Vet någon vad som hände med Helmark efter konkursen?

Startat av Sundås, 16 november 2014, 22:37:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Hej!

Satt och funderade lite på vad som hände med Helmark efter att de gick i konkurs för ett antal år sedan. Hemsidan finns ju kvar, http://www.helmark.se/default.asp?pid=1 och enligt den verkar de ju fortfarande både bygga bussar och tillhandahålla reservdelar. Men enligt allabolag.se så ligger ju åtminstone bolaget Helmark Carosseri AB som "konkurs avslutad". Det finns två andra bolag också som verkar vara sammankopplade med företaget, nämligen Helmark Fastighet KB och Helmark Buss Import AB (båda dessa finns med på hemsidan), men inget av dessa har några anställda eller särskilt stor omsättning, åtminstone inte enligt allabolag.

Någon som vet hur det ligger till i dagsläget?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Jag skulle vilja låna/utöka tråden och även fråga om Vidre (dåvarande Vest).
Även där verkar det förekomma en hel del oklarheter, åtminstone gällande köp av reservdelar. Att få tag i t.ex bakljusglas (i plast) till en V10/V25 är verkligen inget snabbt rutinärende längre.


Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2014, 09:30:02 AM
Jag skulle vilja låna/utöka tråden och även fråga om Vidre (dåvarande Vest).
Även där verkar det förekomma en hel del oklarheter, åtminstone gällande köp av reservdelar. Att få tag i t.ex bakljusglas (i plast) till en V10/V25 är verkligen inget snabbt rutinärende längre.

Nej det verkar ha utgått enligt reservdelslistan.

Endast komplett bakljus säljs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2014, 09:30:02 AM
Jag skulle vilja låna/utöka tråden och även fråga om Vidre (dåvarande Vest).
Även där verkar det förekomma en hel del oklarheter, åtminstone gällande köp av reservdelar. Att få tag i t.ex bakljusglas (i plast) till en V10/V25 är verkligen inget snabbt rutinärende längre.

Vest Buss i Stryn finns ju kvar men har ingen egen tillverkning längre utan är återförsäljare till Iveco. Vidre tog över tillverkning av Vests dåvarande modeller men lade snart ned den. Förskolebussarna, som Vest och Vidre var duktiga på, tillverkas i dag av Kiitokori och säljs från Stryn i Norge/Sverige av en tidigare Vest-anställd, Inge Arne Bøe.
http://barnehagebussen.no/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CW66

Citat från: Sundås skrivet 16 november 2014, 22:37:06 PM
Hej!

Satt och funderade lite på vad som hände med Helmark efter att de gick i konkurs för ett antal år sedan. Hemsidan finns ju kvar, http://www.helmark.se/default.asp?pid=1 och enligt den verkar de ju fortfarande både bygga bussar och tillhandahålla reservdelar. Men enligt allabolag.se så ligger ju åtminstone bolaget Helmark Carosseri AB som "konkurs avslutad". Det finns två andra bolag också som verkar vara sammankopplade med företaget, nämligen Helmark Fastighet KB och Helmark Buss Import AB (båda dessa finns med på hemsidan), men inget av dessa har några anställda eller särskilt stor omsättning, åtminstone inte enligt allabolag.

Någon som vet hur det ligger till i dagsläget?

Hej
Efter konkursen upphörde själva bolaget Helmark Carosseri AB mycket riktigt med sin verksamhet.
Dock körde man vidare med viss ombyggnation och reservdelshållning (det första i ett tidigt skede men nu inte längre).
Huruvida man har anställda i bolagen eller om det är ett helt annat bolag som driver det är jag osäker på. Jag vet att ett par personer jobbade i verksamheten åtminstone för något år sedan (jag var själv där och grävde lite i gamla uppgifter), men just nu känner jag inte till hur det är.

Uffe

Esbjörn

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2014, 09:30:02 AM
Jag skulle vilja låna/utöka tråden och även fråga om Vidre (dåvarande Vest).
Även där verkar det förekomma en hel del oklarheter, åtminstone gällande köp av reservdelar. Att få tag i t.ex bakljusglas (i plast) till en V10/V25 är verkligen inget snabbt rutinärende längre.

Är det inte standardglas från Hella eller liknande?
Tror inte att de är designade bara för Vest.

Mikey

Citat från: Esbjörn skrivet 17 november 2014, 15:30:51 PM
Är det inte standardglas från Hella eller liknande?
Tror inte att de är designade bara för Vest.

Det är det nog, tycker att det det verkar vara samma typ som man ser på många släpvagnar och lastbilar. Genom en snabb sökning på tyska ebay hittar jag flera resultat som ser ut att vara precis samma lyktor som på V25.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 17 november 2014, 16:51:02 PM
Det är det nog, tycker att det det verkar vara samma typ som man ser på många släpvagnar och lastbilar. Genom en snabb sökning på tyska ebay hittar jag flera resultat som ser ut att vara precis samma lyktor som på V25.

Jodå, nog ser de nästan exakt likadana ut, men när man jämför dem på plats upptäcker man att det finns ett flertal versioner med olika (nästan lika) mått, som inte passar på varandra. Många ställen, inkl Swedol, säljer de släpvagnsljus du menar. Vilka inte passar. Om det vore standardglas hade väl Vests/Vidres "efterträdare" snabbt kunnat ge information om var man kan inköpa dem?

Jag är ju numera van att man bara behöver ringa ett kort samtal till en generalagent (i detta fall i Småland), och få grejorna till tyska produkter några få dagar efteråt. Att efter konkurser tvingas genomföra en massa detektivarbete för att hitta delar (inte bara bakljusglas) till nordiskt byggda produkter är jag inte så intresserad av.

Snusmumrik

Kan inte Vest i Helsingborg hjälpa till med delar?
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.