Huvudmeny

Arriva 7714...

Startat av Ulf Berlin, 27 februari 2016, 21:05:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...fick köra en tur på linje 670 till Vaxholm;)

Nåja,dom kom säkert fram i a f...
Tekniska Högskolan 23 februari i år/lf

Fredrik Gelin

Jag stör mig på att dessa fd Holländare tillåts rulla så frekvent som de gör på trängsellinjerna. Vad jag förstått är det vagnbrist som är orsaken, men det känns som att det inte är någon prio på rätt vagntyper på trängsellinjerna i Norrort alls längre. B9: orna har ju konverterats till Euro 5 och så finns det ju en drös med Scanior som Arriva tog över från Keolis utöver de VDL som ursprungligen beställdes för denna trafik. Enligt SL kundtjänst finns det inget krav  på att det skall gå finare bussar på trängsellinjerna än på övriga linjer vilket förvånar mig lite.
Det är inget större fel på dessa bussar, men skall jag sitta i samma säte nästan en timme skulle det inte skada om det var höga ryggar och läslampor...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Det är väl kanske så att man prioriterar så att Euro 4 och senare i första hand används på linjer som passerar in i miljözonen, Euro 3 som bussen på bilden hamnar då på andra linjer.

Fredrik Gelin

Förvisso, men med en hel hög konverterade B9:or, ett gäng övertagna etanolbussar i 78xx-serien och de för ändamålet införskaffade VDL:erna tycker jag att behovet av att konvertera 77xx-bussarna inte borde vara så stort.
Vad jag förstått kör ju Arriva numera mindre trafik totalt sett än när de tog över trafiken i Norrort 2012 och därmed borde det ju rimligen främst vara en fråga om hur man tursätter befintliga bussar och/eller hur man bygger omloppen.
//Fredrik

Lars_L

Nu är ju dock iof 7706-7710 konverterade. Tanken från SL:s sida var ju att styra användandet "indirekt" genom att bara tillåta att nya vagnar på motorväg skulle ha krav på klass II. På sikt blir det ju alltså ändå så när vagnarna faller för åldersstrecket (eller blir tvungna att skrotas för att klara medellåldern).

Sedan är ju grundproblemet i avtalet att Arriva inte vinner något på att ha många resande på trängsellinjerna. Där finns ju inte någon "minimitrafik", vilket gör att man kan ta bort dem om de inte har något resande.

Detta är ju också problemet med avtalstypen, men helt i enlighet med SL:s ambitioner. Som jag väl sagt tidigare behöver de här avtalen något slags bonus som incitament för att också öka resandet, eller kundnöjdheten. Man skulle förstås kunna höja kraven på kundnöjdhet i avtalen, men det riskerar att fördyra dem och då är incitament som bonus bättre - inte minst för skattebetalarna.

Mina observationer visar väl annars snarare att iaf linjerna från stan - iaf på eftermiddagen, främst körs med VDL.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig bild!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin


buskörare

Det har varit lite problem med bränslet vilket gör att bussarna haft lite dålig jobblust

igel

Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2016, 20:04:46 PM
Det har varit lite problem med bränslet vilket gör att bussarna haft lite dålig jobblust
De tycks föredra vegetarisk kost.

buskörare

Citat från: igel skrivet 24 mars 2016, 22:54:30 PM
De tycks föredra vegetarisk kost.

Helst inte miljövänligt tydligen.

Fredrik Gelin

Även Keolis har haft bekymmer med den vegetabiliska kosten sedan några månader tillbaka.

Problemet är dock att det är ont om fossilfria bränslen som går att stoppa i befintliga bussmotorer, etanolen är inte helt okontroversiell och framför allt oekonomisk att köra på utan bidrag.
RME går att köra i befintliga dieselmotorer med vissa modifikationer, men här har tillverkarna haft svårt att hålla jämna steg med efterfrågan vilket verkar ha satt sina spår i kvaliteten på bränslet.
Keolis har således försökt köpa HVO som enkelt uttryckt är syntetisk diesel utan mycket av de miljöeffekter som den traditionella dieseln för med sig, men här är efterfrågan så mycket större än tillgången att leverantören har fått införa begränsningar för hur mycket man kan/får köpa.
//Fredrik

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 mars 2016, 14:03:09 PM
Även Keolis har haft bekymmer med den vegetabiliska kosten sedan några månader tillbaka.

Problemet är dock att det är ont om fossilfria bränslen som går att stoppa i befintliga bussmotorer, etanolen är inte helt okontroversiell och framför allt oekonomisk att köra på utan bidrag.
RME går att köra i befintliga dieselmotorer med vissa modifikationer, men här har tillverkarna haft svårt att hålla jämna steg med efterfrågan vilket verkar ha satt sina spår i kvaliteten på bränslet.
Keolis har således försökt köpa HVO som enkelt uttryckt är syntetisk diesel utan mycket av de miljöeffekter som den traditionella dieseln för med sig, men här är efterfrågan så mycket större än tillgången att leverantören har fått införa begränsningar för hur mycket man kan/får köpa.
//Fredrik

RME ger allvarligt talat mkt trubbel, försök t.ex få en Webastovärmare att fungera regelbundet på RME....

HVO finns att tanka på pump i Stockholmsområdet, ni som har individer som är extra känsliga mot RME bör utan problem kunna tanka dessa med HVO, till en viss merkostnad då pumppriset är lite annorlunda än för bulkleveranser av RME

Fredrik Gelin

Pumptankning på stan är inget alternativ för de större bolagen i Stockholmsområdet.
Keolis köper således så mycket man kan och får vilket lett till att några depåer fått gå över till det medan andra får fortsätta köra på RME.
Värmarna är som sagt känsliga för RME, men går att få hyfsad funktion på genom byte av brännarhuvuden och flödesjusteringar.
Trots detta kan de ibland ryka ordentligt vid RME-drift.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


yngrot

RME  är väl inte det bästa bränslet .. Mycket problem med både Strocovärmare och motorproblem  dessutom är RME ca 1 kr dyrare liter  vilket gör att våra bussar tankas med diesel.  4 motorras på kort tid kostar mycket pengar att åtgärda
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Jo, att RME är ett mindre lämpligt bränsle kan jag hålla med om personligen, men det hjälper föga när huvudmannen har fossilfria bränslen som krav i sina upphandlingar.
Hittills har det gått åt tre-fyra B9-motorer på ungefär två år med RME-drift bara i depån där jag arbetar, men i brist på alternativ får man som entreprenör "gilla läget".
Att tro att SL skulle frångå sin vision om en helt fossilfri bussflotta är knappast troligt och hade det inte varit för att oljepriset rasat hade nog inte HVO:n varit så intressant heller.
En direktör på bolaget där jag arbetar uttryckte vid introduktionen av RME för några år sedan ungefär att eftersom RME:n var så mycket billigare än dieseln skulle man kunna köra sönder en motor om året utan att den ekonomiska vinsten försvann.

Det finns nog ingen motortillverkare som rekommenderar eller godkänner att man använder RME som bränsle, men när marginalerna är pressade och beställarna kräver fossilfria bränslen i sina avtal har man som operatör inte så mycket val.
Det handlar ju om så oerhörda mängder bränsle som förbrukas i Stockholmsområdet att även en liten prisskillnad får stora konsekvenser.
En prisskillnad på några ören per liter blir många kronor i slutänden för ett bolag om man köper flera hundra tusen liter per år...
//Fredrik