SL-röd vega i Dalarna (ingen bild)?

Startat av Ulrik Berggren, 21 januari 2008, 12:29:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Hej!

Är helt övertygad om att det var en SL-målad Volvobuss med Vega-kaross som jag såg på Röda Vägen, vid hållplats Vägverket, i förmiddags vid 11:45-tiden. Någon här som ha någon teori vad denna gjorde i Dalarna/Borlänge? Tyvärr var avståndet för stort för att jag skulle ha en chans att kolla numret...

/UB

bjalle

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 21 januari 2008, 12:29:34 PM
Hej!

Är helt övertygad om att det var en SL-målad Volvobuss med Vega-kaross som jag såg på Röda Vägen, vid hållplats Vägverket, i förmiddags vid 11:45-tiden. Någon här som ha någon teori vad denna gjorde i Dalarna/Borlänge? Tyvärr var avståndet för stort för att jag skulle ha en chans att kolla numret...

/UB

Vinns det ens någon SL RÖD Vega??
Vad jag vet är det enbart SL Blåa

Walter

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 januari 2008, 12:50:11 PM
Vinns det ens någon SL RÖD Vega??
Vad jag vet är det enbart SL Blåa

Bara blå (men det finns inget som är säkert i denna branch!)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Fridströms har väl något som liknar en vega iallafall


Ulrik Berggren

Ja, röd var den allt, med smal vit rand ovan fönstren på sidorna men det var inte av den modell som visas på Bussmickes bild. Och den hade den omisskänliga CarrusVega-looken på sidor och bak, d v s lågentrevagn. Mystiken tätnar...

/UB

Peter L

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 21 januari 2008, 14:17:31 PM
Ja, röd var den allt, med smal vit rand ovan fönstren på sidorna men det var inte av den modell som visas på Bussmickes bild. Och den hade den omisskänliga CarrusVega-looken på sidor och bak, d v s lågentrevagn. Mystiken tätnar...

/UB

Det kan inte vara någon av Swebus överblivna vagnar från Skåne eller Blekinge som lackats om för att förflyttas till SL-land, men istället fått hoppa in i Dalarna temporärt?

Peter Öden

Hej !

Om den SL-räda Vegan skulle vara en lågentrévagn kan det inte vara Fridströms TUM 745,
chassiet är en Volvo B 7R !

Mvh Peter Ö

Ersa

#8
Nej, Fridströms 9745 (TUM745) kan det inte vara då det är en liten normalgolvad 12-meters "fimp". Var det en 15-meters boogie du såg?

När jag tänker efter minns jag att Fridströms lackat om sina fyra senaste SL-vagnar till SL94-design i just Dalarna då detta är billigast. Gissningsvis kan det kanske ju vara så att man i Norrtälje fått (eller kommer att få) fler blåvagnar till 676:an, och då kanske man lackar om ett fåtal av de blå 57xx-Vegorna till röda så att de kan framföras på annan trafik än bara på E18?

Ska bli intressant om/när svaret kommer via text eller bild.

Yujin Zhang

Enda vagnen jag kom på rak arm var Gladö Buss lånevagn (RBE481), men det verka tillhöra Buss-Åke Karlsson i Vikbolandet nu.

Fredde

Teorin med 57-vagnarna hos Busslink låter ju mest troligt.

Nog för att jag är ledig imorgon, men vill inte ta på mig att jaga Vega ;D

Bäst är om vi har någon skribent i Vega-blå land som kan spana...


homer

Lär ju komma några nya blåvagnar till Norrtälje så småningom då man får ytterligare en blå linje

min teori är sen tidigare att man övertar Råstas B9:or och dem får i sin tur nya Etanol Scanior

Boggie bussarna kanske börjar bli för små därför vill man hellre ha ledbussar på 676

Fredde

Men vet vi/någon vad man ska ha för typ av vagnar på den nya blålinjen?

Hur gamla är 57-vagnarna vid detta laget? Kom alla samtidigt?


homer

#13
är inte vegorna från 00 eller 01?

mätarna ligger väl nånstans vid 80000 mil skulle ja gissa

Nortälje har väl åldersgräns på 16 år gammla bussar? de skulle betyda att dem kan gå i ytterligare nästan 10 år och då lär ju mätarställningen hamna nånstans i närheten av 200 000 mil  8)  (kanske en smula överdrivet)

Ersa

Vi tar väl en titt i Bilregistret:

Busslink 5740 förvärvades 2000-10-31 och togs i trafik 2000-11-06.
Vägmätarställning 2007-10-23: 001806 km (dvs 1001806 km?)

Busslink 5757 förvärvades 2000-11-22 och togs i trafik samma datum.
Vägmätarställning 2007-05-30: 803638 km