Nya bussar på väg till SL

Startat av Leif D, 22 januari 2008, 22:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

På E4:an i riktning mot Sthlm mötte jag för någon timme sedan en blå Scania Omnilink-boggi (lite reservation då det var väldigt mörkt).
Den var upphängd bakom en tungbärgare, men var helt ny, då den var nämligen skyltad "mobitech".

Min gissning är leverans av hybridpototyp...... ??
;-)


Fredde

CitatBlå?

Till någon stomlinje mao..


Möllers

Trevligt var det den nya modellen.
Hoppas det är nån som jagar den imorgon i stockholm fota den  :o

Fredde

Finns väl bara 676 som körs med boggi?


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 22 januari 2008, 22:59:28 PM
Finns väl bara 676 som körs med boggi?



Ja men det ska komma ett antal Scania hybrider med boggie till innerstaden och (påstås det) ett gäng vanliga boggievagnar (MAN?). Kan ju tänkas att dessa ska testas på någon blå linje.

Fredde

CitatJa men det ska komma ett antal Scania hybrider med boggie till innerstaden och (påstås det) ett gäng vanliga boggievagnar (MAN?). Kan ju tänkas att dessa ska testas på någon blå linje.

Jo, men då borde ju dessa ha blivit röda från start ändå. Lacka och lacka om låter inte troligt (i mina öron) på en sprillans buss...


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 22 januari 2008, 23:23:35 PM
Jo, men då borde ju dessa ha blivit röda från start ändå. Lacka och lacka om låter inte troligt (i mina öron) på en sprillans buss...



Varför då? Om man ska köra dessa på linjerna 1-4 är det lämpligt att måla dem blå. Kan ju också tänkas att det blir några blå för stomlinjer och några röda för andra linjer. Så småningom får vi nog veta.

homer

men varför byta ner sig kapacitetsmässigt på stomlinjerna genom att köra Boogie?? går väl lika bra att testa bussarna på röda linjer

Fredde

CitatVarför då? Om man ska köra dessa på linjerna 1-4 är det lämpligt att måla dem blå. Kan ju också tänkas att det blir några blå för stomlinjer och några röda för andra linjer. Så småningom får vi nog veta.

Det är ändå mycket tveksamt att skaffa boggi till tex. 4:an i innerstan. Får man ens köra med det på dessa linjer?

Citatmen varför byta ner sig kapacitetsmässigt på stomlinjerna genom att köra Boogie?? går väl lika bra att testa bussarna på röda linjer

Jo därför tror jag på allt annat än innerstaden...

Nico


Boggivagnarna till innerstan skulle väl gå på vissa av 70-linjerna och inte 1-4? Tycker därför att det verkar lite fel med blått istället för rött. Sen behöver ju inte allt som är på väg mot Stockholm stanna i stan. Har i övrigt inte hängt med alls i det här ämnet, men skulle inte även dessa boggivagnar för SL-trafiken vara av habrovink M.A.N. biogas (och inte Scania) och placeras på Söderhallen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Leif D skrivet 22 januari 2008, 22:52:12 PM
På E4:an i riktning mot Sthlm mötte jag för någon timme sedan en blå Scania Omnilink-boggi (lite reservation då det var väldigt mörkt).
Den var upphängd bakom en tungbärgare, men var helt ny, då den var nämligen skyltad "mobitech".

Min gissning är leverans av hybridpototyp...... ??


Någon sådan leverans är inte planerad, och framförallt inte blå. Ingen buss som är på väg till Busslink Stockholm alltså.

Det ska göras en del provkörningar under februari med en inhyrd Scania boggi för att se vad som behöver justeras i innerstans gatumiljö inför introduktionen av boggibussar så småningom. Den provbussen är inte i SL-lack och kommer inte köras i linjetrafik.

/Ted

homer

Har man inte redan gjort ett sånt test med den rödstripade vagnen?

Ersa

Citat från: homer skrivet 23 januari 2008, 10:36:48 AM
Har man inte redan gjort ett sånt test med den rödstripade vagnen?

Jo, och det fungerade väl bara bra?

Citat från: Fredde_J skrivet 22 januari 2008, 22:59:28 PM
Finns väl bara 676 som körs med boggi?

Ja, blåa boogies. Men några äldre röda Säffleboogies finns också i bl.a Täby:


Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 23 januari 2008, 11:44:48 AM
Men några äldre röda Säffleboogies finns också i bl.a Täby:



Finns väl två på Ljusterö och så den där 4310, vilken ingår i serien 4296-4310 som levererades till Björknäs -97. 4310 myglades kvar inom sköldpaddsbuss när Swebus övertog trafiken i Björknäs.