Huvudmeny

Farväl CX

Startat av B8RLE, 10 februari 2024, 11:30:10 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2024, 18:56:54 PMJag tycker i alla fall att det är mycket märkligt att ha ett gemensamt namn för C1-C15 bara för att de är samkörbara med varandra.

Problemet med benämningen Cx är att nyinvigda entusiaster eller folk som åkt tunnelbana på 00-talet eller tidigare än så tror att Cx är en vagntyp för alla "Gamla tunnelbanevagnar". Allt blir så fel. Att till och med föraren i lördags sa Cx hela tiden fick en ju att undra hur det egentligen står till. Sen blev han äntligen rättad och han började ropa upp C14 i högtalaren.

I första hand var ju CX en samlande benämning som användes internt. Troligen då även mer på senare år, då det före C20 (med C1-C15 etc.) inte fanns någon direkt orsak att använda en beteckning som CX. Jämför i övrigt med all annan yrkesjargong, förkortningar och annat fikonspråk som används inom olika yrkesgrupper.

Om nu tunneltågföraren under sista resan ropade ut CX får man väl räkna även det till kategorin freudianska felsägningar osv. Man kan väl anta att förarna sannolikt själva [internt[ bara kallat C6 och C14 för just CX för att skilja dessa från C20 (är väl ingen direkt utåt som säger C25 om de uppgraderade varianterna heller) och C30.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Fattar inte varför ni stör er på "CX". Det är väl uppenbart att C1-C15 är gemensam grupp av vagnar, skillnaderna mellan C1 och C15 är obetydliga i jämförelse med C20 och C30. Då behöver det finnas ett samlingsnamn för hela gruppen. Jämför med "pedalvagn", "mustang" och så vidare.

Den stora händelsen i lördags var ju att det var sista turen med CX i tunnelbanan. Att det dessutom var sista turen med C14 är en petitess i sammanhanget.

Sca.CN113

#17
Skillnaderna är faktiskt mindre mellan C20 och C30 än mellan C1 och C15.

Medan C1 var helt och hållet mekaniska så är C15 en modern och steglös tunnelbanevagn med gångegenskaper som inte går att jämföra med C1.

C20 och C30 är byggda på samma plattform om jag inte minns fel.

Jag tror att du hakar upp dig på att karosserna ser ganska lika ut men även där skiljer sig både yttermåtten och innermåtten. 

Sca.CN113

"Den stora händelsen i lördags var ju att det var sista turen med CX i tunnelbanan. Att det dessutom var sista turen med C14 är en petitess i sammanhanget."

Så om jag förstår dig rätt så hade det kvittat för dig om det rullade in 8 vagnar med C14 eller om museitåget med C2or och C3 hade kommit in på plattformen?


Bältes-Assar

Är det inte lite onödigt att bråka om begreppen när det inte finns någon motsägelse? Det var sista turen för den sista typen av Cx tåg och många var där. Föraren såg lite ledsen ut och fick en stor kram av en kollega. Det tyckte jag var fint. När jag åkte med sista tåget till Bagarmossen för 30 år sen var det inte alls lika gulligt  :-*

Sca.CN113

#20
Ja, ifall man är totalt ointresserad av tunnelbanevagnarna så kan jag helt förstå det.

Bältes-Assar

Om man är intresserad av tunnelbanan så är det väl inte så konstigt att man förstår vad folk menar när dom säger att det är sista Cx tåget?

Snart rullar väl den sista Scanian i Stockholm också, kommer du stå där då och klaga på alla som säger att det är sista Scanian och kräva att de säger att det är den sista CL94 i stället?

Sca.CN113

#22
Eftersom du är ointresserad av tunnelbanan så förstår jag att du inte bryr dig.

Jag är inte intresserad av bussar direkt, men eftersom det här är ett forum för att i första hand diskutera bussar så fick jag ta en bussmodell som namn, tyckte jag.

Jag ville egentligen bli medlem i spårvägssällskapet för att kunna skriva fakta och vett där men jag lyckades inte bli medlem.

Jag måste korrigera min skrivelse vad gäller C1-C5. De fanns ju allt från 1949-2002 naturligtvis.

Bussmicke

Min film från resan är ute nu.


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D



Mycket trevlig film! Önskar jag varit med.

Ovan invigningsdagen 5 apr 1964 för T-bana 2 med C4 vid Örnsberg.

Mvh Gunnar

david96


Sca.CN113

#26
Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2024, 18:39:11 PM

Mycket trevlig film! Önskar jag varit med.

Ovan invigningsdagen 5 apr 1964 för T-bana 2 med C4 vid Örnsberg.

Mvh Gunnar

Åh vilken fin bild!

admin

#27
Då Bussnack är Svenska omnibusföreningens föreningsforum så ligger fokus i första hand på bussar och busstrafik. Annat kan givetvis förekomma under »Ordet är fritt« men fortfarande gäller frihet under ansvar. Denna tråd drog dock nu iväg för långt och har städats en del och återöppnas därför. Vi förutsätter att vidare inlägg håller en god ton.

Annars hänvisar vi i första hand vidare diskussioner i ämnet till Spårvägssällskapets forum för den som känner sig hugad.

Bussmicke

Nackdelen med SSS forum att det skriv så otroligt alldeles för mycket text, nästan som en roman.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

En högst vardaglig bild för ett tag sedan:

T-Centralen 230426
(För mig är dom saknade :'( )