Anropa till Busslink buss

Startat av Frässe, 23 februari 2008, 06:00:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frässe

Behöver hjälp om SL Buss Radio INIT
Har jobbat lite över senaste helgerna. Försökt att anropa Buss link buss från Swebus buss men det går ej.
Men tvärt om går. Busslink förare brukar iblant ropa om att vänta vid buss möten eller vagns nummer.
Frågat några kollegor men dom vet ej helt. En säger att man ska ange tal grupp i området eller logga in tillfälligt på Bullink linje. Eller att det inte går om både Swebus och Busslink buss med samma vagn nummer finns för nära i samma område. Tror att busslink har mera funktoner i sin radio och egen radio central
Vi har radio på annat garage på kvällarna och ingen på Tx på kvällar-natten.
Om jag slår in busslink vagn nummer så meddelas fel.
Är det någon som vet om det går?


Behöver hjälp om SL Buss-Pc
Hur fungera GPS för utrop. Kollega säger att allt inte är inkopplat? Vad är inte inkopplat än? Om jag stannar vid korv kiosk och köper korv kan tx se det då?
Har ni fått utbildning i SL Buss Pc?


Digital kort i färdskrivare
Måste man ha detta till yrkeskompetensen i September? Köper jag själv kort, och det är det dyrt. En del säger att jag inte måste ha det då jag bara är tim anställd eller om jag kör på fast SL-linje på en godkänd tjänst. Då ska då räcka med förar spes. Om jag kör för pendel tåg mer än 5 mil från garage ska jag ha det men inte under 5 mil. Är det viss tid man kan köra per månad utan kort?

Ulf Rådeström

Jag tycker att du borde gå och fråga din trafikledning om dessa saker.
Hur företag internt arbetar med sina rutiner gällande kommunikationsradio etc är inget som skall tas upp på ett sådant här forum.

Uffe

Yujin Zhang

Ropa till Busslinkvagn: 101XXXX (XXXX=vagnsnummer)
Ropa till Swebusvagn: 301XXXX (XXXX=vagnsnummer)
Ropa till bärbar radio (som trafikvärd i innerstan): 103XXXX/303XXXX

CitatBehöver hjälp om SL Buss-Pc
Hur fungera GPS för utrop. Kollega säger att allt inte är inkopplat? Vad är inte inkopplat än? Om jag stannar vid korv kiosk och köper korv kan tx se det då?
Har ni fått utbildning i SL Buss Pc?

Vet inte hur det är för Swebus, men hos Busslink kan Tx/driftn inte göra anrop (om inte bärbar radio finns till hand) eller se vart du är, utan det är RTL i Hornsberg som tar hand om det. På RTLs skärm har de karta över Stockholms län där samtliga Busslinkvagnar (med BussPC) finns med och den updateras väl var 2-3:e sekund eller nåt, för man ser bussarna flytta på sig. Brevid varje buss står det omloppet (om du är inloggad) och hur många minus eller plus du ligger till (bara om du är inloggad), och beroende på det, visas det en färg på din vagn också. T.ex. ligger du -15 kommer det visa röd osv.

Så kort sagd, de på RTL har stenkoll på vart du är, om de vill, vilket är väldig sällan...

robbes

Vad det gäller digitalfärdskrivare och kort ja egentliogen gäller detta all körning med färdskrivare så om du kör en linje mer än 5 mil så måste du ha färdskrivaren i gång likaså om du får en beställnings tur dvs att någon hyrt hela bussen måste du ha färdskrivare i gång oavsett längd på resan.

Man får inte köra något av ovanstående utan färdskrivare finns ingen gräns per månad etc utan alltid.

Niclas Wennerlid

Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 februari 2008, 09:47:22 AM

Så kort sagd, de på RTL har stenkoll på vart du är, om de vill, vilket är väldig sällan...

Nja, inte håller jag med dig där. Jag brukar zooma ut och på så sätt få fler bussar i kartan.
Då brukar jag kontrollera upp de som är onormalt sena eller "off route".
Kartbilden är ett utmärkt sätt att bedriva aktiv trafikledning eftersom en del förare inte verkar ha viljan att tala om när de avviker från den dagliga rutinen. Visst har man stenkoll om man vill men tyvärr så brukar arbetsbelastningen vara så att man inte hinner med detta, speciellt i rusningen, så viljan brukar det inte vara fel på...

