I en annan tråd diskuteras normalgolvsbussar hos SL.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html)
Men hur ser det t runt om i vårt avlånga land? Tillåts normalgolvsbussar vid nya kontrakt hos några trafikhuvudmän? Finns det rent av krav på normalgolvsbussar i delar av landet? Var finns de kvar i äldre kontrakt?
Citat från: pnott skrivet 28 oktober 2019, 19:51:15 PM
I en annan tråd diskuteras normalgolvsbussar hos SL.
https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html (https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,73416.msg513900/topicseen.html)
Men hur ser det t runt om i vårt avlånga land? Tillåts normalgolvsbussar vid nya kontrakt hos några trafikhuvudmän? Finns det rent av krav på normalgolvsbussar i delar av landet? Var finns de kvar i äldre kontrakt?
Kalmar län och Kronobergs län har normalgolvade bussar.
SL-trafiken är väl ett av få områden som inte har en enda....?
Linje 330 och linje 300 Kinna-Göteborg har använt bussar av normaltyp ,även om det kom lite nya lågnivå. Men det kan fortfarande gå normalbyge.
Borås-Göteborg har linje 100,101,102,120 och eventuellt ytterligare fordon. Dessa är av normaltyp. I princip skall det finnas lift.
Trollhättan-Skövde-eventuellt Karlsborg kör med normalbygge linje 1. Om någon tur fortsätter efter Skövde vet jag inte. Dalsland bör vara lämpligt resmål om man vill åka riktig buss. Linje 700,730 och 775 samt några linje till kör med Volvo 9700. Det gör också sjukresebussarna i regel.
Tänk på att fjädringen i lågnivåbussar i regel är betydligt sämre. I BD län vill jag minnas att det blev återinförande av normalbussar pga att de går bättre på vägen i halka.
Bohusläns expresser körs av Säfflebyggen av normaltyp.
Fortfarande körs det skolbussar i bla Halland med normalbussar.
Här i Norrbotten är det förutom stadstrafik väldigt få linjer som har lågentrékrav.
Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2019, 20:54:32 PM
I BD län vill jag minnas att det blev återinförande av normalbussar pga att de går bättre på vägen i halka.
När Länstrafiken upphandlade linjerna mellan Piteå, Älvsbyn och Luleå (2012 tror jag det var) så hade man lågentrékrav (godsbussarna undantagna). Volvo 8900 köptes in men både chaufförer och passagerare klagade på ljudnivån och att de var obekväma så Länstrafiken släppte kravet och tio Volvo 9700H köptes in.
På vissa sträckor i landet kommer normalgolv komma tillbaka, då med lift. Det är väl inte otänkbart att även Skåne kommer få detta i framtiden. Anledningen är densamma som i Norrbotten, att komforten på vissa linjer inte håller med låggolv/entré.
Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2019, 20:54:32 PM
Borås-Göteborg har linje 100,101,102,120 och eventuellt ytterligare fordon. Dessa är av normaltyp.
Linje 100 skall ha dubbeldäckare. Det är extremt ovanligt att det används "normalbuss" på den linjen.
Skaraborgs expresslinje 1 express mellan Trollhättan och Skövde kör med normalgolvade bussar. Men i somras åkte jag en lågentré buss på hela linjen, inte jätte bekvämt.
Citat från: Jan skrivet 28 oktober 2019, 21:47:02 PM
På vissa sträckor i landet kommer normalgolv komma tillbaka, då med lift. Det är väl inte otänkbart att även Skåne kommer få detta i framtiden. Anledningen är densamma som i Norrbotten, att komforten på vissa linjer inte håller med låggolv/entré.
Skåne lär inte få särskilt många normalgolvsbussar till. På varje linje där det förekommer idag vill Skånetrafiken istället putta in dubbeldäckare, så den epoken här är nog på utgång.
Kan tilläggas att det enbart körs med normalgolv på SkåneExpressen 3, 4, 5 och 8 idag.
Citat från: Fredde skrivet 28 oktober 2019, 20:25:14 PM
Kalmar län och Kronobergs län har normalgolvade bussar.
SL-trafiken är väl ett av få områden som inte har en enda....?
Lokaltrafiken på Gotland, sista normalgolvade bussen försvann 2009, därefter enbart låggolv/lågentré
Tack för svar!
Fyller själv i med Västmanland, där Svealandstrafiken har 8 Scania LK310 från 2008. Efter det så är det enbart lågentré / låggolv som har köpts in. Svealandstrafiken tar också in en del underentreprenörer som kan köra med normalgolvsbussar, t ex på förstärkningsturer på linje 569.
