Williams nya Scania OmniExpress

Startat av Ulf Rådeström, 02 mars 2008, 20:16:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Kunde idag skådas på Vasaloppsvägen mellan Sälen och Mora, tillsammans med ca 150 andra turistbussar.


Magnus

Snygg bild på snygg buss :)

Du tog väl kort på alla 150? ;)

Ulf Rådeström

mja...missade kanske ett 10-tal..men annars allihopa :-)
Den ville zooma mer på snöflingorna än på bussen ibland, så då klippte jag backspeglar o sånt på några innan kameran hann...grrr

homer

extraljusen var snyggt intregrerade

yngrot

Hur är det med kvaliteten på dessa Omniexpress? En som rullar för Abrahamsson buss på linje 900/901 Falköping- Tranemo hade de problem med dörrar och en del annat bussen var borta ett par veckor. Han som körde var inte så nöjd han tyckte bättre om den slitna lågentre Scania vest. Nån som vet hur det ligger till med kvaliten? Rådeström kanske?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Marc

Ser man på, Omniström var också uppe i Dalarna!?
Körde om denna OmniX utanför Avesta i lördags på väg norrut. Tycker den var riktigt stilig i Williams-designen! :)

bjalle

Väldigt fina bussar som genast blir snyggare i firmadesign

Johan B

Måste vara en praktisk skidbuss med detta stora fina bagageutrymme som blir mellan hjulaxlarna då bakdörren är placerad som här.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2008, 21:03:15 PM
Hur är det med kvaliteten på dessa Omniexpress? En som rullar för Abrahamsson buss på linje 900/901 Falköping- Tranemo hade de problem med dörrar och en del annat bussen var borta ett par veckor. Han som körde var inte så nöjd han tyckte bättre om den slitna lågentre Scania vest. Nån som vet hur det ligger till med kvaliten? Rådeström kanske?

Vänersborgs Linjetrafik har haft stora problem med sin OmniExpress, som används på linje 300. Så stora att det skrevs om dem i Borås Tidning, som ju aldrig skriver om bussar annat än när det är verkligt stora problem.  ::)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magne

Denne bussen er neimen ikke stygg! Hvor høy er egentlig denne?
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Magnus

Hur kommer det sig att den här dörrställningen är vanlig i Finland men inte i Sverige? Jag tycker det verkar mer praktiskt att ha sådär med tanke på bagageutrymmet. Har det nåt med toaletten å göra kanske?

Niclas Rosenius

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 mars 2008, 20:16:17 PM
Kunde idag skådas på Vasaloppsvägen mellan Sälen och Mora, tillsammans med ca 150 andra turistbussar.



  Det var den här du jagade, en fullt träff till bild  ;)

  //Niclas

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2008, 22:09:14 PM
Vänersborgs Linjetrafik har haft stora problem med sin OmniExpress, som används på linje 300. Så stora att det skrevs om dem i Borås Tidning, som ju aldrig skriver om bussar annat än när det är verkligt stora problem.  ::)


Detta har jag inte läst nått om iaf inte vad jag minns :)  kan du skriva lite om det?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 mars 2008, 20:09:15 PM
Detta har jag inte läst nått om iaf inte vad jag minns :)  kan du skriva lite om det?

Artikeln i Borås Tidning handlade bland annat om att ett tiotal stolar hade lagt av så att de inte kunde användas. Eftersom det inte fanns någon annan buss att sätta in hade VL dock fått köra den med Västtrafiks goda minne. Reservstolar var förstås beställda men levererades inte "med vändande post".
Det skall väl också nämnas att VL köpte en av de allra första Omniexpresserna och det är ju möjligt att just denna hade barnsjukdomar som man sedan har kommit till rätta med. Så se det som ett exempel, inte som ett utdömande av hela modellen.
För övrigt bollar jag över till Sören. Han har skrivit om detta i Bussnack tidigare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: yngrot skrivet 02 mars 2008, 21:03:15 PM
Hur är det med kvaliteten på dessa Omniexpress? En som rullar för Abrahamsson buss på linje 900/901 Falköping- Tranemo hade de problem med dörrar och en del annat bussen var borta ett par veckor. Han som körde var inte så nöjd han tyckte bättre om den slitna lågentre Scania vest. Nån som vet hur det ligger till med kvaliten? Rådeström kanske?

Hej!
Nja..jag har inte så mkt info om detta, men det jag hört är blandade reaktioner.
Vissa ägare tycker bussen är super på alla sätt och vis, och vissa har haft mer problem.

Bussmodellen är ny - vilket oundvikligen innebär att det finns saker att rättas till på dom första.

Scania byggde ju en förserie, där bland annat Sandhems Busstrafiks nya ingår (ej ägd av Abrahamsson!) som du skriver om ovan, var ju testbussar för att se hur dom funkar i trafik.

Vänersborgs Linjetrafiks var ju den första demovagnen i treaxliga versionen (förutom en ren testbuss).

Dessa bussar som ingick i förserien åker ju självklart in och ut på fabriken i början några gånger för att just rätta till fel som man upptäcker inte funkar i längden etc.
Självklart är det uttestat innan bussarna släpptes i produktion, dock inte i ren trafik med resenärer - vilket man ju endast får via förserie och fältprov.

De bussar som ingår i förserien är Bottnaryds Trafik (1), Gustavsson, Mullsjö (1), Sandhems (1), Savonlinja, Finland (2), Williams, Åland (1), , Eks Taxi, Vara (2), Röke Buss (2)

Omnibuslinjen Habo-Hjo har fått två, som är de första i den rena serieproduktionen. Dom verkar enligt dom själva funka hur bra som helst.

Uffe