Bussersättning för T-banan

Startat av Zella, 10 februari 2008, 20:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Är det ofta det är väktare på dom större hållplatserna...

Har försökt att hitta en bild på bussmickes sida där folk går på bak... hittade ingen... är det så ordning på det så det är fram som gäller för påstigning  ::)

Optimal

Alla vet att man måste gå på där fram. Men det händer att nån enstaka smiter på bak. Under ersättningen kommer det även vara påstigning genom någon av dom 2 bakdörrarna

Yujin Zhang

Av mina efarenheter att döma (då jag bruka vara på platsen första dag av de flesta ersättningar) så är det "alla dörrar som gäller" i princip de första veckorna; föraren brukar inte vara så noga med att kolla på biljetterna heller. Men efter ett par veckor när allt har lugnat ner sig så blir det mer "påstigning fram"-attityd och föraren är lite mer nogrann med att kolla biljetterna.

När det gäller akuta ersättningar (dvs icke planerad) så är det i princip alla dörrar som gäller och förare brukar bara vifta förbi folk.

Zella

Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)

Nico


Citat från: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:48:11 PM
Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)

Tja, men det är ju därför man frågar någon innan man hoppar på!  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 10 februari 2008, 20:38:57 PM
Av mina efarenheter att döma (då jag bruka vara på platsen första dag av de flesta ersättningar) så är det "alla dörrar som gäller" i princip de första veckorna; föraren brukar inte vara så noga med att kolla på biljetterna heller. Men efter ett par veckor när allt har lugnat ner sig så blir det mer "påstigning fram"-attityd och föraren är lite mer nogrann med att kolla biljetterna.

När det gäller akuta ersättningar (dvs icke planerad) så är det i princip alla dörrar som gäller och förare brukar bara vifta förbi folk.

Vid ej planerade Ersättningar så är det gratis att åka. Så du behöver ingen biljett

Optimal

Citat från: Zella skrivet 10 februari 2008, 20:48:11 PM
Tänk nu i sommar på ersättningen Gullmarsplan - Farsta... finns tre olika linjer att välja mellan... att gå på bak utan att veta om det är direktbussen eller den som stanna vid alla hpl  :-\ 8)

Det är därför Busslink söker Värdar som ska stå vid bakdörren och informera och titta på biljetter och kort. Undertäckad har själv sökt den tjänsten

Staffan Sävenfjord

#7
Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 00:00:48 AM
Vid ej planerade Ersättningar så är det gratis att åka. Så du behöver ingen biljett

Nej, det är det egentligen inte. Men i praktiken blir det oftast så eftersom det inte går att organisera någon biljettförsäljning vid bussarna.
Om det vore gratis skulle man i efterhand kunna kräva återbetalning för en redan köpt kontantbljett, men det lär man inte ha någon framgång med.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 09:22:09 AM
Nej, det är det egentligen inte. Men i praktiken blir det oftast så eftersom det inte går att organisera någon biljettförsäljning vid bussarna.
Om det vore gratis skulle man i efterhand kunna kräva återbetalning för en redan köpt kontantbljett, men det lär man inte ha någon framgång med.


SL har sagt det själva. Att är det oplanerat så ska man ej ta betalt. Är det då stopp i trafiken och enbart bussar ersätter så går man dit där man fick stämplen stämplad å ber dom ge tillgodo på biljetten eftersom tåget står still.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 11:19:40 AM
SL har sagt det själva. Att är det oplanerat så ska man ej ta betalt. Är det då stopp i trafiken och enbart bussar ersätter så går man dit där man fick stämplen stämplad å ber dom ge tillgodo på biljetten eftersom tåget står still.

Beviljar verkligen SL restitution på biljetten i sådana här fall?
Det är en annan sak att man säger till bussförarna att de inte behöver ta betalt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 11:48:35 AM
Beviljar verkligen SL restitution på biljetten i sådana här fall?
Det är en annan sak att man säger till bussförarna att de inte behöver ta betalt.



Det är den infon vi fått av SL, vi som jobbat åt SL. Kör buss m.m. Det är så alla gör vid oplanerade ersättningar. Men eftersom du inte bor i SL land så kanske du inte har koll på hur allt fungerar.  ;)

Walter

Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Optimal

Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 12:57:13 PM
Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.

Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.

Optimal

Citat från: Walter skrivet 11 februari 2008, 12:57:13 PM
Jag bor inte heller i SL land men det låter otroligt. Det är ju som om SJ skulle betala tillbaka tågbiljetten om buss ersatte tåg samtidigt som man fick åka med ersättningbussarna gratis.

Det är inte samma sak. För SL betalar ju inte tillbaka biljetten. Man behöver bara inte stämpla biljetten

homer

Citat från: Optimal skrivet 11 februari 2008, 13:08:43 PM
Man behöver inte köpa eny biljett för att åka. Har man stämplat en biljett nyligen, så är det då stopp i tunnelbanan så kan man gå till spärrvaken och be dom ta tillbaka stämpeln eftersom tåget står still. Det är så man fått lära sig på utbildningen. Ej planerat är oftast kortare stopp på bara några timmar.

Nej knappast, en spärrvakt kan inte ge dig tillbaka en stämplad biljett som en annan bussförare eller spärrvakt har stämplat, var har du fått veta dom här dumheterna?

dessutom är de inte alls gratis vid ersättningstrafik.