Västmanland är ju lite speciellt på så sätt att trafiken inte är upphandlad, så det är inte avtalskrav som styr på samma sätt som i större delen av landet.
Hur är det i Värmland numera?/Ulf
Hos två av Sörmlandstrafikens entreprenörer finns det också sådana bussar på vissa linjer och dessa marknadsförs då som "komfortbussar".
I UL-trafiken finns det gott om normalgolvade bussar! Både inom Nobinas kontrakt och på kontrakten med Sambus.
Citat från: pnott skrivet 29 oktober 2019, 19:48:30 PM
Tack för svar!
Fyller själv i med Västmanland, där Svealandstrafiken har 8 Scania LK310 från 2008. Efter det så är det enbart lågentré / låggolv som har köpts in. Svealandstrafiken tar också in en del underentreprenörer som kan köra med normalgolvsbussar, t ex på förstärkningsturer på linje 569.
Västmanland är ju lite speciellt på så sätt att trafiken inte är upphandlad, så det är inte avtalskrav som styr på samma sätt som i större delen av landet.
Östervåla när det tillhörde Västmanland; var det upphandlat eller tog man in Swebus som underentreprenör?
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan.
Men om jag kommer i håg rätt så övertog Swebus ett antal bussar och körde från Östervåla till Uppsala. Jag har fått för mig att detta upphandlades av länshuvudman i Uppsala. Vad gäller Västmanland så blev väl två bussar överförda till länshuvudman i Västmanland.
Alltså när Swebus tog över trafik till Uppsala så körde någon annan inom Västmanland. Företaget i Östervåla tror jag hade 8 fordon.
Får jag be någon titta efter i äldre handlingar om fordonen.
SJ/Swebus inv nr var 1949-1952 och bussar som VL tog över var
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?omni=&OwnerName=&page=2&stype=&PicValue=&svalue=%C3%B6sterv%C3%A5la&id=&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false
Jag antar att det var dessa bussar Micke undrade över. Östervåla Omnibusförening upa togs över av VL (VLA) och SJ.
Citat från: Bussmicke skrivet 07 november 2019, 15:29:07 PM
Östervåla när det tillhörde Västmanland; var det upphandlat eller tog man in Swebus som underentreprenör?
Bra fråga! Det fanns ju VL-målade Swebus-bussar Klickade runt lite på din sida och nog 17 hade du fångat en på bild :)
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1900/index.html#Swebus%201928%20HAU238%20Uppsala%20010927.jpg (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1900/index.html#Swebus%201928%20HAU238%20Uppsala%20010927.jpg)
Jo jag har en hel del.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Gano skrivet 29 oktober 2019, 08:34:43 AM
Skåne lär inte få särskilt många normalgolvsbussar till. På varje linje där det förekommer idag vill Skånetrafiken istället putta in dubbeldäckare, så den epoken här är nog på utgång.
Kan tilläggas att det enbart körs med normalgolv på SkåneExpressen 3, 4, 5 och 8 idag.
Nobina 7457-7459 är nu på plats nylackade i Skånetrafikensfärger. Detta är normalgolvsbussar med lift.
Många linjer i västerbotten är det nog som krav på normalgolv då det även är godsbussar på många.
Citat från: Jan skrivet 12 december 2019, 09:40:59 AM
Nobina 7457-7459 är nu på plats nylackade i Skånetrafikensfärger. Detta är normalgolvsbussar med lift.
Oj, vad spännande. De är placerade i Helsingborg, men vilka linjer kan de rulla på? Vissa avgångar på nya 221?
Är ju i stort sett inte en enda linjevagn i delar av Dalarna, främst fjällen, som är av annan typ än normalgolv/höggolv. T.o.m. vissa turer i Moras stadstrafik körs med normalgolv/höggolv.
Citat från: Gano skrivet 12 december 2019, 17:18:34 PM
Oj, vad spännande. De är placerade i Helsingborg, men vilka linjer kan de rulla på? Vissa avgångar på nya 221?
Linje 511.
Linje 400 Halmstad Hyltebruk körs med scania interlink och en omniexpress. Inv 6800-6802. Sen Här i Norra Hälsingland har vi normalgolvsbussar på en del linjer och turer
Nästan hela Västernorrland på normal golv. Förutom på stan och trafik i Sundsvall. Sundsvall har både låggolv och normal golv.
