Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016

Startat av Mikael T Nilsson, 04 mars 2016, 06:35:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

Här kommer ett bildsvep från Visby busstn den 2 mars 2016. Först en av de mindre stadsbussarna, Gotlandsbuss 105.



Sedan stadsbuss 104 som tar en paus vid busstationen.



Gotlandsbuss Gb1 har ankommit Visby busstn.



Och slutligen Perssons buss med inv.nr. Vi3.

Hur länge har dessa bolag varit entreprenörer för Kollektivtrafiken Gotland? Visst var starten 2010? När går avtalet ut?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Trevligt!

Sommaren 2009 tog Gotlandsbuss över busstrafiken på Gotland. Maxgränsen för bussflottan på ön börjar närma sig. 6-årsgräns där om jag minns rätt. - För att klara "skall-kravet" som fanns med i upphandlingen behöver Gotlandsbuss köpa in nya vagnar redan i år. Om de nya bussarna kommer att drivas av diesel, kontra biogas återstår att se.

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 07:22:20 AM
Trevligt!

Sommaren 2009 tog Gotlandsbuss över busstrafiken på Gotland. Maxgränsen för bussflottan på ön börjar närma sig. 6-årsgräns där om jag minns rätt. - För att klara "skall-kravet" som fanns med i upphandlingen behöver Gotlandsbuss köpa in nya vagnar redan i år. Om de nya bussarna kommer att drivas av diesel, kontra biogas återstår att se.

//Peter

Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 08:45:29 AM
Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.

Bussarna blir väl sju år till sommaren :-)

Nuvarande avtal gäller till 2019 så nog blir det en upphandling framöver.

Peter Rost

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 08:45:29 AM
Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.

SJ/Swebus skötte busstrafiken sedan slutet av 1940-talet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2016, 10:11:15 AM
Bussarna blir väl sju år till sommaren :-)

Nuvarande avtal gäller till 2019 så nog blir det en upphandling framöver.

Oj, det var en lång avtalsperiod. Tack för info!

Citat från: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 11:26:28 AM
SJ/Swebus skötte busstrafiken sedan slutet av 1940-talet.

Tack för uppgiften. Ja, det var en lång tradition som bröts när Gotlandsbuss tog över.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 06:35:18 AM



Gotlandsbuss Gb1 har ankommit Visby busstn.
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?
Det stod inte Hb1 på bussen?
Placeringarna är väl:Visby(Vi),Burgsvik(Bu),Hablingbo(Hb),Hemse(He),Slite(Sl),Klintehamn(Kl),Fårösund(Få)?

jstern

Det finns inga bussar i Hablingbo, Gb står för Gotlandsbuss. Bussarna är stationerade i Burgsvik, Klintehamn, Hemse/Stånga, Slite, Fårösund och Visby

jstern

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6348153  Det blir nog inga nya bussar regionen försöker se om man kan kringgå avtalet så att Gotlandsbuss ska slippa köpa nya bussar eftersom att regionen tycker att avtalet om snittålder på 6 år är för stora bolag som kan flytta runt vagnar för att hålla snittet nere och att det är "synd" om Gotlandsbuss som inte har några vagnar att flytta runt. Regionen Skyller på att dom vill ha Gasbussar även på landet och därför försöker dom förhala inköp av nya bussar "svågerpolitik".

mittlinje

Citat från: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:33:46 AM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6348153  Det blir nog inga nya bussar regionen försöker se om man kan kringgå avtalet så att Gotlandsbuss ska slippa köpa nya bussar eftersom att regionen tycker att avtalet om snittålder på 6 år är för stora bolag som kan flytta runt vagnar för att hålla snittet nere och att det är "synd" om Gotlandsbuss som inte har några vagnar att flytta runt. Regionen Skyller på att dom vill ha Gasbussar även på landet och därför försöker dom förhala inköp av nya bussar "svågerpolitik".

Farlig tanke, då har det inte varit likabehandling vid bedömning av anbuden. Frågan är ifall någon vill/orkar/har möjligt att driva detta vidare?

Ulf Berlin

Citat från: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:22:46 AM
Det finns inga bussar i Hablingbo, Gb står för Gotlandsbuss. Bussarna är stationerade i Burgsvik, Klintehamn, Hemse/Stånga, Slite, Fårösund och Visby
Ok jag var inte 100 på Hablingbo...
Dom/den Gb-märkta kanske inte har någon fast placering?/Ulf

jstern

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 14:28:29 PM
Ok jag var inte 100 på Hablingbo...
Dom/den Gb-märkta kanske inte har någon fast placering?/Ulf

Den Gb märkta är eller var en extrabuss.

jstern

Citat från: mittlinje skrivet 05 mars 2016, 13:01:16 PM
Farlig tanke, då har det inte varit likabehandling vid bedömning av anbuden. Frågan är ifall någon vill/orkar/har möjligt att driva detta vidare?

Man skulle ju kunna hoppas att något av de stora bolagen skulle driva det här fallet men jag tror inte att dom orkar lägga ner någon möda på det tyvärr!!!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 11:11:18 AM
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?
Det stod inte Hb1 på bussen?
Placeringarna är väl:Visby(Vi),Burgsvik(Bu),Hablingbo(Hb),Hemse(He),Slite(Sl),Klintehamn(Kl),Fårösund(Få)?

Hej,

Nej, tyvärr fick jag inga Säfflevagnar på bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 11:11:18 AM
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?


"Säfflevagnar?"

Du får nöja dig att se en 8900, fler finns det inte.