Det blev en ordentlig smäll...

Startat av Dan Henriksson, 08 januari 2008, 20:17:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 09 januari 2008, 10:55:22 AM
Därför blir man ganska bedrövad när dom på, vissa platser än idag, lägger "gammal sten" med synbart vassare kanter.

/F

Jag förstår överhuvud taget inte varför våra kantstenar ska vara så vassa som de är. I de flesta andra länder, och även i Stockholm förr i tiden, används en bredare mer rundad variant. Det vore en smal sak att fasa stenarna något i över-ytterkant eller att köpa in samma sorts sten som övriga Europa. Allt annat är ju EU-anpassat oavsett om det är bra eller inte, så varför inte stenarna också. 8)

michael k

min tanke är ju hur många felrapporter som ignorerades innan däcket small :(
99 av hundra däcksexpliositioner kan säkert förebyggas

kristoffer


Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 09 januari 2008, 16:03:07 PM
min tanke är ju hur många felrapporter som ignorerades innan däcket small :(
99 av hundra däcksexpliositioner kan säkert förebyggas

Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:43:12 PM
Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.

Behovsprövat underhåll är en sak, men när man inte klarar av att byta däck i tid utan att det har rapporterats så är väl ändå något fel?

Cero

Citat från: JDS skrivet 09 januari 2008, 16:56:24 PM
Behovsprövat underhåll är en sak, men när man inte klarar av att byta däck i tid utan att det har rapporterats så är väl ändå något fel?

Det sitter väl numera små fördjupningar i däckssidorna i syfte att se hur sliten däckssidan är. Dessa borde man väl som chaffis hinna kolla?

Dock ska vi kanske inte döma detta fall rakt av. Det kan det ju inträffa att en lite ovarsam inkörning mot en vass trottoarkant kan orsaka en rejäl skada även på ett friskt däck. Det kan ju tom vara så att skadan uppstod vid tidigare hållplats kanske rent av med annan förare som haft vagnen tidigare på dagen men att det först nu exploderade.

Nico

#21

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 16:43:12 PM
Håller med dig om att däckexplosioner oftast kan förebyggas. Fast hur många förare i Stockholm kontrollerar däcken så noga och skriver felrapport? Det märks ju inte nämnvärt vid körning att däcket är på väg att flyga i luften.

Visst kan normala punkteringar normalt sett förebyggas och de är inte heller så att de förekommer varje dag. Frågan är däremot hur mycket en däcksexplosion kan relateras till ett länge slitage/nötning mot kantstenar eller så? Ofta så verkar däckexplosionerna mera bero på att en hårdare motkörning mot en refug, trottoarkant eller så skett under passets gång, kanske som Cero påpekat att det gjorts av en förare som sen blir avlöst och som inte brytt sig eller märkt något.

Näste förare kanske inte heller direkt ser att däcket då vid något tillfälle skadats snabbt och kraftigt och det i sin tur kan leda till en 'plötslig' däckexplosion senare under samma dag/pass. Vanliga pyspunkor förekommer annars i lite högre grad, men inte heller de tycker jag är så jättevanliga. De förekommer även på t.ex. innerhjulen på drivaxlarna så allt går inte heller att förklara med kantslitage. Vad gäller att kontrollera däck och skriva felrapporter så är vissa förare mera aktiva än andra, men det gör nog att det hela jämnar ut sig i slutänden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Cero skrivet 09 januari 2008, 17:03:29 PM
Det sitter väl numera små fördjupningar i däckssidorna i syfte att se hur sliten däckssidan är. Dessa borde man väl som chaffis hinna kolla?

Dock ska vi kanske inte döma detta fall rakt av. Det kan det ju inträffa att en lite ovarsam inkörning mot en vass trottoarkant kan orsaka en rejäl skada även på ett friskt däck. Det kan ju tom vara så att skadan uppstod vid tidigare hållplats kanske rent av med annan förare som haft vagnen tidigare på dagen men att det först nu exploderade.

Jo, det är klart. Men är det sannolikt?  ::)

Nico


Skulle vilja säga att det är i högsta grad sannolikt. Själv tror jag även mera på en sådan förklaring till en punktering i form av en däcksexplosion än vad jag tror på teorin om att däcksexplosioner orsakas av nötta/slitna däck. Lite snabbare än så byts nog normalt däcken.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

aj aj aj

körde föraren emot kanten?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

michael k

det är inte bara i stockholm det fuskas med kontroll före körning
i jönköping är det utbrett det med detta fusket särskilt bland gammalt jkt-folk
själv går jag ett varv runt varje nu buss innan jag drar iväg även om jag byter på linjen(fyfaen vad jag är bra ;D)
man skriver ju felrapport för att underlätta och förbilligga för firman även om de ofta ser det som sabotage av värksamheten

Magnus_J

Citat från: michael k skrivet 09 januari 2008, 20:32:13 PM
det är inte bara i stockholm det fuskas med kontroll före körning
i jönköping är det utbrett det med detta fusket särskilt bland gammalt jkt-folk
själv går jag ett varv runt varje nu buss innan jag drar iväg även om jag byter på linjen(fyfaen vad jag är bra ;D)
man skriver ju felrapport för att underlätta och förbilligga för firman även om de ofta ser det som sabotage av värksamheten

Det är bra att du är uppmärksam tycker jag, personligen skulle man väl gå ett varv vid avlösningar men det finns liksom inte tid för det.
samtidigt som jag tror att stockholmarna skulle nog mer bli sura över stilleståndstiden än säkerheten.
Däremot kollar jag bussen på Ramp innan jag ska ut, och tar hellre några minuter av min egen tid så jag hinner.

Har ställt en buss med ett jack i sidan på däcket, så jag är väl en av de mer aktiva på felrapporter.

Cero

Citat från: Magnus_J skrivet 10 januari 2008, 10:32:26 AM
Det är bra att du är uppmärksam tycker jag, personligen skulle man väl gå ett varv vid avlösningar men det finns liksom inte tid för det.
samtidigt som jag tror att stockholmarna skulle nog mer bli sura över stilleståndstiden än säkerheten.
Däremot kollar jag bussen på Ramp innan jag ska ut, och tar hellre några minuter av min egen tid så jag hinner.

Har ställt en buss med ett jack i sidan på däcket, så jag är väl en av de mer aktiva på felrapporter.

Har sett att många tar ett varv runt kärran vid ändhållplatsen. Antar att det är ett bra sätt att både få lite luft, rörelse och inspektion samtidigt. Det kan väl i mitt tycke ersätta den inspektion som inte hinner utföras vid själva avlösningstillfället och torde väl i normalfallet innebära att man maximalt kör mindre än ett halvt varv på en linje utan inspektion.

michael k

#28
fast det stora problemet är väl att däckets inte bytts i tid
jag är i det närmaste övartygad över att någon har skrivit felrapport på däcket
fast när felrapporter ignoreras gång efter gång blir ju folk lite slöa på att skriva också

fast tänk er om alla förare titade på däcken innan avfärd från depån skulle inte trafiken stanna på många ställen då? ;)


pst uräkta att jag sitter här och gnäller det är bara mina dåliga erfarenheter från linjebuss som sitter i ;D

Bussmicke

Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 20:17:14 PM
...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:





/Danne H


He he he he, Härliga bilder!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.