Bild från Essingetorget...

Startat av Bussmicke, 17 december 2007, 16:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 20:26:34 PM
En annan finess, som jag tror redan finns på vissa bussar, är att man kan stå på dörrbromsen vid t.ex. rödljus (utan att dessförinnan ha behövt aktivera dörrarna). På så sätt slipper man sitta och trycka ner bromspedalen eller lägga i parkeringsbromsen.
/Danne

Har för mig den funktionen även finns på MAN-bussarna som går på linje 2 i Sthlm.

/K

Simon A

Uppsala neoplaner(förrutom de äldsta) har också denna funktion. En liten spak som man drar till så aktiveras dörbromsen. Väldigt skönt tycker pappa, enligt honom de bäste Neoplan har gjort ;D

//Simon

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 17 december 2007, 21:05:19 PM
Uppsala neoplaner(förrutom de äldsta) har också denna funktion. En liten spak som man drar till så aktiveras dörbromsen. Väldigt skönt tycker pappa, enligt honom de bäste Neoplan har gjort ;D

Och det Neoplan har, har oftast även de polska "kusinerna". Dvs ni kan lägga till Solaris i denna lista.
Kul att Scania hänger på.

BadTab

Nackdelen som jag har upptäckt med denna knapp, som sitter i Handens 60xx omnilinkar är att dom någon pax har plingat så måste man "Nollställa" det innan man åker vidare...

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 16:32:20 PM



Roligt att de fortfarande håller på att ha bussarna utan det blaffiga Scaniamärket i fronten och låter SL-märket dominera stället :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingemar

Citat från: Dan Henriksson skrivet 17 december 2007, 20:26:34 PM
En annan finess, som jag tror redan finns på vissa bussar, är att man kan stå på dörrbromsen vid t.ex. rödljus (utan att dessförinnan ha behövt aktivera dörrarna). På så sätt slipper man sitta och trycka ner bromspedalen eller lägga i parkeringsbromsen.
Finns på Scania fr.o.m. det nya chassit som kom 2006. Vi har det på Söne Buss Göteborgs 1169. Skillnaden mot många äldre liknande system är att här räcker det att trycka till lite hårdare på bromsen, så går dörrbromsen in, och man kan sedan släppa bromspedalen och klia sig på benet framför rödljuset  ;)
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Ersa

Och så här ser det ut i Solaris Urbino. En enkel brytare med ett H på.
Uppfällt läge = Inaktiverat
Nedfällt läge = Om bussen står still aktiveras dörrbromsen utan att dörrarna behövs öppnas. När brytaren fälls upp bromsas bussen ändå, tills dess att man ger gas med pedalen. Altså behöver man bara snabbt vinkla ner den, och sedan direkt upp igen efter att ha stannat vid rött ljus.



Simon A

Precis likadant som i Neoplan.

//Simon

Ingemar

Citat från: Simon A skrivet 19 december 2007, 11:40:40 AM
Precis likadant som i Neoplan.

//Simon
Har för mig att det var så det fungerade på Larssons Buss setra (HYA860) också..
Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2007, 18:02:50 PM
Vänta någon vecka eller två så fler hinner levereras och trafiksättas.

4754 var ute o snurrade igår, tyvärr hann jag inte få upp kamera i tid...

Carl W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2007, 06:54:52 AM

Roligt att de fortfarande håller på att ha bussarna utan det blaffiga Scaniamärket i fronten och låter SL-märket dominera stället :)

Skojare där. Men SL-märket har ju faktiskt blivit något mindre. Ju mindre och diskretare desto bättre.

bjorn_k

Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 16:46:57 PM
Trevlig bild på snygg buss. Nytt typsnitt på vagnsnumret tycker jag det ser ut som.

/Cero
Ser ut att komma från SJ... eller är detta del i det nya grafiska formspråket?

Kvarne

Jag gillar verkligen dessa vagnar. SL-lacken passar på dem.

Detta är alltså, allt enligt Busslinks interna tidning, en av de fem Omnicity som testas med den senaste Scania-Etanol motorn.
Totalt är det 10 st. 5 som testas för Busslink och 5 som testas av Scania själva.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Simon A skrivet 19 december 2007, 11:40:40 AM
Precis likadant som i Neoplan.

//Simon

Även släktingarna MAN-bussarna i Söderhallen här i Stockholm har denna "knapp", men används sparsamt som jag förstått det.
Denna lilla spak orsakade mycket problem och en del bärgningar när bussarna var nya...
//Fredrik