Huvudmeny

Bussar från Kina

Startat av Ted Selander, 26 oktober 2023, 11:44:15 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ted Selander

Sveriges Radio åberopar idag en rapport, beställd av ett antal kollektivtrafikbolag (beställare), som visar på usla villkor för batteri- och elbussproduktion i Kina:
SR om saken
Det saknas länk till själva rapporten, och jag finner den inte publicerad (ännu?).

Walter

Anges i media att Region Stockholm stoppar inköp. Men de köper väl inga bussar?

De BYD som finns i trafik i Sverige idag, är de tillverkade i Kina eller Europa?
Oavsett lär dock delar komma från tillverkning i Kina.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Huvudmannen kan ju skriva in i avtalet vad som får köpas, inget konstigt i det.

AO

Det som går att läsa i rapporten är att många elbussar framstår som att de är producerade i Europa. Men i själva verket kommer många komponenter, framförallt batterierna, från Kina eller Afrikanska länder där det är slavliknande förhållanden på fabrikerna.

Fredrik Gelin

Just batterierna och vissa andra komponenter som nästan uteslutande tillverkas i Kina går det nog som beställare att reglera i upphandlingar och därmed indirekt utesluta oönskade produkter.
Luleås trafikchef tror jag det var som intervjuades i P1 morgon vid åttatiden idag hävdade däremot att det kan bli problematiskt om det skulle prövas enligt LOU och LUF.
Jag kan tänka mig att det är ett problem om man som huvudman även äger fordonen som utför trafiken medan det borde gå att kravställa om man upphandlar tjänsten att utföra trafiken.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


pn81

Citat från: Ted Selander skrivet 26 oktober 2023, 11:44:15 AMSveriges Radio åberopar idag en rapport, beställd av ett antal kollektivtrafikbolag (beställare), som visar på usla villkor för batteri- och elbussproduktion i Kina:
SR om saken
Det saknas länk till själva rapporten, och jag finner den inte publicerad (ännu?).
Bussmagasinet skrev om den rapporten för ett tag sedan:
https://www.bussmagasinet.se/2023/09/rapport-tvangsarbete-och-usla-arbetsforhallanden-bakom-kinesiska-elbussar/

Ersa

Riktigt utförlig artikel där i Bussmagasinet. Såpass att man nästan inte behöver förtydliga om Tibet och Östturkestan ("Xinjang") som i princip är ockuperade/koloniserade länder, där lokalbefolkningen tibetaner respektive uigurer tvingas arbeta hårt under härskarfolket. Vilket inte är speciellt mycket bättre än västvärldens dåvarande kolonialism och ekonomiska slaveri.

Vi har lite att jobba med här i väst, om vi vill förbereda för att i framtiden påbörja någon slags egen produktion på hemmaplan, nu sedan vi gjort oss riktigt beroende av andra delar av världen. Samt att vi kanske behöver se över våra lagar om upphandlingar, för att se till att dessa inte leder till att stötta diktaturer och slaveri.

AL

Inte enbart batterier som väcker frågetecken ur ett "Kina-perspektiv", utan också busstillverkning i övrigt, inte minst BYD... Nobina är i det avseendet nordens enskilt största köpare av BYD-bussar...

Fredrik Gelin

Som jämförelse köper Scania sina batterier från Northvolt, men så är ju prisläget ett annat än BYD misstänker jag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk