lite. Om du söker bilder på "ice delivery truck" så hittar du
massor av roliga bilder.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

LYR

Citat från: pegee skrivet 29 april 2015, 18:10:17 PM
Jag förutsätter att det är svenska bilder du söker. Men jag kunde inte låta bli att
utvidga begreppet lite. Om du söker bilder på "ice delivery truck" så hittar du
massor av roliga bilder.
Tack pegee, visst tänkte jag i första hand på svenska bilar, men ditt tips gav en mångfald att botanisera bland.
/LYR

Uffe E

SS H16 1135, inga H16A kördes i innerstan pga impopulära wilsonlådor, Fick 1957 såvitt jag minns hägglundskaross, man ville fasa ut sparkcyklarna och ASJ-arna var svårjobbade enl, vst personalen, det blev avfärd direkt till skrotplatsen. Ett flertal karossbyten av dessa skäl förekom.                                           Mvh, UE.

Mr G

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 april 2015, 16:34:49 PM
Notera att isbilen står på busshållplatsen så att resenärerna måste stiga av och på ute i gatan. Det finns många sådana bilder i Spårvägsmuseets samlingar och även bilder som visar hur bussen har svårt att komma fram för felparkerade bilar. Det verkar som om SS hade en fotograf med uppdrag att dokumentera sådant. Kanske skulle dokumentationen användas för att visa på behovet av bättre parkeringsövervakning. Innan parkeringsvakterna infördes 1957, var det ju bara polisen som skötte sådant och den hade förstås liksom nu en massa annat att göra.

Frågan är väl kanske om det över huvud taget var förbjudet att stanna till eller t o m parkera på en busshållplats. Jag vet inte när sånt reglerades, men ser man på andra länder är det inte ovanligt att busshållplatsen inte är fredad på samma sätt som i Sverige. I det här läget var det nog dessutom enklast för alla med ett stopp i körbanan, och inte vid trottoarkanten, ungefär som på- och avstigning gjordes vid många spårvagnshållplatser vid den här tiden, dvs utan refug i gatan. Trafikanterna väntade på trottoaren, och när spårvagnen kom fick man kliva ut i gatan för att ta sig ombord.

吉先生

LYR

Citat från: Mr G skrivet 04 maj 2015, 17:18:46 PM
Frågan är väl kanske om det över huvud taget var förbjudet att stanna till eller t o m parkera på en busshållplats. Jag vet inte när sånt reglerades, men ser man på andra länder är det inte ovanligt att busshållplatsen inte är fredad på samma sätt som i Sverige. I det här läget var det nog dessutom enklast för alla med ett stopp i körbanan, och inte vid trottoarkanten, ungefär som på- och avstigning gjordes vid många spårvagnshållplatser vid den här tiden, dvs utan refug i gatan. Trafikanterna väntade på trottoaren, och när spårvagnen kom fick man kliva ut i gatan för att ta sig ombord.
Det ingick förr (kanske ännu idag?) i körkortsutbildningen att känna till stopplikten vid hållplatserna, då refuger saknades.
Det var självklart för övriga trafikanter och med största respekt uppförde sig alla för sådana bestämmelser,
då spårvagn eller buss stannade för på- och avstigande passagerare.
Åtminstone minns jag det så....
(Men jag vill gärna upprepa min efterlysning om bilder på de ljusblå is-bilarna...) -jag missade själv att dokumentera dessa fordon.... har försökt på veteranlastbilars forum, men tyvärr....
/LYR

Nisse Bökelund

Hej. Jag har också letat efter dom blå isbilarna som tillhörde Isbolaget på Råsundavägen i Solna.
Det minne jag har från dessa bilar var att dom var ljusblå med svarta skärmar och
troligtvis Volvo trubbnos. Annars var mitt största minne av Isbolaget dom stora "isbergen" av
kasserad is som vi ofta lekte i. Vem som helst fick även gratis hämta is från denna hög av is.
Då dom flesta hushåll i gamla Hagalund saknade kylskåp och bara hade ett isskåp, så kunde
man ibland tjäna in ett litet bidrag till söndagens mattine' genom att med hjälp av en gammal
barnvagn hämta is  åt dom. Vad gäller isbilarna så hittade jag ett par bilder på en lite äldre
modell på Solna Stads bildarkiv. Hälsningar Nisse
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_HD+1439&Imgnr=1
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_HD+1372&Imgnr=1
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_HD+1373&Imgnr=1
http://sofie.solna.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Solb_1996+20_16&Imgnr=1

Gunnar D

Vill minnas att det gick en dokumentär på TV för några år sedan om de sista isbilarna i Stockholm. Tror den var inspelad 1969 och visade bl.a. issågning, isstack och när is levererades till näringsidkare på Götgatsbacken.

/Gunnar

LYR

Tack Nisse Bökelund och Gunnar för referenser!
Vi är många som minns de lokala transporter som förekom under vår uppväxt, men  det är synd att vi inte har ett forum för transporter som bygger på bildminnen med färgsättningar, reklamtexter, loggor och inte är inriktat så mycket på tekniskt vetande om växellådor m.m.....
Var ska vi nu lägga ut allt material som kommit fram om is-transporter?
Det passar ju inte under Busshistoriskt forums rubriker - för några år sedan ingick även lastbilsforum här, men kopplades bort.
Nu finns visserligen veteranlastbilars forum  - men även där handlar det mest om det tekniska....
Synpunkter/förslag?
/LYR

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 04 maj 2015, 17:18:46 PM
Frågan är väl kanske om det över huvud taget var förbjudet att stanna till eller t o m parkera på en busshållplats. Jag vet inte när sånt reglerades, men ser man på andra länder är det inte ovanligt att busshållplatsen inte är fredad på samma sätt som i Sverige. I det här läget var det nog dessutom enklast för alla med ett stopp i körbanan, och inte vid trottoarkanten, ungefär som på- och avstigning gjordes vid många spårvagnshållplatser vid den här tiden, dvs utan refug i gatan. Trafikanterna väntade på trottoaren, och när spårvagnen kom fick man kliva ut i gatan för att ta sig ombord.
På den här bilden från Spårvägsmuseet syns hållplatsstolpen, markeringen i gatan som visar att man inte ska parkera där, skotern som är parkerad där och bussen som inte kommer in till kantstenen. Det är ju också uppenbart att det inte är bussen ensam som är bildens motiv. Det finns som sagt många sådana bilder liksom bilder som visar hur bussarna har svårt att ta sig fram. Jag tycker det är rätt uppenbart att någon var utsänd för att dokumentera trafikförhållandena.



Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.