GS-nostalgi från 80-talet och 1992

Startat av Mikael T Nilsson, 01 mars 2008, 15:17:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några nostalgibilder från Göteborg. Först två Scania CR76 (eller 110?) i Göteborgs stadsrafik. Först B30 506 i bussgaraget (vagnhallen) Stampgatan i Göteborg.



Sedan B30 511 vid Nils-Ericsonplatsen. Bakom ser det ut att stå en vit Säfflebuss. Kanske en Varbergsbuss?



En härlig gammal Volvo B58/Hägglunds, årsmodell 1972. Liknande Hägglundsledbussar fanns förutom hos GS även hos SJ-Buss och SL, men stadsbussmodellen fanns nog endast hos GS.



Lite nyare nostalgi i form av B48 446, Volvo B10M/Säffle. Några av B48:orna hamnade väl hos Swebus och gick en tid i Uppsala stadstrafik?


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Fasen vad trevligt. Nu blev jag sugen på att scanna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund


Walter

#3
B48 gick i Swebus regi även i Helsingborg och Stockholm
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 01 mars 2008, 17:03:47 PM
Fasen vad trevligt. Nu blev jag sugen på att scanna.

Trevligt att kunna inspirera! Ser fram emot att få se dina skannade GS-bilder den dag du lägger ut dem.


Citat från: Björn Forslund skrivet 01 mars 2008, 17:58:17 PM
B30 är väl CR111?

Jag var för snabb. Visst är det CR111:or ur första generationen, innan de runda lyktorna introducerades. Fronten påminner dock om CR76/CR110.


Citat från: Walter skrivet 01 mars 2008, 18:11:49 PM
B48 gick i Swebus regi även i Helsingorg och Stockholm



Tack för info. Två fanns i Tyresö, Swebus 0686 och 0687. Här en bild på 0686.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Esbjörn

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 mars 2008, 15:17:28 PM


Lite nyare nostalgi i form av B48 446, Volvo B10M/Säffle. Några av B48:orna hamnade väl hos Swebus och gick en tid i Uppsala stadstrafik?




Just den där blev kvar i Götet som Swebus 0865.
På bilden står den efter avslutad tjänst på Swebus uppställningsplats i Kalmar den 5 maj 2004.

Jonas Gustafsson

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

#7
Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 mars 2008, 15:17:28 PM


Här kommer några nostalgibilder från Göteborg. Först två Scania CR76 (eller 110?) i Göteborgs stadsrafik. Först B30 506 i bussgaraget (vagnhallen) Stampgatan i Göteborg.



Sedan B30 511 vid Nils-Ericsonplatsen. Bakom ser det ut att stå en vit Säfflebuss. Kanske en Varbergsbuss?

Grymma bilder. B30 är årsmodell 1972 Scania CR111. Linje 108 var skolbusstrafik i Göteborgs kommun. Det var väl enbart några få 500 vagnar som gick på 108an om jag inte har helt glömt min barndom så var det väl ingen barnvagnsplats i dessa. Kommer så väl ihåg knottertapeten, den bruna perstorpen och de gröna stolarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Esbjörn skrivet 01 mars 2008, 19:42:53 PM


Just den där blev kvar i Götet som Swebus 0865.
På bilden står den efter avslutad tjänst på Swebus uppställningsplats i Kalmar den 5 maj 2004.

Tack för din bild!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 01 mars 2008, 22:55:10 PM
Mycket trevliga bilder!
//Jonas G

Citat från: Tomas skrivet 01 mars 2008, 23:06:58 PM
Grymma bilder. B30 är årsmodell 1972 Scania CR111. Linje 108 var skolbusstrafik i Göteborgs kommun. Det var väl enbart några få 500 vagnar som gick på 108an om jag inte har helt glömt min barndom så var det väl ingen barnvagnsplats i dessa. Kommer så väl ihåg knottertapeten, den bruna perstorpen och de gröna stolarna.

Tackar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Johnny

Bilden av GS B31 629 är nog äldre än 1983. Linje 58 försvann runt 1980 när 34 förlängdes från Drottningtorget till Östra Sjukhuset och linje 94 ersatte mellan Tynnered/Frölunda och Drottningtorget.


