Huvudmeny

Svåra automater?

Startat av Cero, 10 november 2007, 11:58:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Citat från: Leif D skrivet 11 november 2007, 12:34:04 PM
Andra länken Test med kortbetalning
Ötraf skriver att dom är först men jag minns när Linjebuss tog kort på linje 21 (Partille-Torslanda).
Det var väl Linjebuss? Det var väl förra seklet iallafall?

Försöket upphörde väl för att så få använde det. Inte för att det var dåligt, utan för att Cash-kortet aldrig blev populärt bland svenskarna.

Bussmicke

Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 23:01:16 PM
utan för att Cash-kortet aldrig blev populärt bland svenskarna.

Det var nog för att man själv (minns inte hur nu) var tvungen att fylla på pengar själv på CASH-kortet och vem orkade det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 23:01:16 PM
Ötraf skriver att dom är först men jag minns när Linjebuss tog kort på linje 21 (Partille-Torslanda).
Det var väl Linjebuss? Det var väl förra seklet iallafall?

Försöket upphörde väl för att så få använde det. Inte för att det var dåligt, utan för att Cash-kortet aldrig blev populärt bland svenskarna.

Om du läser vad Ötraf skriver, så inser du att de har rätt i att de är först.
Det handlar här att ta betalt med vanliga bank och kreditkort, via en uppkopplad förbindelse.
Cash-korten, var ju ett kort som man tankade på värde i och som sedan drogs av vid resa eller köp.
Den funktionen finns ju redan hos massor med länsbolag och kallas då värdekort, med skillnaden att det är ett speciellt kort. Cash-kortet är ju f.ö. numera dött.

Kort, dvs kreditkort, har vi tagit på Ötrafs pendeltåg i ganska många år nu, men då via SJ-s handdator och speciellt sätt att redovisa.

Tror att de flesta trafikbolag ser med stor förväntan på dessa prov i Motala, för just att kunna ta betalt online mot bankerna är något som behövs, speciellt då antalet onlinekort (tex maestro) tycks öka hela tiden och folk tycks tro att dessa går att använda precis överallt, vilket ju inte är fallet.
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2007, 12:04:46 PM
Tror att de flesta trafikbolag ser med stor förväntan på dessa prov i Motala, för just att kunna ta betalt online mot bankerna är något som behövs, speciellt då antalet onlinekort (tex maestro) tycks öka hela tiden och folk tycks tro att dessa går att använda precis överallt, vilket ju inte är fallet.
För snart ett år sedan (dec-06) skulle jag resa mellan Sunne och Karlstad och räckte fram mitt maestrokort, otruligt nog gick det inte att betala med detta kort så jag fick höra att det skulle regleras senare och fick åka med ändå. Efter ett byte i Kil var jag framme i Karlstad och då jag gick fram för att höra mig hur biljettfrågan skulle lösas sa de att de bjuder på den. Stort tack till VTAB.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Sedan i somras går det bra att genomföra alla typ av betalningar (enkelbiljetter, nya busskort, ladda upp busskort) med Visa- och Mastercard på Umeås stadsbussar. Därefter ska hela länet samt Norrlandskustens bussar följa efter med samma typ av biljettmaskin. Man ska alltså byta ut den maskin som kom i januari 2001, så att man aldrig behöver tvingas använda kontanter någonstans i länet!  :D

Platta Electronkort av typ Maestro fungerar inte, och dessa kort borde egentligen avvecklas helt. Varför betala för ett odugligt Maestro när du får ett bra Visakort för samma årskostnad?

Leif D

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 november 2007, 19:55:50 PM
För snart ett år sedan (dec-06) skulle jag resa mellan Sunne och Karlstad och räckte fram mitt maestrokort, otruligt nog gick det inte att betala med detta kort så jag fick höra att det skulle regleras senare och fick åka med ändå. Efter ett byte i Kil var jag framme i Karlstad och då jag gick fram för att höra mig hur biljettfrågan skulle lösas sa de att de bjuder på den. Stort tack till VTAB.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 november 2007, 19:55:50 PM
För snart ett år sedan (dec-06) skulle jag resa mellan Sunne och Karlstad och räckte fram mitt maestrokort, otruligt nog gick det inte att betala med detta kort så jag fick höra att det skulle regleras senare och fick åka med ändå. Efter ett byte i Kil var jag framme i Karlstad och då jag gick fram för att höra mig hur biljettfrågan skulle lösas sa de att de bjuder på den. Stort tack till VTAB.

Jo, det är ju tyvärr så de oftast blir, man har lixom inte tid att hålla på och greja med faktura o sånt.
Tyvärr så försöker ju en del människor sätta detta i system.
;-)

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 12 november 2007, 20:06:08 PM
Sedan i somras går det bra att genomföra alla typ av betalningar (enkelbiljetter, nya busskort, ladda upp busskort) med Visa- och Mastercard på Umeås stadsbussar. Därefter ska hela länet samt Norrlandskustens bussar följa efter med samma typ av biljettmaskin. Man ska alltså byta ut den maskin som kom i januari 2001, så att man aldrig behöver tvingas använda kontanter någonstans i länet!  :D

Där har du alltså ett länsbolag som säkert är intresserat av Motala-försöken.
Säljdata för kreditkorten tankas nog ur biljettmaskinerna gissningsvis en gång per dygn, eller vid förarnas in och ur loggningar.

Citat från: Verspieder skrivet 12 november 2007, 20:06:08 PMPlatta Electronkort av typ Maestro fungerar inte, och dessa kort borde egentligen avvecklas helt. Varför betala för ett odugligt Maestro när du får ett bra Visakort för samma årskostnad?

