Snart är Sthlm Klara jämnat med marken...

Startat av Bussmicke, 22 januari 2008, 01:40:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Ibland är det både positivt och negativt att en stad lever och förändras. Visserligen har åbäket till kåk funnits där under i fler år äm man vill minnas, men i det här fallet kommer jag inte att sörja över att en av stadens byggnader byts ut.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 22 januari 2008, 02:30:47 AM
Ibland är det både positivt och negativt att en stad lever och förändras. Visserligen har åbäket till kåk funnits där under i fler år äm man vill minnas, men i det här fallet kommer jag inte att sörja över att en av stadens byggnader byts ut.  :D

Ska du inte vänta tills de har byggt det nya huset innan du fastställer din åsikt?  ???

Nico


Nämnde väl inget om det nya huset vad jag kan se? Det enda jag egentligen skrev i det här fallet var att jag inte kommer att sörja över att en av stadens byggnader byts ut. Vad gäller förändringar så kan ju de sedan vara positiva eller negativa... vilket innebär att jag fortfarande inte har någon åsikt om kåken som ska uppföras istället.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Doomsday

Och jag tycker att det mesta av rivandet är rent slöseri om inte husen är i för dåligt skick. Jag tycker att man kan lägga de pengarna på andra mer nyttiga saker.

Det var exakt så när de gamla Klarakvarteren revs för ca 50 år sen (tror jag att det var). Stor kapitalförstöring är det enda jag kan komma med som kommentar. Det måste finnas en hyfsad byggbransch-lobby som ser till branschens intressen.

Nu är annars MaxCi vanliga i Stockholms innerstad men de är så sakteliga på väg ut. Även detta ålderskrav och tvånget att byta ut bussar enbart pga av ålder är också ett ovanligt korkat påhitt som säkert busstillverkarna jublat åt. Det är väl en liknande lobby som ser till att det sätts krav som gör att bussarna ska gå åt under en viss tid. Som t.ex. låggolv av tillgänglighetskäl vilket gör att dessa bussar slits ut fortare för att konstruktionen inte håller lika bra som en normalgolvare.

Det är betydligt roligare på de brittiska öarna. Där kan man träffa på riktigt gamla bussar som fortfarande är välskötta, som fortfarande rullar i tjänst. En del behålls t.o.m. när motorn rasat. Då byter man ara motor, och det är lite festligt att se en 40-50 år gammal buss med en hyfsat ny turboladdad motor. Här i Sverige är det alldleles för mycket slit-och-släng-tänkande, vilket är trist. Bussarna får förfalla och skötseln dras in mer ju äldre vagnen är tills det bara blir Hölö eller nån aktör österut som tar över.

Bara några få encentare jag fick så här i nyvaket skick m.a.p. på att driva på konsumtion m.h.a. lobbyism och intresseorganisationer. Det är bara att tänka till så ser man klart vilka som gynnas av vissa beslut.

Fredrik Gelin

Vad gäller ekonomi så får väl staden denna gång betalt av den nya ägaren till Klaraterminalen för att få bygga en ny kåk där?

Vad bussarna anbelangar så är det nog inte bara fordonstillverkarna som lobbar.
Miljövännerna skulle gärna se att alla bussar var så gott som nya och drevs på förnybara bränslen typ biogas.
I storstäderna har vi miljözoner som sätter stopp för äldre tunga fordon då dessa anses för smutsiga.
Detta gör att MaxCi:n tyvärr faller på miljökraven och nu börjar bytas ut så sakteliga mot nya bussar.
Fordonstillverkarna jublar säkerligen till viss del, men är minst lika intresserade av eftermarknaden som att sälja nya bussar.
En ny buss kostar idag i runda slängar 3mil. kronor nyckelfärdig och anpassad för kunden, men detta räcker ändå inte alltid för att täcka kostnaderna för en nyutvecklad modell...

Brittiska öarna har ju en något annorlunda trafik än det Stockholm har, i de större Brittiska städerna rullar det till största delen numera också lågentré/låggolvsbussar.

Att det kan ses som kapitalförstöring att skrota 16-17år gamla bussar är jag tveksam till, vid det laget är värdet i bussen ganska marginellt jämfört med när den köptes.
Kan man ändå sälja bussen har man ju nästan gjort en "vinst" i sammanhanget jämfört med att bara skrota den.

Något slit och släng tänk tycker jag inte att det råder här i Sverige, man flyttar ju faktiskt bussar mellan olika trafikavtal just för att ta tillvara värdena i bussarna.

Jag tror nog att det kan bli större kapitalförstöring med alla biogasbussar som köps nu då dessa lär bli svårare att avyttra när de gjort sitt här i Sverige...

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 22 januari 2008, 01:40:10 AM



Har för mig att huset är byggt så sent som 1986 eller 1987. Det är i alla fall inte äldre än att jag minns när det var nytt. Så det känns faktiskt lite konstigt att se det rivas
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Tomtmarken är dyrare än kåken som står på marken. Då är nog valet ganska lätt för fastighetsägarna. Riv det som står där och bygg nytt till betydligt bättre finansieringsmöjligheter.