S Svensson

Citat från: Tomas skrivet 01 mars 2008, 23:06:58 PM
B30 är årsmodell 1972 Scania CR111. Linje 108 var skolbusstrafik i Göteborgs kommun. Det var väl enbart några få 500 vagnar som gick på 108an om jag inte har helt glömt min barndom så var det väl ingen barnvagnsplats i dessa. Kommer så väl ihåg knottertapeten, den bruna perstorpen och de gröna stolarna.

Stämmer inte alls. Alla B30 CR111M hade barnvagnsplats. Vad som avses är 5 st CR76M,nr 471-475 som saknade barnvagnsplats.Det är detta som avses tror jag. Jag har även ett minne av att linje 108 inte alls var en linje. Jag har försökt hitta en handledning i taxor,men just nu hittar jag inte denna. Men 108 vill jag minnas var GS "förarfärdtjänst" dvs man hämtade förarna morgnar och kvällar vid bostaden.
Jag vill minna också att Mats K har skrivit om GS bussar. I vilket fall har jag några minnen. Ett var en buss det var fel på. Några reparatörer kom och fällde upp luckor. Oj då,vilka rostskador det fanns. Det andra minnet är en bostadsbuss. Någon har byggt om en CR111M från GS till husbuss. Byggt om på riktigt med isolering typ husvagn. Plåten på utsidan var borta. Vilket arbete och dyrt var det säkert. Jag reagerade på valet av buss. För CR111M vid GS hade HR501 växellåda som ofta var fel på och var dyr att laga.
GS lär också ha haft några bussar B42 VBK eller H&S där barnvagnsplatser saknades och där fanns sittplatser.
GS CR76M var 401-470 första beställning;471-475 ovan utan barnvagnsplats, och CR110M 476-490. CR 111M B30 var 501-529.
Man kan säga att CR76 och 110 i M variant hade normala motorer och kördes på ordinärt sätt. Bussens nackdelar var dålig plåt. De rostade sönder på ca 8-10 år. CR111M var avsedda som lokalbuss i tätort. Detta innebar att motorrummet hade en isolering för att inte omgivnignen skulle höra den alltför bara. Motorerna var strypta så de var inte speciellt starka.
Kanske någon vid GS har egna minnen av dem.

Nupski

#12
Citat från: S Svensson skrivet 03 mars 2008, 19:50:43 PM
Stämmer inte alls. Alla B30 CR111M hade barnvagnsplats. Vad som avses är 5 st CR76M,nr 471-475 som saknade barnvagnsplats.Det är detta som avses tror jag. Jag har även ett minne av att linje 108 inte alls var en linje. Jag har försökt hitta en handledning i taxor,men just nu hittar jag inte denna. Men 108 vill jag minnas var GS "förarfärdtjänst" dvs man hämtade förarna morgnar och kvällar vid bostaden.
Jag vill minna också att Mats K har skrivit om GS bussar. I vilket fall har jag några minnen. Ett var en buss det var fel på. Några reparatörer kom och fällde upp luckor. Oj då,vilka rostskador det fanns. Det andra minnet är en bostadsbuss. Någon har byggt om en CR111M från GS till husbuss. Byggt om på riktigt med isolering typ husvagn. Plåten på utsidan var borta. Vilket arbete och dyrt var det säkert. Jag reagerade på valet av buss. För CR111M vid GS hade HR501 växellåda som ofta var fel på och var dyr att laga.
GS lär också ha haft några bussar B42 VBK eller H&S där barnvagnsplatser saknades och där fanns sittplatser.
GS CR76M var 401-470 första beställning;471-475 ovan utan barnvagnsplats, och CR110M 476-490. CR 111M B30 var 501-529.
Man kan säga att CR76 och 110 i M variant hade normala motorer och kördes på ordinärt sätt. Bussens nackdelar var dålig plåt. De rostade sönder på ca 8-10 år. CR111M var avsedda som lokalbuss i tätort. Detta innebar att motorrummet hade en isolering för att inte omgivnignen skulle höra den alltför bara. Motorerna var strypta så de var inte speciellt starka.
Kanske någon vid GS har egna minnen av dem.

108 stod på alla bussar som användes för skoltrafik. Och såvitt jag minns var det några som saknade barnvagnsplats och det kan mycket väl vara CR76or. Många år har flutit förbi sen man åkte linje 108. Var inte 113 eller 109 förartransport. Som du ser på bussen på bilden har den varning för barn skyltar och det var inte många som hade det.

