Dessa två gamla kämpar stod vid Billeberga bildemontering i väntan på skrot. Det är Nobina 2229 till höger samt en okänd 223x till vänster. De körde tidigare i Helsingborgs stadsbusstrafik innan Arriva tog över den i juni.
(https://i.postimg.cc/FsT8N3N3/OIP00056.jpg) (https://postimg.cc/2VB2xqqS)
(https://i.postimg.cc/1zx3rf4n/PA302195.jpg) (https://postimg.cc/hXrnS4Lc)
Tack för bilden. Någon som vet om några fler fd Helsingborgs bussar får fortsatt liv någon annanstans än de som redan flyttats? 2300 och 2301 verkar vara avställda, övriga sålda till skrot.
Citat från: Gano skrivet 31 oktober 2019, 09:58:21 AM
Dessa två gamla kämpar stod vid Billeberga bildemontering i väntan på skrot. Det är Nobina 2229 till höger samt en okänd 223x till vänster. De körde tidigare i Helsingborgs stadsbusstrafik innan Arriva tog över den i juni.
Är denna buss från 2006 en utav dom som du kallar gammal kämpe? www.svenskbusshistoria.se/go?id=42063
Citat från: zjbus skrivet 31 oktober 2019, 12:53:35 PM
Är denna buss från 2006 en utav dom som du kallar gammal kämpe? www.svenskbusshistoria.se/go?id=42063
Ja den du länkar till är på bilden. 13 år i stadstrafik ger väl rätt att kallas kämpe och gammal?
Citat från: Walter skrivet 31 oktober 2019, 13:16:48 PM
Ja den du länkar till är på bilden. 13 år i stadstrafik ger väl rätt att kallas kämpe och gammal?
12 år och 10 månader från första registrering till avregistrering motiverar väl inte ett fordon att kallas gammalt, den har ju inte ens kommit halvvägs till veteran.
Citat från: zjbus skrivet 31 oktober 2019, 13:42:39 PM
12 år och 10 månader från första registrering till avregistrering motiverar väl inte ett fordon att kallas gammalt, den har ju inte ens kommit halvvägs till veteran.
Av svenska mått är den gammal iallafall för en stadsbuss och med tanke på hur sliten den var på slutet tyckte jag att det var passande att kalla den för en gammal kämpe
Citat från: Walter skrivet 31 oktober 2019, 11:42:18 AM
Tack för bilden. Någon som vet om några fler fd Helsingborgs bussar får fortsatt liv någon annanstans än de som redan flyttats? 2300 och 2301 verkar vara avställda, övriga sålda till skrot.
De enda bussar som jag vet har fått ett fortsatt liv är de åtta ledbussarna som numera åter huserar i Malmö, men resten har skrotats, eller exporterats som du säger.
Citat från: Gano skrivet 31 oktober 2019, 14:27:13 PM
Av svenska mått är den gammal iallafall för en stadsbuss och med tanke på hur sliten den var på slutet tyckte jag att det var passande att kalla den för en gammal kämpe
Ok det är din bedömning själv skulle jag aldrig kalla ett fordon med 12-13 år bakom sig för gammalt.
Efter 10-15 år börjar många byta ut bussarna så jag skulle kalla en 10-15 årig buss för gammal.
Citat från: Gano skrivet 31 oktober 2019, 14:29:12 PM
De enda bussar som jag vet har fått ett fortsatt liv är de åtta ledbussarna som numera åter huserar i Malmö, men resten har skrotats, eller exporterats som du säger.
Vilka 8?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nobina 2300 -2301 har fått nya liv i Ukraina sätt bilder på det även några Nobina 22serien hamnade där även nån Nobina 67xx och Nobina 62xx i Ukraina.
Citat från: Bussmicke skrivet 01 november 2019, 02:27:33 AM
Vilka 8?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
2110, 2112, 2117, 2118, 2121, 2122, 2126 och 2128
Citat från: Mattias Petersson skrivet 01 november 2019, 03:38:04 AM
Nobina 2300 -2301 har fått nya liv i Ukraina sätt bilder på det även några Nobina 22serien hamnade där även nån Nobina 67xx och Nobina 62xx i Ukraina.
Vart kan man hitta de bilderna?
Citat från: Gano skrivet 01 november 2019, 09:01:22 AM
Vart kan man hitta de bilderna?
2301, den är dock i Ukraina: http://fotobus.msk.ru/vehicle/1454121/
Citat från: Fredde skrivet 01 november 2019, 09:48:50 AM
2301, den är dock i Ukraina: http://fotobus.msk.ru/vehicle/1454121/
Okej tack