Williams nya Scania OmniExpress

Startat av Ulf Rådeström, 02 mars 2008, 20:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ok jag som trodde det var Abrahamsson buss den gammla var ju märkt så. Det är ju bra om de fått ordning på produkten Scania hade ju tillräckligt med problem med Omnicity.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2008, 15:10:06 PM
Ok jag som trodde det var Abrahamsson buss den gammla var ju märkt så. Det är ju bra om de fått ordning på produkten Scania hade ju tillräckligt med problem med Omnicity.

Kvaliteten på Omnicitys första årgångar var inte den bästa, nej, men även här förekom ju ett antal fältprovsbussar. De fyrtio första blå ledvagnarna (5301-5340) lär ju SL mer eller mindre ha tvingat Scania att leverera trots att modellen inte var färdiguttestad och resultatet är ju väl känt. Dock får man anta att det fanns någon form av överenskommelse mellan SL-buss och Scania i det fallet för tålamodet hos båda parter förefaller ju ha varit stort liksom antalet uppdateringar. Ulf R vet säkert mer om detta och kan rätta mig om jag har fel.

yngrot

Jag minns att i Örebro var de missnöjda takpaneler rammlade ner de satt fast med kardborrband :o det rann glykol från takvärmen mm  en buss tappade bakaxeln på väg från fabriken detta hände 1 april alla trodde de skoja när de ringde och berättade ;D  vi var på studeibesök i Örebro innan Borås Lokaltrafik byggde den nya tvätthallen.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2008, 15:10:06 PM
Ok jag som trodde det var Abrahamsson buss den gammla var ju märkt så. Det är ju bra om de fått ordning på produkten Scania hade ju tillräckligt med problem med Omnicity.

Abrahamssons i Sandhem delades för några år upp i två bolag. Det ena fortsatte under det gamla namnet något reviderat och driver även bilskola. Bussverksamheten är mest skolkörningar. Linje- och beställningstrafiken överläts på Sandhems Busstrafik, som ägs av mor och två döttrar i släkten Abrahamsson. Vest-bussen tillhörde alltså på senare år Sandhems Busstrafik och kan därför sägas ha varit felmärkt. Den var också märkt med inventarienummer 33, vilket härrörde sig till tiden då den ägdes av Larssons Busstrafik i Falköping.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Aha då var det någon av damerna som ringde till han som körde Vestbussen när jag åkte med den hade lite problem med kylarläck....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 04 mars 2008, 16:03:34 PM
Aha då var det någon av damerna som ringde till han som körde Vestbussen när jag åkte med den hade lite problem med kylarläck....

Det var nog mamma Eva som ringde då. Hon är även kommunstyrelsens vice ordförande i Mullsjö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 04 mars 2008, 15:27:07 PM
Kvaliteten på Omnicitys första årgångar var inte den bästa, nej, men även här förekom ju ett antal fältprovsbussar. De fyrtio första blå ledvagnarna (5301-5340) lär ju SL mer eller mindre ha tvingat Scania att leverera trots att modellen inte var färdiguttestad och resultatet är ju väl känt. Dock får man anta att det fanns någon form av överenskommelse mellan SL-buss och Scania i det fallet för tålamodet hos båda parter förefaller ju ha varit stort liksom antalet uppdateringar. Ulf R vet säkert mer om detta och kan rätta mig om jag har fel.

Jag rättar inte dig eftersom du har rätt i det hela  :)