Från helgens utflykt till Fyn [4 bilder]

Startat av Marc, 21 januari 2008, 20:25:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 23:45:07 PM
http://busexplorer.com/WorldBus/DanishBus-Text.html har berört saken lite lätt och där påstås det att Volvo tog över verksamheten 1995 och presenterade Säffle2000 systemet i dansk tappning i Maj 1996.

Det finns säkert ytterligare bud om man letar runt men faktum är att dansk bussproduktion tycks vara ett avslutat kapitel.


Dansk busskultur tycker jag har från 1990-talet och framåt försvenskats mer och mer. Idag är det så dominerande med bussar av svenskt utseende i Danmark
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 januari 2008, 00:18:52 AM

Dansk busskultur tycker jag har från 1990-talet och framåt försvenskats mer och mer. Idag är det så dominerande med bussar av svenskt utseende i Danmark
Har du läst artikeln i länken? Den sammanfattar väl ganska bra vad som hände. Danskarna gick och snickrade på sina karosser som dom alltid hade gjort med avbrott för smörrebröd och tuborg ett par gånger om dan. Inga låggolv, inga ledbussar. Man hängde inte med i produktutvecklingen. Export var inte heller så intressant, den store byen köpte väl det mesta av produktionen. När det började gå upp för dom att marknaden krävde andra produkter, antagligen till helt andra priser var det så dags. Volvo och Scania tog varsin bit av det som var kvar och nu är det väl inget kvar...



Fredrik Gelin

Citat från: Lulebjörnen skrivet 21 januari 2008, 22:57:51 PM
Maj 1996

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2008, 23:17:12 PM
Som jag skrev förut var det 1994, åtminstone enligt det här dokumentet http://www.highbeam.com/doc/1G1-44797023.html

För att få lägga mig i lite länkar jag till Volvos egen hemsida som hävdar 1994 som år för övertagandet av Aabenraa...
//Fredrik

Ronni Svensson

Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2008, 22:49:22 PM
Vilken är den äldsta Bybuss som kör i Odense?

De har nogle Volvoer fra 1987
Men jeg ved ikke hvornår de kører i Odense

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc


De äldsta jag fann var i slutet av 130-serien!

Ronni Svensson

Hej
Jeg kender ikke så meget til Odense Bybusser´s flåde, men efter de oplysninger jeg har så er vogn 139 er det ældste bus som er i drift