Huvudmeny

Arriva 7714...

Startat av Ulf Berlin, 27 februari 2016, 21:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Intressant att en skriver att det är dyrare och nästa att det är billigare ;D ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 29 mars 2016, 09:05:57 AM
Intressant att en skriver att det är dyrare och nästa att det är billigare ;D ;)

Jo, men det är ju olika tidsperspektiv. Priset på fossil diesel har gått ner drygt två kronor litern under tiden.

Sedan undrar jag vad Fredrik menar med "hade det inte varit för att oljepriset rasat hade nog inte HVO:n varit så intressant heller"? Vad jag har förstått är de som kör på HVO mycket nöjda med detta och har haft väldigt få problem. Stångåbuss t ex:
http://www.bussmagasinet.se/2015/09/stangabuss-hvo-for-bra-for-att-vara-sant/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2016, 08:48:30 AM
Jo, att RME är ett mindre lämpligt bränsle kan jag hålla med om personligen, men det hjälper föga när huvudmannen har fossilfria bränslen som krav i sina upphandlingar. Hittills har det gått åt tre-fyra B9-motorer på ungefär två år med RME-drift bara i depån där jag arbetar, men i brist på alternativ får man som entreprenör "gilla läget".

Då har den depån klarat sig förhållandevis bra! Jag har sett högre motorhaverisiffror än så. Däremot verkar B12-motorerna klara bränslet bättre. Men att Volvos rätt veka B9-motorer inte alls bör köras på RME kan vi nog alla vara överens om.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2016, 10:49:56 AM
Vad jag har förstått är de som kör på HVO mycket nöjda med detta och har haft väldigt få problem. Stångåbuss t ex:
http://www.bussmagasinet.se/2015/09/stangabuss-hvo-for-bra-for-att-vara-sant/

Det låter rimligt. I framtiden lär halvmesyren RME fasas ut lika snabbt som etanolen fasas ut i nutid, och HVO kan komma att bli ett av de stora bränslena för både tätortsbussar, landsbygdsbussar och kanske även lastbilstrafik. Numera får ju även vissa lastbilsbolag krav på sig att använda fossilfria bränslen för att kunna få köra åt vissa uppdragsgivare.

Fredrik Gelin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2016, 10:49:56 AM
Jo, men det är ju olika tidsperspektiv. Priset på fossil diesel har gått ner drygt två kronor litern under tiden.

Sedan undrar jag vad Fredrik menar med "hade det inte varit för att oljepriset rasat hade nog inte HVO:n varit så intressant heller"? Vad jag har förstått är de som kör på HVO mycket nöjda med detta och har haft väldigt få problem. Stångåbuss t ex:
http://www.bussmagasinet.se/2015/09/stangabuss-hvo-for-bra-for-att-vara-sant/

Det jag menade var att flera av de större bussbolagen nästan uteslutande ser till prislappen på bränslet när de väljer bränsle för sina fordon.
Således hade det kanske inte blivit aktuellt att köra på HVO om det inte varit för att priset minskat kraftigt och därmed gjort HVO:n billigare än RME:n per liter.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 mars 2016, 16:25:21 PM
Det jag menade var att flera av de större bussbolagen nästan uteslutande ser till prislappen på bränslet när de väljer bränsle för sina fordon.
Således hade det kanske inte blivit aktuellt att köra på HVO om det inte varit för att priset minskat kraftigt och därmed gjort HVO:n billigare än RME:n per liter.
//Fredrik

Då är jag med och håller helt med. Men även om HVO skulle varit dyrare än RME har det den fördelen att det kan blandas med fossil diesel utan problem. Det är alltså fullt möjligt att om HVO tankställe saknas på rimligt avstånd tanka fossil diesel i stället. Rimligen borde det inte vara någon skillnad i driftssäkerhet för den som kör på HVO jämfört med den som kör på fossil diesel.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Gelin

Så är det säkert för exempelvis en turistbussåkare som tankar från pump på en mack eller liknande.

För de "stora drakarna" är situationen helt annorlunda eftersom de oftast har egna tankanläggningar och köper bränsle direkt från ett bränslebolag.
Dessutom är fossil diesel inte ett alternativ för de flesta som kör upphandlad trafik idag då det ofta villkoras i upphandlingarna om fossilfria fordon.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Hur menar du att prisfallet på fossil diesel påverkar intresset för HVO?

Det är väl snarare så att de stora problem som RME ger med driftsäkerheten har lett till en kraftig ökning av intresset för HVO då flertalet felkällor då kan elimineras.

I många kontrakt där RME eller fossilfritt bränsle föreskrivs har det skett en stor omställning till HVO som inte på något vis är förknippad med priset för fossil diesel, dessutom har en stor mängd större åkare med egentrafik (beställning) gått över till att tanka HVO istf fossil diesel av miljöskäl gentemot många kundgrupper.

Många av dessa har både bussar som tankas "på stan" och dem som tankas vid egen tankanläggning.

Sedan är det knappast ett jätteproblem ens för Keolis, Arriva och Nobina att i Sthlm:s området tanka särskilt känsliga individer med HVO vid extern pump, det gjorde vi redan på -80 talet med ett otal provbussar.

Förmodligen blir den merkostnaden mindre än motorbyten och viten för inställda turer :-)