Busschaufför brutalt misshandlad

Startat av Johan Hansson, 20 januari 2008, 21:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

#15
Då går man in och läser på correns hemsida

http://www.corren.se/archive/2008/1/20/jjyugswbabnn14v.xml


och där står mer om negativa saker om gratis trafik


Samt att chauffören ine direkt följt sina rutiner om våld etc


Står att det var på kvällen detta hände låt oss ställa ett par funderingar här:

Kan denna perosnen varit berusad och därav tappat behärskningen då chauffören påtalade biljettten?

Är svaret ja så kanske det varit mycket bättre at tlåtit perosnen gå på och tillkallat annan hjälp så göres i örebro hör rätt ofta på fredag o lördags kävllar då de begär hjälp av väktarna som finns för folk ej har giltig biljett


Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2008, 23:04:37 PM
Nattauto brukar vara effektivt när denna finns. Då kan dom stå där och gapa ;D
Hur fungerar detta?
Kan det vara en anordning som förhindrar att bakdörrarna öppnas vid tryck på stoppknapp?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico

#17

Citat från: Cero skrivet 20 januari 2008, 23:06:01 PM
Ansvar = Att ta ansvar för sina egna handlingar och att avkrävas ansvar för vad man gör.

Respekt = Att respektera andra på samma sätt som man själv vill bli respekterad.

Empati = Att lära sig hantera känslor, bry sig om andra och att förstå hur andra människor känner.

Trygghet = Att individen har ett nätverk av personer kring sig som bryr sig men också ställer krav.

Dessa fyra parametrar krävs för att skapa självständiga, trygga människor som tar ansvar och respekterar andra. Det finns alltför många människor som växer upp utan familjer, föräldrar och socialt nätverk. I stor utsträckning har staten försökt ta över rollen som förälder och socialt nätverk och det brukar inte funka. Det spelar ingen roll om vi utbildar halva befolkningen till poliser, väktare, socialarbetare och politiker och sätter upp kameror som täcker in alla offentliga utrymmen. Vi kommer ändå inte att få ett bättre klimat i samhället.

Det som skapar grunden i en människas beteende är den trygghet, förståelse och vägledning som byggs in under unga år och de enda som kan ingjuta det i en person är föräldrarna och familjen. Dagens samhälle skapar inte förutsättningarna för att uppnå detta och så länge det inte ändras kommer vi att få leva med att en ökande del av befolkningen består av otrygga, vilsna och emotionellt störda personer som inte klarar motgångar, som dövar psykisk smärta och otrygghet med droger och som inte tål ett nej.

Mja, håller med till stor del... MEN jag vill nog även lägga till att mycket (trots det ovan uppräknade) även beror på att dagens föräldrar i många fall kapitulerat och inte tar sin del av ansvaret för att uppfostra sina glin enligt dessa värderingar och, framförallt, att framstå som goda exempel. Många av de ungar som ställer till det kommer med stor sannolikhet inte från så utsatta situationer utan har familjer, föräldrar och sociala nätverk att tillgå. Dock verkar många, redan från späd ålder, ha vant sig vid att få bestämma över sig själva och då blir nog resultatet därefter. Har annars svårt att förstå varför det blivit en trend att t.ex. 8-åringar i välbärgade villaområden anser det normalt att kasta sten på bussar och vara uppkäftiga (rör du mig ringer farsan polisen och jag till BRIS) när man faktiskt stannar och frågar vad de pysslar med. Vad de alltså inte har [haft] är föräldrar som har lärt sina snorungar att inse att man inte alltid kan få sin vilja fram utan att man får faktiskt acceptera att samhället går ut på samspel och interaktion. Dvs. att även de måste kunna acceptera att någon säger NEJ till dem och att detta NEJ då faktiskt inte är något som de kan strunta i. Dessa asociala beteenden har sedan följt med dessa yngel upp i tonåren och vidare och kan nog förklara en del av de konstigheter (typ Rödeby och Kungsholmen där alla bratsen verkar ha haft relativt ordnade hemförhållanden) som uppstått på senare år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatHur fungerar detta?
Kan det vara en anordning som förhindrar att bakdörrarna öppnas vid tryck på stoppknapp?

Stämmer bra det. Går inte att komma varken in eller ut. Då får man trycka sönder dörren... för den pajar väl om man pressar den trots att auton är låst?


