Busslink 6303 (Bild)

Startat av Oskar A, 04 februari 2008, 19:03:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Citat från: Optimal skrivet 05 februari 2008, 12:10:53 PM
Det rullar inga B9S i något innerstadsgarage. Däremot är den förortsstandard och inte långfärdsstandard

Rullar inga, men Hornsberg har ju 6 B9S (och de var regionala sist jag kollade, Busslink 66XX) för 608 och 628C.  ;)

Olle

De passar ju perfekt för sommargäster i Roslagen att sitta 2 1/2 timmar i för att ta sig hem ;) Ingen AC, knappt någon ventilation alls, och låga ryggstöd....

Ted Selander

Citat från: Olle skrivet 05 februari 2008, 21:17:09 PM
De passar ju perfekt för sommargäster i Roslagen att sitta 2 1/2 timmar i för att ta sig hem ;) Ingen AC, knappt någon ventilation alls, och låga ryggstöd....

SL har i alla fall satsat på linje 639, där turer längre än Stockholm-Rimbo ska trafikeras med regionalstandard, inkl AC, bälten osv. Busslink har B9S-serien 6311-19 för ändamålet.
Övriga linjer i Norrtälje, inkl UL-linjerna, förutom stomlinjen 676, får tills vidare nöja sig med förortsstandard.
Vagnparken innehåller förvisso bussar med olika äldre varianter av inredning som kan betraktas som bättre än förortsstandard, men det är en ren bonus!

/Ted

homer

har verkligen 63xx vagnarna Ac i passagerardelen?

Yujin Zhang

Citat från: homer skrivet 05 februari 2008, 22:18:32 PM
har verkligen 63xx vagnarna Ac i passagerardelen?

Bara 6311-6319, 6343-6348 och 6371-6383.

sajola

Tjänare!

Är ny här! ;D

Åkte den här bussen mellan Rimbo och uppsala imorse, uaahh.. :-[

någon som vet varför den trafikerar landsvägarna? Skrämmande.. läste även på VV:

Från 1 januari 2004 kommer krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten:

Denna bussen är ju en 2005:a?  Bryter SL mot lagen då den trafikerar landsvägar då?

Skrev ett brev till www.bussbranschen.se, ska bli spännande att se vad de svarar...

Vilka mer tycker ni att jag ska kontakta? Skrev till UL och SL förra gången jag åkte med den här bussen på 807:an, men fick inte nått svar...

/Johan

homer

Citat från: sajola skrivet 17 mars 2008, 19:32:41 PM
Tjänare!

Är ny här! ;D

Åkte den här bussen mellan Rimbo och uppsala imorse, uaahh.. :-[

någon som vet varför den trafikerar landsvägarna? Skrämmande.. läste även på VV:

Från 1 januari 2004 kommer krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten:

Denna bussen är ju en 2005:a?  Bryter SL mot lagen då den trafikerar landsvägar då?

Skrev ett brev till www.bussbranschen.se, ska bli spännande att se vad de svarar...

Vilka mer tycker ni att jag ska kontakta? Skrev till UL och SL förra gången jag åkte med den här bussen på 807:an, men fick inte nått svar...

/Johan
gäller bara buss klass 1, detta är klass 2, vilket vad jag förstår bara  är ett sätt att kringgå reglerna

sajola

#22
Ok!

Men, från VV:

T17M BUSS KLASS 1.
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 51 ST, STÅENDE PASSAGERARE
48 ST, RULLSTOLSPLATSER 1 ST
T20H ANTAL SITTANDE PASSAGERARE 51 ST, STÅENDE PASSAGERARE
49 ST, RULLSTOLSPLATSER 0 ST
T27A VÄGVÄNLIG FJÄDRING PÅ DRIVAXEL
T31CC MILJÖKLASS 2000, MOTSVARANDE EURO III.
T31Y VÄRDE VID OPACITETSMÄTNING 0,68 M-1 OCH AVREGLERINGS-
VARVTAL 2150 RPM TILL 2250 RPM
T71F DÖRRARRANGEMANG 1+1+1
T71LM INRÄTTAD FÖR PASSAGERARE MED FUNKTIONSHINDER.
T71LR GODKÄND VID LÄMPLIGHETSBESIKTNING FÖR INRIKES LINJETRAFIK ENLIGT
YRKESTRAFIKLAGEN (1998:490).
T71W FORDONETS HÖJD 3,32 M
TANKRYMD 150+150+150 DM3
KLAFFSTOLAR 4 ST KLAFFSTOLAR

Det där första, är det nått annat? Är inte så insatt i det där med klasserna...