Strypning är det inte som idag att man helst inte byter ett igensatt filter utan försöker blåsa rent det? Så att bussarna går som mopeder.

S Svensson

B30 bussarna gick som sagt inte så fort. Strypning av motoreffekten kan ske på olika sätt. I vilket fall var dessa slöare än de äldre CR76/110.

CR76 471-475 hade 39+34 pl och övriga 35+42 pl. CR111M 39+40pl,varav 5 över motorn och 16 pl i övrigt bakom bakdörren med rättvända platser.
Vid denna tid tänkte man på effekten så denna inte skulle bli utmanande i tätorter.
BoråsLokaltrafik började åter köpa bussar och av B10M som köptes hade dessa svaga motorer utom 2 st som i och för sig hade tötortskaross men var utrustade med linjemotorer. En liten varning dock. I kombinationen motor och ZF HP låda kan dessa ha lågeffektmotorer medan motsvarande B10M med ZF S6 vxlåda har högeffektmotorer. Borås Lokaltrafik hade Allison vxl aut på 178-189 (10+2).
Ofta är dagens bussmotorer strypa också på så sätt att bussarna kan ha en högsta hastighet vid ca 98 km/h.
När Tomas och några till vid GS frågar och jag har uppe lite om GS så fanns bussarna B35 1&2 CR145 JBK917&JSP967. Dessa båda skaffades till GS för att köra "Spårvägens Rundturer". Dessa återupptog man ,troligen sommaren 1977. Under ett antal år körde en entreprenör dessa.GS övertog 1968 8 bussar tup B44 från Göteborgs Trafik AB. Dvs de var troligen övertagna för GTAB ägde ju ett antal bussar i Göteborg.Men GTAB övertogs alltså 1968 från AB Linjebuss. 3 hade 39+43pl;4 40+25;5 42+42;6-10 hade 39+(40-42).3&4 ursp med nackstöd.
Jag vill minnas att de tidigare kallades 321,322,323 och 324-328,där de senare 5 målades gula med reklam för linje 110. 321&322 var avsedda för beställningstrafik medan 323 var reserv för både beställning och linje 110.
11-14 var vH 200 B58 ursp anskaffade för flygbusslinjen 110,nu till Landvettr. B39 2 st (11-13 eller 12-14)beställningsbussar och resterande flygbusstrafiken. B40 15-20 var ordinarie bussar till flygbusslinjen. Dessutom gick några andra B10M-Wiima led som 988 och någon ytterligare på linje 110. (Hyllor sattes in vid barnvagnsplatserna). De äldre 3-10 gick ofta på industribusslinjerna efter att de avslutat sin tjänstgöring på 110. Texten på sidorna var övermålad.

Walter

Citat från: Esbjörn skrivet 01 mars 2008, 19:42:53 PM


Just den där blev kvar i Götet som Swebus 0865.
På bilden står den efter avslutad tjänst på Swebus uppställningsplats i Kalmar den 5 maj 2004.

Nu blev jag nyfiken på bussen bredvid. Jag hittar inte en 867 i form av en fd B48. En övertagen wasa-vagn hade 0867 hos Swebus, gissningsvis innan man tog över denna från GS. Har tittat igenom alla B48 som fanns i SBH utan att hitta vilken det kunde vara. Swebus övetog en del men lade dom härs och tvärs i listorna. Någon som kan hjälpa vilken B48 som blev Swebus 867? eller är det inte en B48 bredvid?

B48

421 - Swebus 855
422 - Swebus 1603
423 - Swebus 695
424 - Ej Swebus
425 - Swebus 696
426 - Linjebuss
427 - Ej Swebus
428 - Swebus 718
429 - Swebus 856
430 - Ej Swebus
431 - Swebus 719
432 - Swebus 720
433 - Swebus 857
434 - Ej Swebus
435 - Swebus 685
436 - Swebus 686
437 - Swebus 687
438 - Ej Swebus
439 - Swebus 858
440 - Swebus 859
441 - Ej Swebus
442 - Swebus 860
443 - Swebus 861
444 - Ej Swebus
445 - Ej Swebus
446 - Swebus 865
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!