Cero

Citat från: Nico skrivet 20 januari 2008, 23:35:52 PM
Mja, håller med till stor del... MEN jag vill nog även lägga till att mycket (trots det ovan uppräknade) även beror på att dagens föräldrar i många fall kapitulerat och inte tar sin del av ansvaret för att uppfostra sina glin enligt dessa värderingar och, framförallt, att framstå som goda exempel. Många av de ungar som ställer till det kommer med stor sannolikhet inte från så utsatta situationer utan har familjer, föräldrar och sociala nätverk att tillgå. Dock verkar många, redan från späd ålder, ha vant sig vid att få bestämma över sig själva och då blir nog resultatet därefter. Har annars svårt att förstå varför det blivit en trend att t.ex. 8-åringar i välbärgade villaområden anser det normalt att kasta sten på bussar och vara uppkäftiga (rör du mig ringer farsan polisen och jag till BRIS) när man faktiskt stannar och frågar vad de pysslar med. Vad de alltså inte har [haft] är föräldrar som har lärt sina snorungar att inse att man inte alltid kan få sin vilja fram utan att man får faktiskt acceptera att samhället går ut på samspel och interaktion. Dvs. att även de måste kunna acceptera att någon säger NEJ till dem och att detta NEJ då faktiskt inte är något som de kan strunta i. Dessa asociala beteenden har sedan följt med dessa yngel upp i tonåren och vidare och kan nog förklara en del av de konstigheter (typ Rödeby och Kungsholmen där alla bratsen verkar ha haft relativt ordnade hemförhållanden) som uppstått på senare år.

Håller med dig fullständigt och det är också kontentan i det jag försökte säga. Föräldrar (och övrig familj) är grunden i allt för de skapar värderingarna hos en individ. Och detta är, som du också nämner, inte ett problem i en viss socialgrupp och i socialt utsatta områden utan finns i alla delar av samhället. Orsaken till föräldrafrånvaron spänner dock över ett brett fält och att pengar får ersätta föräldrar i karriärfamiljer där aldrig någon är hemma är väl så stor orsak till problemen som skilsmässor, arbetslöshet och språkproblem. Man borde införa körkort för föräldrar.

Zella

Nattknappen ja... då bestämmer du som förare när dom ska öppnas och stängas... barnvagnsknapp, stoppknapp, fotoceller funka ej

Dörren går inte sönder... det är bara 8 bar som ska tryckas upp och jag har aldrig varit med om att folk på utsidan försöker få upp dörrarna med våld inte heller från insidan.

Nico


Citat från: Cero skrivet 20 januari 2008, 23:49:46 PMMan borde införa körkort för föräldrar.

Amen! Spot on! Bulls-eye! ... och andra variationer på samma tema.   ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

CitatInfoga citat
Nattknappen ja... då bestämmer du som förare när dom ska öppnas och stängas... barnvagnsknapp, stoppknapp, fotoceller funka ej

Dörren går inte sönder... det är bara 8 bar som ska tryckas upp och jag har aldrig varit med om att folk på utsidan försöker få upp dörrarna med våld inte heller från insidan.

Jo det händer.. Om man skulle trycka bort det i samma veva skulle dom fara rakt ut på gatan..  ::)


michael k

det startar högre upp än föräldranivån
vårat löjliga rättsväsende som tycker mer synd om banditerna än om det drabbade offret >:(
den flummaga rödvinsindränkta lärarutbildningen

nu på vinter kör man ju ungdomar i stora mängder
iom lions skidresor
i helgen var det lite fest och stoj på bussen(de passade på när jag sov och resledaren och min yngre kolega var lite slappa)
en titt bak i bussen avslöjade fem ölflak och lite vin
detta blev snabbt förpassat till bagaget och gänget fick städa i bakändan innan vidare färd
det var lite grymtande bak i bussen men jag pratade om de goda tågförbindelsen hannover hade med omvärlden ;D
sedan var det lungt
de flesta ungdomar brukar respektera vad man säger men det finns ju de som alltid ska testa
och så finns det ju de som inte tar reson
de har blivit avstälda efter vägen

Magnus_J

tja. det är väl så men det är nog skillnad ändå.
klart de tar reson om man betalat 3000 pix för biljett och hotar bli avsläng eller om det "bara" en tjuga.

vaddå en tjuga är väl inget. jag ska bara åka en hållplats.
men kom igen då.
jag betalade ju sist.
har glömt kortet hemma.
jo jag har mobil men har inget på kortet.
men va lite sjysst då..