//Niclas

LinusA

Förra sommaren var det tillfälligt omlagd körväg på SL linje 74 då Skansbron inte gick köra över. Snackade en del med trafikledningen på väg mot Sickla, eftersom jag inte visste hur jag skulle köra för att komma runt. På väg tillbaka gick jag efter vägskyltarna och tog ungefär samma väg tillbaka. När jag kommer in på ordinarie körväg igen ropar de på radion och säger att "den där vägen fick du inte köra, det är axeltrycksbegränsning där"...då hade de på trafikledningen suttit och följt bussen via gps:en och sett vilken väg jag körde. Alltså: JA - de kan se om du stannar och köper korv. :)

Optimal

Citat från: LinusA skrivet 23 februari 2008, 22:54:41 PM
Förra sommaren var det tillfälligt omlagd körväg på SL linje 74 då Skansbron inte gick köra över. Snackade en del med trafikledningen på väg mot Sickla, eftersom jag inte visste hur jag skulle köra för att komma runt. På väg tillbaka gick jag efter vägskyltarna och tog ungefär samma väg tillbaka. När jag kommer in på ordinarie körväg igen ropar de på radion och säger att "den där vägen fick du inte köra, det är axeltrycksbegränsning där"...då hade de på trafikledningen suttit och följt bussen via gps:en och sett vilken väg jag körde. Alltså: JA - de kan se om du stannar och köper korv. :)

Men om det är tomkörning så spelar det väll ingen roll. Dom ser inte exakt var du är, utan står du vid kungsgatan 1 eller kungsgatan 10 så ser dom inte det. Utan dom ser att du står mellan kungsgatan 1 och 20 som ex.

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 23 februari 2008, 23:01:53 PM
Men om det är tomkörning så spelar det väll ingen roll. Dom ser inte exakt var du är, utan står du vid kungsgatan 1 eller kungsgatan 10 så ser dom inte det. Utan dom ser att du står mellan kungsgatan 1 och 20 som ex.

Jodå, det borde de kunna se skillnaden på, om de zoomar in på kartan (Kungsgatan 1 är ju korsning Birgel Jarlsgatan och Kungsgatan 20 är korsning Regeringsgatan).

Optimal

Det var ett exempel. Jag menade om man tittar på en lång gata. Sen går det inte att Zooma vad jag vet. Sen flyttas bussen i hack på deras skärm, så den flyter inte fram. Så stannar du vid en korvkiosk som är 50 meter från en hållplats så tror RTL att du står vid en hållplats

Frässe

Vad är RTL på Busslink, är det radion. Är det Busslinks eller entreprenör Trygghet centralen?

Ah så dom vet via GPS var buss är.

Varför är det svårt att logga in ibland? Får omloppet ogiltigt och måste då skylta manuellt.


Till Yujin Zhang
Tack nu vet jag!


Till Robbes
Citerar: >"Vad det gäller digitalfärdskrivare och kort ja egentliogen gäller detta all körning med färdskrivare så om du kör en linje mer än 5 mil så måste du ha färdskrivaren i gång likaså om du får en beställnings tur dvs att någon hyrt hela bussen måste du ha färdskrivare i gång oavsett längd på resan.">

Även på tågersättning?  Är det beställnings tur? Men om jag ha nya vagnar Scania med digital dosan och har ju inget kort. Kan man ha lånat kort från Tx?
Kan jag få böter eftersom jag inget kort har. Vet en annan förare som köpt digitalkort och han har det till lastbil och kan använda det i bussen också.

Optimal

RTL är Radio Trafik Ledningen. Det är busslinks Trafikledning. Dom vet på vilken väg bussen kör, men inte exakt vid vilket nr den befinner sig på. Ibland så är det knas med onloppen. FärdskrivarKort finns inte i SL trafiken än så länge, Så det behöver du inte oroa dig för. Utan det är bara tuta å köra.

Niclas Wennerlid

Visst finns det färdskrivarkort i SL-trafiken redan nu.
Både Norrtälje och Ösmo har vagnar med nya digitala systemet i trafik.
Täby både har vagnar med nya systemet och linjer som kräver färdskrivare men om de tursätter dessa vagnar på de linjerna än är jag osäker på.

//Niclas

Optimal

Citat från: Niclas Andersson skrivet 24 februari 2008, 02:01:46 AM
Visst finns det färdskrivarkort i SL-trafiken redan nu.
Både Norrtälje och Ösmo har vagnar med nya digitala systemet i trafik.
Täby både har vagnar med nya systemet och linjer som kräver färdskrivare men om de tursätter dessa vagnar på de linjerna än är jag osäker på.

//Niclas

Söderorts "nya" vagnar har haft det nya sen de dom 2006. 6661-6664 från 2005 har nya systemet med. Fast förarna har inga kort

Nico


De flesta nylevererade vagnar har väl försetts med digital färdskrivare. Nu är jag inte säker, men jag vill minnas mig ha hört att det framöver kanske ska bli som så att man ska använda dessa färdskrivare stadigt framöver. Alltså som ett slags inloggning i systemet. Vet att FAC m.fl. har ett liknande system för att logga in i sina biljettmaskiner, likaså taxi för att starta sina datasystem. Färdskrivarkortet skulle nog alltså teoretiskt kunna fungera för att fylla flera funktioner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

vissa vagnar har haft det i över 3 år utan att det har använts, Därför skrev jag att han inte behöver oroa sig om det.