Visst var det ett hotell som skulle byggas där?

Fredrik Gelin

Jo, det stämmer, det skall bli ett stort hotell med kongressanläggning för att kunna ta emot större konferenser.
Har för mig att just detta var ett krav/önskemål när staden sålde tomten till hotellägaren.
Jag misstänker att det är tänkt att hotellets kongressanläggning skall avlasta Älvsjömässan samt kunna ta emot ännu större kongresser än Älvsjömässan idag klarar.

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2008, 06:17:50 AM
Vad gäller ekonomi så får väl staden denna gång betalt av den nya ägaren till Klaraterminalen för att få bygga en ny kåk där?

I storstäderna har vi miljözoner som sätter stopp för äldre tunga fordon då dessa anses för smutsiga.
Detta gör att MaxCi:n tyvärr faller på miljökraven och nu börjar bytas ut så sakteliga mot nya bussar.



Men Busslinks MaxCi går ju på Etanol så där är nog inte miljökravet de som spelar in utan andra saker

michael k

kan de inte riva all betongskit i stockholm och återställa det?
sergels torg ärt ju ett ställe där de som är ansvariga borde buras in för brott mot mänskligheten
fytusan vad fult

Ersa

#11
Citat från: homer skrivet 22 januari 2008, 10:15:53 AM
Men Busslinks MaxCi går ju på Etanol så där är nog inte miljökravet de som spelar in utan andra saker

Det är endast krav på årsmodeller samt bussparkens genomsnittålder som kan få bort MaxCin från gatorna. Rejält byggda, outslitliga samt etanoldrivna är de, så mindre krockar, normalt SL-slitage och miljölagar rubbar dem icke ur fläcken!  :D
Och när de väl går ur tiden lär de exporteras och rulla vidare många långa mil, antingen i Sverige utanför huvudmännens regi, fast kanske mestadels utomlands i Finland eller ännu längre österut.

Nu väntar vi bara på att SvOF tar över en etanolare och kör denna runt runt runt i innerstan, alltid i närheten av Bussmickes kamera!  ;)

M224

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 januari 2008, 06:17:50 AM

Att det kan ses som kapitalförstöring att skrota 16-17år gamla bussar är jag tveksam till, vid det laget är värdet i bussen ganska marginellt jämfört med när den köptes.
Kan man ändå sälja bussen har man ju nästan gjort en "vinst" i sammanhanget jämfört med att bara skrota den.


Men det är ju just detta flyttande som är det oekonomiska i det hela.

Hur många bussar har inte kommit till SL från Göteborg som man har lackerat och lagt ner miljontals kronor på att fräscha upp, sedan håller dom några år för att dom var så nerkörda när dom kom hit och så hamnar dom på Busmarket eller Hölöskroten.

Om varje buss rullade i det garage som dom tillhört hela tiden så skulle förarana vara mer rädda om dom, likaså skulle verkstaden tycka att det var mer mening med att lägga ner energi på dom.

Sen att det är slit och släng mentalitet i resten av samhället kan väl knappt någon ha missat, jag tror inte något land i hela världen byter och slänger så mycket som vi. Tv-apparater som fungerar slängs ut, hus och lägenheter som i andra länder skulle upplevas som toppmoderna renoveras till grunden. Hur många program sänds det i genren "Bygglov, Room service" mfl? Jag har tappat räkningen.


Ersa

Citat från: M224 skrivet 22 januari 2008, 13:37:00 PM
Sen att det är slit och släng mentalitet i resten av samhället kan väl knappt någon ha missat, jag tror inte något land i hela världen byter och slänger så mycket som vi. Tv-apparater som fungerar slängs ut, hus och lägenheter som i andra länder skulle upplevas som toppmoderna renoveras till grunden. Hur många program sänds det i genren "Bygglov, Room service" mfl? Jag har tappat räkningen.

Men man kan även tjäna pengar på vansinnet om man vill vara andra ägaren. Smååkare får t.ex ofta bra priser på några få år begagnade vagnar då dessa har rasat ohyggligt i pris jämfört med när de var nya. Halva nypriset är ju borta bara på några månader. Själv köpte jag en fullt fungerande två år gammal 28-tums widescreen stereo-tv för 300 kr i fjol av en kille som skulle slänga ut den till förmån för en svindyr platt sak. Nypris 6500 kr.

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 22 januari 2008, 10:15:53 AM
Men Busslinks MaxCi går ju på Etanol så där är nog inte miljökravet de som spelar in utan andra saker

Det är inte lätt att hänga med i alla turer men just nu är utsläppen av koldioxid upp till tre gånger så hög som från diesel. Etanol är dessutom en starkt bidragande orsak till världssvälten. Enligt miljöfanatikerna alltså.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)