Fd GS bussar kanske ?

Startat av Zella, 12 januari 2008, 19:59:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella


Nor1

Alla gånger att dom rullat hos Spårvägen innan.

Bussmicke

nää, de känns inte bekant från Götet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nor1

Känns inte bekant???, Varenda buss såg ut sån hos GS innan allt skulle bli VästTragik blått.

S Svensson

Jag har ju varit i Göteborg och åkt med flera entreprenörer.   Känner inte igen bussarna ifrån varken GSAB,Swebus ellerr Linjebuss/Connex/Veolia.
Fronten är ganska ny och har drag av Säffle. Det kan röra sig om buss ifrån AB Volovo Buss. Men detta är en gissning. Färgsättningen talar för Göteborg.Men  här i BS har vi  lärt oss att en färgsättning kan finnas i identiskt utförande på ett helt annat ställe än man väntar sig.

Bussmicke

Citat från: Nor1 skrivet 12 januari 2008, 22:01:22 PM
Känns inte bekant???, Varenda buss såg ut sån hos GS innan allt skulle bli VästTragik blått.

VästTragik, Klagan hör jag..

Färgen möjligen men Icke bussen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nor1

Kan ju inte säga till 100 att det är GS mer än att färgen stämmer väldigt bra och att det fanns väldigt mycket Volvo/Säffle bussar där för typ 10 år sedan, vilket ser ut att stämma på bussarna på bilderna.

Neko

Det kan inte vara några ex-Gbg-bussar. Mig veterligen har det aldrig funnits några såna bussar med den strålkastarställningen här, eller för den delen med såna delade öppningar i fönstren.
Rätta mig gärna om jag har fel.

S Svensson

För 10 år sedan är samma som 1997 och då skaffade GSAB sina gasdrivna bussar 810-819.Sedan köptes Oudsten.GSAB köpte inte några övriga bussar till tätortstrafiken eftersom denna till stor del överfördes till Swebus. Deras bussar är jag också bekant med.Bussarna på bilderna gick inte hos Swebus. Connex hade minimalt med trafik.Deras trafik var störst emellan 1992-1997. Från den turkiska sidan är det svårt att ta åt sig informationen. Genom uteslutningsmetod får jag detta då till att det kan vara  någon buss från AB Volvobuss. Men jag har sett ganska många bussar vid SA byggnaden. Men bussarna på bilden har jag inte sett varför om de härstammar ifån Volvobuss är av senare datum.Har glömt när flytten till Arendal skedde.Var senare än 1997. Detta gör att vissa tecken tyder på att de inte alls kommer ifrån Göteborg.
Samtidigt är det så att bussar faktiskt är målade i viss färgsättning,som bara kan vara kopierad. Inget säger heller att karossering skett i Säffle. Jag vet inte hur det är med pack-satser. Kan karosserna härstamma från Polen ?

Bussmicke

Citat från: Neko skrivet 12 januari 2008, 23:02:33 PM
Det kan inte vara några ex-Gbg-bussar. Mig veterligen har det aldrig funnits några såna bussar med den strålkastarställningen här, eller för den delen med såna delade öppningar i fönstren.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har varit i Götet tillräckligt många gånger för att vara säker på min sak.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 januari 2008, 23:08:01 PM
För 10 år sedan är samma som 1997 och då skaffade GSAB sina gasdrivna bussar 810-819.Sedan köptes Oudsten.GSAB köpte inte några övriga bussar till tätortstrafiken eftersom denna till stor del överfördes till Swebus. Deras bussar är jag också bekant med.Bussarna på bilderna gick inte hos Swebus. Connex hade minimalt med trafik.Deras trafik var störst emellan 1992-1997. Från den turkiska sidan är det svårt att ta åt sig informationen. Genom uteslutningsmetod får jag detta då till att det kan vara  någon buss från AB Volvobuss. Men jag har sett ganska många bussar vid SA byggnaden. Men bussarna på bilden har jag inte sett varför om de härstammar ifån Volvobuss är av senare datum.Har glömt när flytten till Arendal skedde.Var senare än 1997. Detta gör att vissa tecken tyder på att de inte alls kommer ifrån Göteborg.
Samtidigt är det så att bussar faktiskt är målade i viss färgsättning,som bara kan vara kopierad. Inget säger heller att karossering skett i Säffle. Jag vet inte hur det är med pack-satser. Kan karosserna härstamma från Polen ?

Det är nog helt klart att bussarna inte kommer från Göteborg. Men det förekommer på sina håll att den som tidigare köpt en begagnad buss, vars färgsättning de gillat, inför denna färg även på sina andra bussar. Så gjorde t ex Göteborgs Spårvägar på sina beställningsbussar. De köpte en begagnad från Ekmanbuss och gillade färgen så mycket att de införde en nästan likadan. Sedan har vi fallet med skolbussarna i Trelleborgs kommun. Av en ren tillfällighet fick de en snarlik design som T-Buss i Örebro hade.
Jag förstår att du vet och menar rätt men eftersom det alltid är kul att anmärka så hette det Linjebuss fram till 1999, då namnet byttes till Connex. Men dessa bussar har definitivt inte kört för Linjebuss heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Kan har varit så som du säger att dom skaffat en beg buss från GS och gillat färgdesignen och infört den på övriga bussar... men det var kul å se

AL

Nej, bussarna har aldrig tillhört spårvägen - eller någon annan lokal entreprenör för den delen.  Däremot, som noterats, kan det i detta fall vara precis som med spårvägens B42:or.  Dessa exporterades som bekant till Polen och på åtminstone en mottagarplats gillades den dåvarande designen så pass mycket att den blev kvar - och t o m överfördes på andra bussar man senare erhöll.  Spårvägens säregna inredning skvallrar dock om just vilka bussar som faktiskt är, eller var, från Göteborg.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2008, 23:18:42 PM
Jag förstår att du vet och menar rätt men eftersom det alltid är kul att anmärka så hette det Linjebuss fram till 1999, då namnet byttes till Connex. Men dessa bussar har definitivt inte kört för Linjebuss heller.


Nej du Staffan, rätt ska du inte ha varje gång. 24 Mars 2003 skedde namnbytet
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Zella

Mellan Linjebuss & Connex så hette det väll Linjebuss Connex network eller nåt sånt... mins själv hur skyltar o dyl ändrades i växjö