och som Nico sa och vi haft uppe förut i vissa medelklass områden om de inte får ha med sina kassar, vilket slutar med ett pys och klunk klunk. så har man stenar, yogurtballonger mm. som ett brev på posten på returen.

att man som förare skall riskera att få stryk eller en smällare eller nåt annat in i bussen när man gör sitt jobb är oacceptabelt, lösningen är nog mycket mer komplicerad än vad vi tagit upp här. Mycket av samhället har ändrats och hårdnat på bara några år.

visst facket med fl. kan ju göra markeringar av det stora slaget men det är ändå vi "små" som måste markera ett antal gånger varje dag och som möter dessa personer.

Magnus_J

utbrett fusk med sms biljetter
Correns artikel i följd efter förra händelsen

http://www.corren.se/archive/2008/1/20/jjyx95jid4mv0k1.xml

Peter L

Citat från: Nico skrivet 20 januari 2008, 23:35:52 PM
Mja, håller med till stor del... MEN jag vill nog även lägga till att mycket (trots det ovan uppräknade) även beror på att dagens föräldrar i många fall kapitulerat och inte tar sin del av ansvaret för att uppfostra sina glin enligt dessa värderingar och, framförallt, att framstå som goda exempel. Många av de ungar som ställer till det kommer med stor sannolikhet inte från så utsatta situationer utan har familjer, föräldrar och sociala nätverk att tillgå. Dock verkar många, redan från späd ålder, ha vant sig vid att få bestämma över sig själva och då blir nog resultatet därefter. Har annars svårt att förstå varför det blivit en trend att t.ex. 8-åringar i välbärgade villaområden anser det normalt att kasta sten på bussar och vara uppkäftiga (rör du mig ringer farsan polisen och jag till BRIS) när man faktiskt stannar och frågar vad de pysslar med. Vad de alltså inte har [haft] är föräldrar som har lärt sina snorungar att inse att man inte alltid kan få sin vilja fram utan att man får faktiskt acceptera att samhället går ut på samspel och interaktion. Dvs. att även de måste kunna acceptera att någon säger NEJ till dem och att detta NEJ då faktiskt inte är något som de kan strunta i. Dessa asociala beteenden har sedan följt med dessa yngel upp i tonåren och vidare och kan nog förklara en del av de konstigheter (typ Rödeby och Kungsholmen där alla bratsen verkar ha haft relativt ordnade hemförhållanden) som uppstått på senare år.

Instämmer! En effekt av det som benämns "fri uppfostran". Jo jag tackar...  >:(

F.Å

Citat från: Nico skrivet 20 januari 2008, 23:18:48 PM
Nu har jag av olika skäl hållit på med lite andra saker och inte kört så mycket på sistone vilket i sin tur ger mig lite dålig pejl på vissa vagntyper. Ett krux om jag nu ändå minns rätt är att det på vissa nyare vagnar (i alla fall Råstas nyare Volvovagnar, vilket ju normalt då är det som går på den tunga linje 179) inte finns någon direkt lättillgänglig nattautofunktion. Annars håller jag med om att det är en ganska bra lösning att ta till om man har möjlighet. 

Visst finns det en tillgänglig knapp som eliminerar möjligheten för passagerarna att öppna även i dessa vagnar. Sitter ovanför huvet till vänster där vissa andra knappar sitter, tex. för extraljus, brandlarm osv... Den har symbolen av en överkryssad dörr eller liknande.

Christer Bergström

Citat från: Christer K skrivet 20 januari 2008, 22:18:18 PM
Nolltaxa har man provat i Örebro och då gick bussarna fulla jämt. Då var det fel, undrar vad som är rätt eller fel.

Hej

I Örebroförsöket fick buset gratis värme- och lekstuga, därför togs 0-taxan i Örebro bort.

mvh Christer

frigge

Citat från: F.Å skrivet 21 januari 2008, 11:19:52 AM
Visst finns det en tillgänglig knapp som eliminerar möjligheten för passagerarna att öppna även i dessa vagnar. Sitter ovanför huvet till vänster där vissa andra knappar sitter, tex. för extraljus, brandlarm osv... Den har symbolen av en överkryssad dörr eller liknande.

Men blir det inte som på spårvagnarna här ute i kortedala istället, att folk tröttnar på att vänta och drar nödöppningen istället?