Det blev en ordentlig smäll...

Startat av Dan Henriksson, 08 januari 2008, 20:17:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:







/Danne H

Walter

Med tanke på det andra trevliga inlägget om en tungbärgares vardag i Sthlm så undrar man om inte SL-borde upphandla bärgningen för att få ner priset! Verkar bli en del körningar  :D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

christianm


Janne Rickman

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2008, 20:21:02 PM
Med tanke på det andra trevliga inlägget om en tungbärgares vardag i Sthlm så undrar man om inte SL-borde upphandla bärgningen för att få ner priset! Verkar bli en del körningar  :D

Varför skall SL handahålla bärgningstjänst????? Är inte de en tjänst som entreprenörerna skall stå för.
Busslink lär nog ha upphandla bärningstjänst.

/Janne

Walter

#4
Citat från: Janne Rickman skrivet 08 januari 2008, 20:33:09 PM
Varför skall SL handahålla bärgningstjänst????? Är inte de en tjänst som entreprenörerna skall stå för.
Busslink lär nog ha upphandla bärningstjänst.

/Janne

Det var menat med glimten i ögat med tanke på alla bärgningar, men det räcker visst inte med en smiley för att få fram det.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Jodå, visst har Busslink upphandlat bärgningen. Har inte så mycket synpunkter på priset men det är inte så dyrt, runt 900:- har jag för mig inom en viss zon och tid.
Har desto mer synpunkter på den tid bärgaren tar på sig för att hämta en beställd buss, inte alls ovanligt med flera timmars väntetid dygnet runt.

Mina kollegor som gick över från Veolia när Busslink tog över där berättade att de valde assistancekåren hos Veolia istället och fick både bättre pris, tid för hämtning och framför allt service.

//Niclas

Bengt Jönsson

Verkar ju vara stabila "kunder" hos bärgarna varför "bussbolagen" troligen kan pressa priserna rejält..
8)

Hade "bussbolagen" kunnat bärga själv billigare så hade de nog gjort det..  8)

/Bengt

Kvarne

Citat från: Dan Henriksson skrivet 08 januari 2008, 20:17:14 PM
...när däcket exploderade. Busslink 5101 vid Fridhemsplan tidigare i dag:







/Danne H


Aj aj aj!

Hoppas verkligen inte någon stod ivägen när däcket exploderade. Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck. Nu verkar det ju ha gått bra, den enda som vart skadad var bussen själv och detta var väl tur!

Trevliga bilder var det iaf!  :D

Ang: Buss-bärgeriet så slog det mig...
Varför inte ha några st bärgare inom företaget som står stand-by? Det borde väl bli både billigare och effektivare?

En för varje trafikområde. Skulle detta löna sig...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Jonas Gustafsson

Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM

Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck.

Jodå, jag har själv sett hur en däckexplosion på en buss blåst ut rutan i en hållplatskur. Lyckligtvis stod ingen människa vid hållplatsen...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Dan Henriksson

Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM
Hoppas verkligen inte någon stod ivägen när däcket exploderade. Detta är förenat med stor fara, i värsta fall livsfara. Det är sånna krafter i ett bussdäck. Nu verkar det ju ha gått bra, den enda som vart skadad var bussen själv och detta var väl tur!

Trevliga bilder var det iaf!  :D

Tack, Kvarne!  :)

Det ryktades strax efter däcksexplosionen att det var två personer som skadades, men hur allvarligt vet jag inte. Jag har kollat lite på tidningsnotiserna från i dag, men inte hittat någon uppgift om incidenten. Kanske kan man tolka det som att de endast blev lindrigt skadade. Jag skulle verkligen inte vilja stå i närheten, man blir nog ordentligt chockad av smällen om inte annat.

/Danne H

Cyklisten

Vad är skillnaden mellan en däckexplosion och en vanlig punktering? Dvs: varför exploderar däcken istället för att bara släppa ut luften? Och varför blir det en så pass stor smäll som t.o.m. kan förstöra hela hjulhuset (har varit med om sådant, dock inte i Sverige)?

MGA

Hos Swebus i Södertälje har man JB´s bilbärning för att dom bor nästan granne med Swebus.
Och att SSBT åka ner till Södertälje så tar det ett tag vid en kris tillfälle.
///
MGA

Bengt Jönsson

Nyare hållplatser har ju en annan typ av kantsten av betong utan några vassa kanter utan istället är den mjukt rundad.
Även om det inte är bra att köra mot kantstenen vid hpl så borde denna nya typ av kantsten väsentligt ha minskat slitaget på vagnarnas däcksidor och därmed risken för explosioner.

/Bengt

Stinsen

Citat från: Kvarne skrivet 08 januari 2008, 22:25:20 PM


Ang: Buss-bärgeriet så slog det mig...
Varför inte ha några st bärgare inom företaget som står stand-by? Det borde väl bli både billigare och effektivare?

En för varje trafikområde. Skulle detta löna sig...?

Vet du vad en sådan bärgare kostar? Att ha en sådan investering bara för bussbärgning kan aldrig bli billigare än att köpa tjänsten från ett bärgningsföretag som även bärgar lastbilar och annat och därmed får högre utnyttjandegrad på maskinerna.

Fredde

CitatNyare hållplatser har ju en annan typ av kantsten av betong utan några vassa kanter utan istället är den mjukt rundad.
Även om det inte är bra att köra mot kantstenen vid hpl så borde denna nya typ av kantsten väsentligt ha minskat slitaget på vagnarnas däcksidor och därmed risken för explosioner.

/Bengt

Därför blir man ganska bedrövad när dom på, vissa platser än idag, lägger "gammal sten" med synbart vassare kanter.

/F