Undrar när lågentré blir att betrakta som normalgolv, eftersom att "normal" brukar definiera en norm och rent antalsmässigt borde ju lågentrébussarna i regiontrafik vara långt fler än de normalgolvade. ;)
Citat från: Sundås skrivet 18 december 2019, 07:46:46 AM
Undrar när lågentré blir att betrakta som normalgolv, eftersom att "normal" brukar definiera en norm och rent antalsmässigt borde ju lågentrébussarna i regiontrafik vara långt fler än de normalgolvade. ;)
Japanerna kategoriserar sina bussar på ett betydligt tydligare vis. "Non step bus" är noll trappsteg innanför framdörren. Därefter "one step bus", two step bus", three step bus". Inga samlingsord finns för trappbussar.
Egentligen ska man väl undvika ordet "normal", och definitivt inte påstå att bussar med något enstaka 9 centimeters trappsteg har "högt" golv, då dessa knappast har lika höga golv som t.ex en Neoplan Spaceliner.
Citat från: Ersa skrivet 18 december 2019, 09:42:56 AM
Japanerna kategoriserar sina bussar på ett betydligt tydligare vis. "Non step bus" är noll trappsteg innanför framdörren. Därefter "one step bus", two step bus", three step bus". Inga samlingsord finns för trappbussar.
Egentligen ska man väl undvika ordet "normal", och definitivt inte påstå att bussar med något enstaka 9 centimeters trappsteg har "högt" golv, då dessa knappast har lika höga golv som t.ex en Neoplan Spaceliner.
Kan väll personligen tycka det är bra att skilja på en buss som har ett extra trappsteg bakom chauffören. Det är rätt stor skillnad mellan volvo 9700s och 9700h. I Västerbotten rullar många så kallade normalgolvare på korta linjer medans på dom längre rullar höggolvade. Men jag har hört bättre uttryck ändå låggolv kallades stadsbuss, lågentre/normalgolv för landsbygdsbuss/förortsbuss platser utanför städer i samma kommun. Och höggolv för glesbygdsbuss alltså buss som går mellan kommuner, här uppe är det mest glesbygdskommuner.
Citat från: Bussimons skrivet 12 december 2019, 14:18:04 PM
Många linjer i västerbotten är det nog som krav på normalgolv då det även är godsbussar på många.
Om det är krav eller inte vet jag inte, men det har förekommit en kombination av lågentre och godsrum i Norrland.
Den gången var det väl Helmark eller Ikarus som stod för bygget tror jag.
Det blev dock ingen succé vad det verkar eftersom det inte blivit något bestående koncept.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2020, 06:49:46 AM
Om det är krav eller inte vet jag inte, men det har förekommit en kombination av lågentre och godsrum i Norrland.
Den gången var det väl Helmark eller Ikarus som stod för bygget tror jag.
Det blev dock ingen succé vad det verkar eftersom det inte blivit något bestående koncept.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Dubbeldäckarna med godsrum hade ju en form av lågt insteg som kan jämföras med en LE buss, både Helmark och vanHool har byggt sådana i ett stort antal
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2020, 08:02:54 AM
Dubbeldäckarna med godsrum hade ju en form av lågt insteg som kan jämföras med en LE buss, både Helmark och vanHool har byggt sådana i ett stort antal
Det var ju nån åkare inom Busspoolen i Västerbotten som för sisådär 10-15 år sedan inte ville köpa en dubbeldäckare, som istället löste det då nya kravet kravet på lågentré och bussgods med bakgavellyft, med att köpa en lågentrébuss och ett godssläp till den.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2020, 06:49:46 AM
Om det är krav eller inte vet jag inte, men det har förekommit en kombination av lågentre och godsrum i Norrland.
Den gången var det väl Helmark eller Ikarus som stod för bygget tror jag.
Det blev dock ingen succé vad det verkar eftersom det inte blivit något bestående koncept.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Jå en Helmark har jag sett foto på men vad jag vet har det bara funnits en. Varför det slutade med det vet jag inte om det blev krav på normalgolv efter den. Jag var för lite gammal när den förekom så själv minns jag ju inte den. Men kan tänka mig det blir rätt opraktiskt utan lastutrymme under då många åker långt efter stomlinjer med stort bagage. Men du har helt rätt det har funtes.
Skickat från min SM-A920F via Tapatalk
Det är väl denna som avses:
http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/Wennbergs_SCM700_Magasinsgrand_Lycksele_090504.jpg
Citat från: bussgrabben skrivet 09 januari 2020, 18:00:46 PM
Det är väl denna som avses:
http://www.jonaryd.rondelen.se/temp/G_sondagsbild/Wennbergs_SCM700_Magasinsgrand_Lycksele_090504.jpg
Ah precis
Skickat från min SM-A920F via Tapatalk