EDIT:

Hittade detta:

Personbefordran - Ledbuss (02)

Är det det som menar på klass 2?

sajola

Citat från: homer skrivet 17 mars 2008, 19:48:12 PM
gäller bara buss klass 1, detta är klass 2, vilket vad jag förstår bara  är ett sätt att kringgå reglerna

Ne, fattar inte..  ::) ;)

Läser buss 2000, och enligt den broschyren så ska alla bussar klass 2 ha säkerhetsbälten, samt höga ryggstöd...??

Ted Selander

Citat från: sajola skrivet 17 mars 2008, 20:59:33 PM
Ne, fattar inte..  ::) ;)

Läser buss 2000, och enligt den broschyren så ska alla bussar klass 2 ha säkerhetsbälten, samt höga ryggstöd...??

Klass 1 är rätt, Homer har vänt på siffrorna.

Saxat från Vägverket på länken http://www.vv.se/templates/NewsPage____23969.aspx:
Bussar klass 1, 2 och 3
Vägverket vill även uppmärksamma att trafikering med bussar av klass 1 på landsväg och motorväg är ett växande problem. Dessa bussar är anpassade för tätortstrafik och har sämre egenskaper än bussar av klass 2 och 3, både vad gäller säkerhet och komfort vid trafikering i höga hastigheter.

Buss klass 1: gjord för stadstrafik, har ej bälteskrav och tillåter stående.
Buss klass 2: regionaltrafik (inomlänstrafik) HAR bälteskrav men tillåter stående.
Buss klass 3: "turistbuss" eller långväga busstrafik HAR bälteskrav och tillåter inte stående.
Bälteskrav på klass 2 och 3 gäller bussar som tagits i trafik 2004 eller senare.


Inget som hindrar klass 1 bussar på landsväg, än så länge.

/Ted

sajola

Ja, hittade denna:

http://kommunal.se/files/060614105020317/Hjul%202_2006.pdf

Där de förklarar problematiken med klass 1 och 2...

Som jag förstår det, är det bara larv med dessa regler..? cad är vitsen med klass 2 när man kan köpa in klass 1 bussar?

Får väl ta denna frågan vidare på kommunivå då kanske? Eller SL?

Känns ju så j***a fel med 6303 på UL807, man saknar ju de gammla 5444 och 5445 sådanna dagar..., kalla och dragiga, men ack vilken skön fjädring jämfört med 6303! ::)


sajola

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 mars 2008, 22:01:18 PM
Vitsen?

Det finns tre klasser av bussar 1 2 3
LHM bestämmer vilken busstyp o standard man vill ha på olika avtalsområden, här har man lagt sig på klass 1 bussar med låga säten och inte på regionalstandardbussar (som oftast är klass 1 de också)

Förstår inte problemet faktiskt?



Ok.. tänkte lite fort där... ny på det här..!

Aja, tack för info iallafall Lars!

Ersa

6303 imponerade inte direkt på mig första gången jag såg den nylevererad. Inga gardiner, låga nackstöd, inga fläktmunstycken för passagerarna, ingen AC för passagerarna. De första 63xx-vagnarna hade således precis lika lite bekvämlighetsutrustning som en vanlig H22 av 1983 års modell. Jag funderade seriöst om den ens var kvalificerad för att gå på 625:an, en linje som man krävde höga nackstöd och gardiner på av sina underentrepenörer.  ::)

Men det blev inga 625:or, utan t.o.m. den ännu längre linjen 807... hur nu det gick ihop. Men det kanske blir krav på AC, gardiner och nackstöd när linjen blir blå?

sajola

Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2008, 21:37:46 PM
6303 imponerade inte direkt på mig första gången jag såg den nylevererad. Inga gardiner, låga nackstöd, inga fläktmunstycken för passagerarna, ingen AC för passagerarna. De första 63xx-vagnarna hade således precis lika lite bekvämlighetsutrustning som en vanlig H22 av 1983 års modell. Jag funderade seriöst om den ens var kvalificerad för att gå på 625:an, en linje som man krävde höga nackstöd och gardiner på av sina underentrepenörer.  ::)

Men det blev inga 625:or, utan t.o.m. den ännu längre linjen 807... hur nu det gick ihop. Men det kanske blir krav på AC, gardiner och nackstöd när linjen blir blå?

Vi får helt klart hoppas det... fattar inte hur det kan ställas så låga krav på bussar år 2008..!? Den kändes inget vidare säker att åka med...

Har man bytt fjädringen/stötdämparna på de bussarna som har riktiga stolar med bälten(klass 2)? De går ju bra mycker bättre på vägen?

Ersa

Varför finns dessa bussar fortfarande kvar en kvar i Norrtälje ens? Borde inte förortsbussar omplaceras till ett förortsgarage istället för dagens landsbygdsgarage, där de går på linjer där folk sitter kvar i bussen i 1-1½ timme?