Bankkorten/automatkorten är ju oftast gratis, dessutom är det de ända kort som vissa männsikor kan få, pga att de inte är kreditvärdiga (t.ex. betalningsanmäkningar) eller för unga (under 18 år) eller saknar fast inkomst.
;-)

Martin Maltkvist

Citat från: Leif D skrivet 12 november 2007, 21:35:09 PM
Jo, det är ju tyvärr så de oftast blir, man har lixom inte tid att hålla på och greja med faktura o sånt.
Tyvärr så försöker ju en del människor sätta detta i system.
Min tanke var då att springa iväg till uttagsautomaten men de sa något om att det inte behövdes.
anledningen till detta var att jag var sen från skolan och hade inte räknat med eftermiddagstrafiken då jag körde in, inte heller fanns tid till uttag i Sunne så med nöd och näppe hanns Karlstadtåget med.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Leif D

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 november 2007, 21:56:52 PM
Min tanke var då att springa iväg till uttagsautomaten men de sa något om att det inte behövdes.
anledningen till detta var att jag var sen från skolan och hade inte räknat med eftermiddagstrafiken då jag körde in, inte heller fanns tid till uttag i Sunne så med nöd och näppe hanns Karlstadtåget med.

Mmm...   det är nog bra med det, du var ärlig och ville göra rätt för dej.
Tyvärr är ju inte alla det, långt ifrån tyvärr.
Detta är lixom det svåraste vi har i ombordarbetet, att genomskåda vilka som är ärliga och vilka som bara försöker blåsa oss.
De ärliga kan då premieras med att slippa betala.
;-)

Axel

Citat från: Verspieder skrivet 12 november 2007, 20:06:08 PM
Sedan i somras går det bra att genomföra alla typ av betalningar (enkelbiljetter, nya busskort, ladda upp busskort) med Visa- och Mastercard på Umeås stadsbussar. ´
---
Platta Electronkort av typ Maestro fungerar inte, och dessa kort borde egentligen avvecklas helt. Varför betala för ett odugligt Maestro när du får ett bra Visakort för samma årskostnad?

Vitsen med Electron och Maestro är att kortet inte kan dras i en sån där slip-dragmaskin. Kortet kan bara användas med kod.
Vitsen förtas lite av att alla säljställen, fik, korvgubbar och bussar inte är anslutna direkt till bankernas dator.
Banerna är bra på att tala om säkerheten för kortinnehavaren, men inte lika bra på att upplysa om att det kan vara svårt att använda det överallt.

Förresten kostar min fästmös Maestro 55 mindre än motsvarande Visa. Själv har jag inget sånt kort, men det gör ingert för hon betalar...

Jonas M. Bobjörk

En annan sak är att det för ungdomar är mycket mycket bättre och säkrare att ha ett Maestro än ett Mastercard / Visa, eftersom man inte kan köpa för pengar man inte har.
Och ungdomar har svårt att få kreditkort.

Ang. SL:s automater så ber jag om att få återkomma med bild som visar att det visst står att man kan handla med kort.
Men just nu tar jag hand om mor min.

blubb

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 13 november 2007, 19:42:12 PM
En annan sak är att det för ungdomar är mycket mycket bättre och säkrare att ha ett Maestro än ett Mastercard / Visa, eftersom man inte kan köpa för pengar man inte har.
Och ungdomar har svårt att få kreditkort.


Och när man beställer kortet kan man snällt be bankpersonalen att sätta en kredit på hela 0 (noll) kronor så är problemet med att konsumera för pengar man inte har borta! 

Cero

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 13 november 2007, 19:42:12 PM

Ang. SL:s automater så ber jag om att få återkomma med bild som visar att det visst står att man kan handla med kort.


Åkte för ovanlighetens skull buss idag och passade på att ta en extra titt på automaten. Busenkel tycker jag. Dock sitter ju inte knapparna i processordning 1-2-3-4, men det tycker jag en normalbegåvad person borde klara ändå. Att det går att betala med kort eller pengar framgår tydligt. Lixom att burken inte ger växel. Dock vet jag inte om maskinen är långsam, vilket någon påstod. Det är ju vissa p-automater av samma slag, men inte klagas det på dem.

/Cero

Jonas M. Bobjörk

Citat från: blubb skrivet 13 november 2007, 20:18:29 PM
Och när man beställer kortet kan man snällt be bankpersonalen att sätta en kredit på hela 0 (noll) kronor så är problemet med att konsumera för pengar man inte har borta! 

Men däremot kan man i alla fall göra det, speciellt om pengarna dras i slutet på månaden...
(Jo såna Visakort finns, har ett själv).

Marcus Li

Citat från: Cero skrivet 13 november 2007, 21:21:44 PM
Åkte för ovanlighetens skull buss idag och passade på att ta en extra titt på automaten. Busenkel tycker jag. Dock sitter ju inte knapparna i processordning 1-2-3-4, men det tycker jag en normalbegåvad person borde klara ändå. Att det går att betala med kort eller pengar framgår tydligt. Lixom att burken inte ger växel. Dock vet jag inte om maskinen är långsam, vilket någon påstod. Det är ju vissa p-automater av samma slag, men inte klagas det på dem.

/Cero

Jag har också granskat dem närmare... Det framgick faktiskt klart och tydligt att det gick att betala med kort (Visa/Master), varför jag undrar om inte informationen har blivit uppdaterad?! Jag har svårt att tro att jag annars hade missat den information jag letade efter. Dock kan man ju missa mycket i stressade situationer. Hur som helst har jag ändå inte lyckats betala kort.