Huvudmeny

Nya bussar!

Startat av Krille, 08 februari 2008, 18:02:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille



Nu har man börjat köra med biogasbussarna på allvar.
Idag syntes dock bara en till, nämligen 66:an.



Nästan gamlaste vagnen och den nyaste på Kanalgatan.

Mer bilder kommer framöver

/K

Niklas Bygdestam

Jag tycker faktiskt att Solaris i Skelleftebuss lack är riktigt snygga :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Gastankarna ser väldigt små ut jämfört med MAN och Volvos

christianm

Citat från: homer skrivet 08 februari 2008, 18:13:37 PM
Gastankarna ser väldigt små ut jämfört med MAN och Volvos

Jag har tidigare berömt Volvo B10BLE Säffle CNG för att man lyckats maskera gastankarna på ett snyggt sätt och här har man nästan lyckats lika bra tycker jag - snyggt!

Walter

Citat från: Krille skrivet 08 februari 2008, 18:02:17 PM



Nästan gamlaste vagnen och den nyaste på Kanalgatan.

Mer bilder kommer framöver

/K

Snygga bilder och snygg buss. Dock heter det äldsta, inte gamlaste! Keep up the good work!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Härligt Krille att de delger oss detta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Som redan nämts, snyggt med de diskreta gastankarna. Vad är det för motor i dessa? (och svara inte gasmotor ;D)

Ersa

Citat från: Walter skrivet 08 februari 2008, 19:08:08 PM
Snygga bilder och snygg buss. Dock heter det äldsta, inte gamlaste! Keep up the good work!

På mälardalens riksvenska heter ordet så ja, men inte alltid här uppe  ;)
Sänker man bussens hastighet körs den "saktigare" hellre än långsammare, och den vänds inte på ändhållplatsen utan "snos".  :P

Krille

Citat från: Walter skrivet 08 februari 2008, 19:08:08 PM
Snygga bilder och snygg buss. Dock heter det äldsta, inte gamlaste! Keep up the good work!

Tack, tack, jo, det var bara för att spexa till det jag skrev så  ::)

/K

Simon A

Citat från: christianm skrivet 08 februari 2008, 19:04:55 PM
Jag har tidigare berömt Volvo B10BLE Säffle CNG för att man lyckats maskera gastankarna på ett snyggt sätt och här har man nästan lyckats lika bra tycker jag - snyggt!

Jag håller med om att de verkligen lyckats maskera tankarna bra. Skulle det inte stått att det var gasbussar hade jag nog missat det.

//Simon

Ersa

Ska bli intressant att provåka dem. Hör man som åkande yrkesförare skillnad på gasdrift gentemot diesel/etanol?

Buss-Anders

En fråga.... på bild 2 med två bussar på så är den bussen som kör först utmärkt med rullstolsmärke och vad jag kan se ett märke med en person med en käpp.
Vilken är skillnaden  mellan de två bussarna på bilden vad gäller  tillgänglighet för personer med något handikapp?

Från förarhåll sett så är det något grönt märke ovanför vänster strålkastare. Betyder märket " gasdrift"? Vad förställer märket.

Mvh
Buss-Anders

Ersa

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 09 februari 2008, 08:43:06 AM
Från förarhåll sett så är det något grönt märke ovanför vänster strålkastare. Betyder märket " gasdrift"? Vad förställer märket.

Det är ju den gröna hunden Jamnik, Solaris maskot, som niger då han visar att det är lågentré:

Många bilder:
http://galeria.solaris-club.com/categories.php?cat_id=38&sessionid=ec387699c75859a0909ead8e86541b57

Den nigande, inzoomad:
http://galeria.solaris-club.com/details.php?image_id=1522


Buss-Anders

Tack för upplysningen!¨
Smått komiskt     ;D... jag tycker att  det liknar en grön slang, vilket det i och för sig gör på lite långt håll , och skulle vara  en symbol för gas levererad i just slang.

Mvh
Buss-Anders

Patrik Sandström

Citat från: Johan B skrivet 08 februari 2008, 20:07:16 PM
Som redan nämts, snyggt med de diskreta gastankarna. Vad är det för motor i dessa? (och svara inte gasmotor ;D)

Det sitter MAN gasmotorer i dessa Solarisar.